3 צפייה בגלריה
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
דגל האיחוד האירופי
(צילום: רויטרס)
הפרלמנט האירופי העביר בשבוע שעבר החלטה המגנה את הרשות הפלסטינית על המשך ההסתה לאלימות ושנאה בספרי הלימוד שלה - זו השנה הרביעית ברציפות. עם זאת, השנה נוסח ההחלטה היה ביקורתי באופן חסר תקדים, ולראשונה הפרלמנט קשר במפורש את ההסתה בספרי הלימוד להתגברות פיגועי טרור פלסטיני לאחרונה מצד תלמידי בית ספר ובני נוער.
בנוסף, ההחלטה מכירה לראשונה בקיומה של אנטישמיות ודורשת במפורש את הסרתה מספרי הלימוד. החלטות קודמות שאומצו רק הזכירו הסתה לאלימות בלבד, מבלי לקרוא ישירות להסרת תכנים בעייתיים, והסתפקו בקריאה מעורפלת יותר לתכנים שיעמדו בערכי האו"ם. לפי ההחלטה, יש להקפיא את המימון לרשות בסך 326 מיליון אירו עד שתוכנית הלימודים שלה תותאם לסטנדרטים בינלאומיים של שלום וסובלנות - והשנאה תוסר.
3 צפייה בגלריה
כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים לכיתה ז' מלמדים באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
כוח הכבידה של ניוטון בשיעור מדעים לכיתה ז' מלמדים באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
ספר לימוד לכיתה ז': מלמדים על כוח הכבידה באמצעות השימוש ברוגטקות שמכוונות כלפי חיילים
מאחורי ההחלטה מתנהל קרב איתנים, לראשונה פומבי, בין שני נציבים בכירים של האיחוד האירופי: אוליבר ורהלי ההונגרי, שהוא נציב השכנות וההרחבה של האיחוד האירופי, ושר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל. ורהלי הקפיא בשנה שעברה תקציב של יותר מ-200 מיליון אירו סיוע לרשות הפלסטינית בשל ההסתה בספרי הלימוד, ובורל זעם על כך.
והרלי ניצל את הגינוי של הפרלמנט והוציא הודעה שבה מסר שבקשת הפרלמנט נרשמה בצורה ברורה וכי בכוונתו לפנות לפלסטינים. עוד הודיע שבכוונת האיחוד לממן מחקר נוסף על הספרים הפלסטיניים. ורהלי הוסיף כי הנציבות חולקת עם הפרלמנט האירופי אפס סובלנות לאנטישמיות, להסתה ולאלימות בכיתות ובספרי לימוד פלסטיניים. אומנם ורהלי לא הודיע על הקפאת מימון, כפי שהיה בשנה שעברה, אך בהחלט מרמז שזה הכיוון. גם בשנה שעברה החלטת ההקפאה נומקה בגינוי דומה של הפרלמנט האירופי.
בניגוד לעבר, שבו הקרב בין ורהלי לבורל היה מתחת לרדאר, הפעם בורל הוציא את הכביסה המלוכלכת החוצה ואמר שלא יאפשר לחסום סיוע לרשות הפלסטינית בשל תוכן אנטישמי לכאורה בספרי לימוד פלסטיניים, ושאין צורך במחקר נוסף מטעם האיחוד האירופי על ספרי הלימוד. "הרשות הפלסטינית נמצאת במצב קשה והיא מסתכנת בפשיטת רגל אם המימון מהאיחוד האירופי ייחסם. כנציג עליון, אני לא אאפשר זאת", אמר בורל לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.
בפועל בכוחו של והרלי להשהות את העברת הכספים לפלסטינים בניגוד לרצונו של בורל כפי שקרה בעבר, אבל נראה שורהלי מחכה לתמיכה פוליטית רחבה יותר, יחד עם תוצאות מחקר נוסף שיתנו לו רוח גבית להשהות את המימון.
3 צפייה בגלריה
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
היהודים מוצגים כעוינים, ערמומים ובוגדנים בספר לימוד נוסף
חברי הפורום המשפטי הבינלאומי שמאגד 4,000 עורכי דין יהודים פנו במכתב לבורל, שבמסגרתו גינו את ההתבטאות שלו ביחס לסירובו להתנות סיוע לרשות הפלסטינית בכך שיסירו ספרי לימוד אנטישמיים. "עם כל הכבוד, לא מדובר בלחפש תירוצים לעצירת הסיוע, אלא בהבטחת אחריות שכספי הסיוע יועברו לפרוייקטים המקדמים שלום, סובלנות וערכי האיחוד האירופי ולא ללבות את להבות השנאה".
בהודעה לבורל נמסר בנוסף כי "אנו יודעים שאתם מבקשים לתרום תרומה חיובית לשלום באזור, ולכן קוראים לכם לדרוש באופן חד משמעי מהרשות הפלסטינית להסיר את כל החומר האנטישמי מספרי הלימוד שלה, ולהתחייב שלא להשתמש בכספי האיחוד האירופי עבור משכורות למחבלים כתנאי מוקדם להמשך סיוע האיחוד האירופי".
רק לפני כשבועיים הבטיח ורהלי לשר החוץ אלי כהן שתקציבים אירופיים לא ישמשו להסתה כלפי ישראל ולא יגיעו בעקיפין לארגוני טרור. הוא הבטיח גם שהאיחוד יממן מחקר נוסף על ההסתה והאנטישמיות בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית.
מחקרים והמלצות למדיניות של מכון המחקר הבינלאומי IMPACT-se, שחוקר ומנתח תכני ספרי לימוד ברחבי העולם לעידוד תכנים של שלום וסובלנות, היוו בסיס לגינוי האירופי.