ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא ארצות הברית סיימו לפני זמן קצר את פגישתם הראשונה בתפקיד, שנמשכה כ-50 דקות, והתקיימה במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. בתום הפגישה אמר ביידן כי השניים שוחחו על הידידות האישית שנרקמה ביניהם, וכי "בשיחה כנה" שקיימו התחייב בשם הממשל האמריקני לביטחונה של ישראל.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ויאיר לפיד בפגישתם
ג'ו ביידן ויאיר לפיד בפגישתם
ג'ו ביידן ויאיר לפיד בירושלים, היום
(צילום: אבישג שאר-ישוב / לע"מ)
"דיברנו על הבעיות וההזדמנויות שיש במזרח התיכון, וגם על השיחה שנקיים עם הודו ואיחוד האמירויות", אמר ביידן בתום הפגישה, שציין כי שוחח עם לפיד גם על בייסבול אמריקני. לפיד ציין כי בשיחה עסקו השניים גם בסעודיה, ובצורך להקים קואליציה של מדינות מתונות במרחב שיעמדו מול איראן. "דיברנו על האיום האיראני", הוסיף רה"מ. "אנחנו חושבים שזה לא עניין רק של ישראל, אלא עניין עולמי".

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

מלשכתו של לפיד נמסר כי רה"מ והנשיא בירכו על היחסים החמים והבלתי-תלויים בין המדינות, וכי לפיד דן איתו ארוכות על הסוגיה האיראנית. "רה"מ הודה לביידן על החלטתו שלא להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, והדגיש את התנגדותו לחזרה להסכם הגרעין ועל הצורך בהעמקת הלחץ על איראן כדי שתשוב לשולחן המו"מ לדיון על הסכם חלופי".
בהקשר האיראני לפיד אמר לביידן: "אל תחזרו להסכם הגרעין. צריך ללכת למועצת הביטחון". ביידן אמר: "אנחנו מנסים להגיע להסכם. אבל גם לזה יש מתישהו דד-ליין". לפיד אמר ש"האיראנים מושכים זמן ומתישהוא תצטרכו לחתוך את זה, כי האיראנים מתקדמים".
ביידן ביקש בעניין הפלסטיני: "אל תפתיעו אותנו". ביידן אמר שהציפייה שלהם שהמדיניות של היעדר הפתעות תימשך. לפיד אמר שישראל מבינה שהיא חייבת לדאוג לכלכלה הפלסטינית ולרווחתם. בפגישה המורחבת עלה נושא אוקראינה והסכימו שזה הופך להיות משבר מזון עולמי.
מהצד הישראלי השתתפו בפגישה ראש הסגל דני וסלי, היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, מזכיר הממשלה שלום שלמה, מנכ"לית משרד רה"מ נעמה שולץ, מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, המזכיר הצבאי אלוף אבי גיל, היועץ המדיני יאיר זיוון, סגנית ר' המל"ל אביבית בר-אילן, ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג. מהצד האמריקני השתתפו מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ושגריר ארה"ב בישראל תום ניידס.
השניים הדגישו את חשיבותו של פורום הנגב ואת קידום שיתופי הפעולה האזוריים, לצד השאיפה להרחיב את מעגל המדינות שמנרלמות את יחסיהן עם ישראל. "לפיד והנשיא החליפו דעות בסוגיה הפלסטינית, ורה"מ הציג את פעולות ישראל לשיפור מרקם החיים הפלסטיני בתחומים השונים", נמסר מלשכת רה"מ שהוסיפה כי השניים הנחו את הדרג המקצועי להשלים את תהליך הפטור מוויזה בהקדם.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
ראש הממשלה יאיר לפיד פגישה פגישתו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ביקור ב ישראל
מימין: עדנה חלבני, מתאמת הנסיעות בלשכת רה"מ ב-50 השנים האחרונות
(צילום: AFP)
גורם אמריקני בכיר אמר אמש בתדרוך לכתבים המלווים את הנשיא כי ההצהרה ההיסטורית שתיחתם היום עם לפיד מאשררת את היחסים המיוחדים עם ישראל - ומרחיבה את המחויבות הביטחונית של וושינגטון כלפי ירושלים. "ההצהרה מדגישה את הפעולות האיראניות שמערערות את היציבות האזורית, בדגש על האיום כלפי ישראל, והיא מחייבת אותנו לעולם לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני", אמר הגורם.
למרות המחלוקות המשמעותיות בין ישראל לארצות הברית בכל הנוגע לאסטרטגיה מול האיראנים לקראת חידוש הסכם הגרעין, הגורם התעקש כי השיחות בנושא אינן מתוחות, גם לא בהשוואה לתקופה שבה הנשיא לשעבר אובמה חתם על ההסכם. "אנחנו מחויבים לעבוד יחד כדי להיאבק בתוקפנות האיראנית", הדגיש הגורם. "אנחנו מאוד מתואמים עם הממשלה הישראלית בעניין".
4 צפייה בגלריה
לפיד בפגישת הכנה לקראת פגישתו עם ביידן
לפיד בפגישת הכנה לקראת פגישתו עם ביידן
לפיד בפגישת ההכנה לקראת השיחה עם ביידן
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
הוא ציין כי "הדלת שלנו פתוחה לדיפלומטיה, ואם איראן רוצה לחתום על העסקה, כבר הבהרנו שאנחנו מוכנים לכך. אם היא תסרב, נמשיך עם הסנקציות ונגביר את הבידוד המדיני על טהרן. כפי שהנשיא כתב במאמר בוושינגטון פוסט, ארה"ב בנתה קואליציה של 30 מדינות נגד איראן, כך שהפגישות שלנו עם הישראלים מתקיימות ברוח טובה".
כמו כן, הגורם הדגיש כי ההצהרה נועדה גם לחזק את התמיכה בהסכמי אברהם שנחתמו בתקופתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וקוראת להרחיב את שילובה של ישראל במרחב, מה שהוגדר כמטרת ביקורו של ביידן לפני נסיעתו לסעודיה.