עו"ד שני אילוז, שמתמודדת לראשות העיר טבריה, הגישה הבוקר (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד "חוק טבריה" שאושר אמש במליאת הכנסת, ויאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף, מקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, להתמודד מולה. בנוסף, התנועה לטוהר המידות, תנועה ישראלית והתנועה לאיכות השלטון עתרו לבג"ץ גם כן.
"גם אם ניסו להסתיר, אתמול בלילה יצא המרצע מן השק", אמרה עו"ד אילוז. "חוק פרסונלי מושחת, שמטרתו לאפשר לראש הוועדה הממונה להתמודד בטבריה. בושה לליכוד, בושה לקואליציה ובושה לבועז יוסף שעל שמו נכנס לספר החוקים חוק מושחת שכזה". מתנועה ישראלית נמסר: "החוק הוא סכנה מידית וממשית לעצמאות השלטון המקומי. הוא מהווה תקדים פסול להתערבות בבחירות המקומיות לטובת מועמד שהממשלה מקדמת, פותח פתח להשתלטות הממשלה על רשויות נוספות, ולא פחות חמור - צפוי להשחית ולפגוע במוסד הוועדה הקרואה".
3 צפייה בגלריה
עתירות הוגשו לבג"ץ נגד החוק שיסייע לבועז יוסף, מקורבו של אריה דרעי
עתירות הוגשו לבג"ץ נגד החוק שיסייע לבועז יוסף, מקורבו של אריה דרעי
עתירות הוגשו לבג"ץ נגד החוק שיסייע לבועז יוסף, מקורבו של אריה דרעי
(צילם: שלו שלום, אושרי וייצמן)
3 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
"חוק פרסונלי מושחת, בושה לליכוד, לקואליציה ולבועז יוסף". עו"ד שני אילוז
(צילום: עמית שאבי)
גם התנועה לאיכות השלטון התנגדה לתיקון לחוק הרשויות המקומיות, ואמרה כי "התיקון נחקק בחופזה, והוא בבחינת 'ההגדרה המילונית' לחקיקה שמנוגדת לעקרונות בסיס של חקיקה במדינה דמוקרטית". לדבריה, "מדובר בחקיקה פרסונלית שמטרתה הטבה עם אדם אחד שטרם מועד התיקון לא יכול היה להתמודד לבחירות. בעקבות כך, הכתם הפרסונלי המובהק שדבק בתיקון מחייב את בטלותו".
בעתירה שהוגשה לבג"ץ נכתב כי "התיקון הפרסונלי שקידם ח"כ עמית הלוי, ולא בפעם הראשונה, הוא הצעה פרסונלית ורטרואקטיבית, שממוקדת בטובתו של אדם אחד. ההצעה משנה את כללי המשחק תוך כדי המשחק, ופוגעת בזכות להיבחר של מועמדים אחרים בעיר טבריה". עוד נכתב: "מדובר בהצעה מסוכנת החותרת תחת ההיגיון הבסיסי בהקמת ועדה קרואה, שאמורה להימנע מעיסוק פוליטי ולפעול בצורה מקצועית בשיקומה של העיר.
3 צפייה בגלריה
עמית הלוי
עמית הלוי
יוזם הצעת החוק. ח"כ עמית הלוי
(צילום: יואב דודקביץ)
"ההצעה אף עלולה לייצר תמריץ פסול לשרי פנים למנות ועדות קרואות עם מקורבים מטעמם", הוסיפו בעתירה. "על בג"ץ להורות על ביטולו של החוק שפוגע בזכות של יתר המועמדים לראשות העיר שאינם חברים בוועדה, או לחלופין לקבוע כי החוק לא יחול על הבחירות הקרובות".
יוזם החוק, ח"כ עמית הלוי, הסכים אמש לבצע שינוי בנוסח הצעת החוק, שלפיו תידרש תקופת צינון של שלושה חודשים. כלומר, אם בועז יוסף ירצה להתמודד בבחירות הקרובות לרשויות המקומיות בחודש אוקטובר - עליו להתפטר בתוך חודש מהיום - שלושה חודשים לפני הבחירות המוניציפאליות הקרובות.
הצעת החוק של הלוי מבטלת למעשה את ההוראה האוסרת על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה או למי שעומד בראש ועדה, להתמודד בבחירות לרשות מקומית שבה כיהן. על פי החוק הקודם, מכיוון שמי שעומד בראש ועדה קרואה לא נבחר על-ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, נדרשת תקופת צינון של קדנציה אחת עד שאותו ראש ועדה יתמודד בבחירות באותה רשות בבחירות המוניציפאליות. החוק המקורי עבר לנוכח החשש שראש הוועדה הקרואה - שאמור להיות תפקיד מקצועי ונטול אינטרסים פוליטיים - ישתמש במשאבים שניתנו לו, מבלי שנבחר על-ידי התושבים, כדי להתמודד על ראשות העיר.