המלחמה באוקראינה נמשכת כבר קרוב לשלושה חודשים, מה שגרם גם לפינלנד ולשבדיה למפנה במדיניותן, והן הגישו בשבוע שעבר בקשה להצטרף לנאט"ו. שגרירת פינלנד בישראל קירסיקה להטו-אסיקאיינן אמרה היום (שני) בריאיון מיוחד לאולפן ynet כי היא מאמינה שארצה תצטרף לבסוף לנאט"ו והוסיפה: "אין עלינו איום כרגע מרוסיה, אבל אנו מוכנים לכל תרחיש".
4 צפייה בגלריה
קירסיקה להטו-אסיקאיינן
קירסיקה להטו-אסיקאיינן
שגרירת פינלנד קירסיקה להטו-אסיקאיינן
(צילום: אבי חי, נויל האריס)
להטו-אסיקאיינן התייחסה לשאלה מה יכול למנוע את בקשת ההצטרפות של פינלנד ושבדיה לנאט"ו. "אני חושבת שברגע שהגשנו את הבקשה זה יתקדם ואנחנו נהיה חברי נאט"ו, אבל אנחנו יודעים שהצטרפות והדיונים והתהליך לוקחים קצת זמן, והבקשה שלנו תלויה כמו כל הבקשות האחרות. אבל יש לנו תמיכה חזקה מחברות נאט"ו ישנות כמו ארצות הברית והמדינות הגדולות".
שגרירת פינלנד התייחסה לחששות מווטו שיטיל נשיא טורקיה ארדואן על מהלך ההצטרפות לנאט"ו. ארדואן הבהיר שייתן אור ירוק רק אם פינלנד ובעיקר שבדיה יפסיקו לתמוך בארגונים שמוגדרים בטורקיה כארגוני טרור. כדי להצטרף לברית הצפון-אטלנטית, נזכיר, דרוש אישור של כל 30 המדינות החברות כיום בנאט"ו. שבדיה ופינלנד חוששות שטורקיה תשמש בזכות הווטו שלה.
4 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
יטיל וטו על המהלך? נשיא טורקיה ארדואן
(צילום: רויטרס)
"אנו דנים עם טורקיה לאחרונה על איך למצוא פתרון לבעיה הזאת", הוסיפה. "אני חושבת שחברות שלנו בנאט"ו תשפר את היציבות והביטחון במדינות הנורדיות, בים הבלטי ובכל האזור".
"ארדואן העלה שאלות ואנחנו דנים על הבעיות האלה, והנשיא שלנו גם יצר איתו קשר במהלך סוף השבוע ואנחנו מנסים למצוא פתרון", אמרה השגרירה. "הם העלו כמה שאלות על טרור וברור שפינלנד מגנה טרור בכל צורותיו, וה-PKK (המחתרת הכורדית שטורקיה נלחמת בה, א"ל) הוא ארגון טרור גם כן בהגדרה של פינלנד, ואני חושבת שזה ברור. יש עוד שאלות שאנחנו מדברים עליהן ומקווים למצוא להן פתרון. בסופו של דבר יש לנו יחסים טובים עם טורקיה ועד כה הם חיוביים בנוגע לחברות שלנו בנאט"ו, אז אני חושבת שיימצא פתרון לדבר הזה וזה בטח ייקח זמן".
4 צפייה בגלריה
נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראש הממשלה סאנה מרין הודיעו רשמית על הגשת בקשת הצטרפות ל נאט"ו
נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראש הממשלה סאנה מרין הודיעו רשמית על הגשת בקשת הצטרפות ל נאט"ו
נשיא פינלנד סאולי ניניסטה וראש הממשלה סאנה מרין מודיעים רשמית על הגשת בקשת הצטרפות לנאט"ו
(צילום: AFP)
-האם פינלנד מוכנה לתגובה רוסית צבאית? "אני חייבת להגיד שאין איום צבאי מיידי נגד פינלנד, והגבול רגוע כרגע. האמת שהתגובה הרוסית להגשת הבקשה שלנו הייתה מאוד מתונה עד כה, ופוטין אמר שהגשת הבקשה לא מהווה איום על רוסיה. אבל כמובן שאנחנו מוכנים לכל סוג של איומים נגד מדינתנו ואנחנו מוכנים ומסוגלים להגן עליה וגם מוכנים לתקיפות שונות של האקרים ומתקפות סייבר. המצב הנוכחי מאוד רגוע אבל אנחנו עוקבים אחריו וכמובן נבחן וננהג בהתאם".
-אז ישנם תרחישים גם לתקיפה צבאית רוסית? "לא באמת, אין השפעה צבאית מיידית על פינלנד כרגע, אבל התכוננו במשך 80 שנה לכל התרחישים האפשריים בכך שחיזקנו את הצבא שלנו עם הציוד והחיילים הכי מקצועיים ומודרניים. יש לנו את הכוח להגן על המדינה שלנו. אני חושבת שיש לנו את כל האלמנטים להגן על עצמנו אבל כרגע אין שום איום. אנחנו מוכנים להכול ושמים לב לשינויים".
השגרירה הפינית אמרה כי פינלנד וישראל עוד לא דנו רשמית בבקשה של פינלנד. "יש לנו קשר בין ראשי המדינות בהקשרים שונים, זה לא משפיע על היחסים ואני בטוחה שיש עניין בישראל במהלך, אבל זה לא משפיע על הבקשה להצטרף לנאט"ו. החלטנו לרכוש עשרות מטוסים מארה"ב ואני יודעת שישראל גם משתמשת בהם, אז אולי תהיה הזדמנות לשיתוף פעולה בעתיד".