4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בשדרות
איתמר בן גביר בשדרות
"לדעתי 'שומר החומות 2' בפתח". בן גביר בשדרות, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע הבוקר (רביעי) לתחנת המשטרה בשדרות, שאיבדה שמונה מאנשיה בקרב הממושך בין כוחות הביטחון למחבלים. שם, אמר בן גביר כי הוא הנחה את מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי "להיערך לאירועי 'שומר החומות 2' - שלדעתי בפתח", בהתייחסו להפרות הסדר שהתרחשו בתוך תחומי ישראל בזמן מבצע "שומר החומות".

גורם בכיר בממשלה התייחס לדברים, ואמר כי "בן גביר פוגע בביטחון המדינה כדי לסחוט כותרות". לדברי הגורם, "כל מערכת הביטחון עסוקה בהפרדת הזירות, ובן גביר עוסק בפופוליזם". גורמים בסביבת בן גביר הגיבו לדברי הביקורת שנשמעו מכיוון הבכיר, ואמרו כי "30 שנה אנחנו טומנים את ראשנו בחול ומתעלמים מהאיום של עזה ועכשיו זה התפוצץ לנו בפנים. אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש, כולל 'שומר החומות'".
לדברי הגורמים, "כשבן גביר אמר לאורך כל החצי שנה האחרונה שחמאס לא מורתע בחרו להתעלם מכך ולזלזל. הגיע הזמן שנבין את הסכנות. המשימה המשותפת לכולנו הוא למוטט את שלטון החמאס".
בתום דבריו של השר לביטחון לאומי, אחד העיתונאים שנכחו במקום טען בפני גביר כי הוא "מתסיס את ערביי ישראל". בן גביר השיב על כך: "אמרתי 'שומר החומות 2'. אמרתי שאני נערך לכל דבר. אני מזכיר לכם דבר אחד - תשעה חודשים אני יושב בקבינט ואני אומר דבר מאוד פשוט - החמאס לא מורתע - וזלזלו בי. אז אל תזלזלו במה שאני אומר".
4 צפייה בגלריה
פוסט טוויטר איימן עודה
פוסט טוויטר איימן עודה
הציוץ של איימן עודה
בתגובה לאמירת בן גביר, השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי פרסם הבהרה, לפיה "עד כה האוכלוסיה הערבית בישראל מגלה סולידריות ואחריות רבה. הדבר נכון ביתר שאת לחברה הבדואית בנגב שספגה חללים ונעדרים ומגלה אחריות וסולידריות עם לא מעט מיזמים לאירוח משפחות וסיוע לאזרחים במצוקה".
גם יו"ר חד"ש-תע"ל ח"כ איימן עודה התייחס לטענות של בן גביר על חשש מפני התפרעויות של ערביי ישראל בזמן המלחמה. "עם פרוץ המלחמה התארגנו מול הנהגה מקומית ומפקדים במשטרה כדי למנוע אלימות בערים המעורבות, והציבור מראה שותפות, אחריות וסולידריות", כתב עודה ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר).
"אני קורא לכל האזרחים הערבים להמשיך לעמוד איתן ולא להיגרר לפרובוקציות של השר הכהניסט, לנהוג באחריות ובעזרה הדדית לקורבנות היהודים והפלסטינים של הזוועה הזאת".
4 צפייה בגלריה
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
"כל מערכת הביטחון עסוקה בהפרדת הזירות, ובן גביר עוסק בפופוליזם". מהומות בלוד בזמן מבצע "שומר החומות"
( צילום: יובל חן)
בן גביר התייחס בשדרות גם לדיווחים כי התנגד להקמת פורום ביטחוני מצומצם במסגרת ממשלת חירום עם בני גנץ וגדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי - ובלעדיו. "אני אומר - די עם הפייק ניוז. אני בעד ממשלת חירום שבה נצרף את כולם", אמר בשדרות ותקף עיתונאי שדרש ממנו תשובות: "אתה במלחמה, תפסיק להתנהג כמו ביריון".
אתמול בצהריים התקיימה בבסיס הקריה בתל אביב פגישת ראשי הקואליציה, בה עלה לדיון נושא הקמת ממשלת החירום. כל המשתתפים, מלבד בן גביר, תמכו בהקמתה. אף שהשר לביטחון לאומי לא תמך, בסוף הישיבה נמסר מהליכוד כי "כל ראשי הקואליציה, בלי יוצא מן הכלל, תמכו בהקמת ממשלת חירום לאומית והסמיכו את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול להקמתה".
בישיבה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לשותפיו, "אני מבקש מכם את המנדט לנהל את הקמת ממשלת החירום". בן גביר הגיב: "מה פתאום שגנץ ואיזנקוט שהחזיקו בקונספציה שחמאס מורתע ינהלו את המלחמה, שיבואו בלי תנאים".
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר גדי איזנקוט בני גנץ
איתמר בן גביר גדי איזנקוט בני גנץ
בן גביר על גנץ ואיזנקוט: "לא הפגינו יכולות שמצדיקות הישענות עליהם"
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
תחילה אמר בן גביר שהוא תומך בממשלת חירום, אך הוסיף כי הוא מתנגד למתווה שהציע גנץ על "פורום מצומצם" של קבלת החלטות שאינו הקבינט. ההתנגדות של בן גביר נובעת מכך שאם יוקם פורום כזה - הוא יודר מקבלת ההחלטות.
בן גביר טען כי הרמטכ"לים לשעבר גנץ ואיזנקוט "לא הפגינו יכולות שמצדיקות הישענות עליהם", ואף האשים אותם במחדל: "זו אחריות של כל הצמרת הביטחונית והם חלק ממנה". באמצע הישיבה בן גביר יצא החוצה, וחזר זועם על ההודעה שהוא מתנגד לממשלת החירום. "מה אתם מתדרכים לי על הראש?", הוא אמר.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב לו: "היינו צריכים לעשות את זה לפני 48 שעות, צריך לעשות את זה בשביל הציבור", ויו"ר ש"ס אריה דרעי חיזק את דבריו: "אין לנו בכלל אלטרנטיבה, זה חייב להתבצע עכשיו". למרות הזעם במהלך הישיבה, אחריה צייץ בן גביר בטוויטר: "מלחמה מנצחים יחד. אחדות!".
השתתפה בהכנת הכתבה: הדר גיל-עד