למתקפה בסגנון מה שחוותה ישראל ב-7 באוקטובר, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל אזהרות בעבר. למעשה, הוא לא הסתיר זאת ובדיון שנערך בכנסת באפריל 2017, הוא מפרט על כך וממש חוזה את מה שאירע שש שנים אחר כך- חדירה המונית של מחבלים, השתלטות על יישובים ומוצבים, רצח וחטיפת אזרחים. "חשבתי שחדירה של אלף מחבלים או למעלה מכך, תפיסה של יישוב או תפיסה של חטופים, תהיה מכה מורלית, אני הגדרתי את זה. אך השתדלנו להימנע ממלחמה", אמר בזמנו.

ב-19 באפריל 2017 נערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת דיון בנוכחות ראש הממשלה נתניהו בנושא דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן, במטרה לדון ביישום לקחי המבצע. הדיון שהיה אמור להיות ענייני, הפך לסוער במיוחד כשהתפתח ויכוח בין הורים שכולים לחברי הכנסת. לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין ז"ל, הביעה אז ביקורת קשה כלפי נתניהו על ההמתנה להחזרת גופת בנה שמוחזקת מאז המבצע בידי חמאס. "זו הדרך להסיר אחריות מכל הגיבורים שנתנו את חייהם בשבילנו ואתם לא מצליחים להחזיר אותם חיים או מתים?", אמרה גולדין.
בתגובה, נתניהו ניסה אז להסביר לה על המורכבות בלחימה בעזה ועל התוכניות מרחיקות הלכת של חמאס. שם, לפני יותר משש שנים, ראש הממשלה נתניהו מציג לחברי הכנסת ולנוכחים בדיון תוכנית של ארגון הטרור חמאס שדומה למדי לזו שהתגשמה לפני 76 ימים.
"התוכנית האופרטיבית שהוא (חמאס) הכין הייתה מתקפה משולבת רבת זרועות. התקפה קודם כל אווירית, כלומר, התקפה טילית עם אלפי טילים, דבר ראשון, על ערי ישראל, במקביל התקפה דרך הים באמצעות כוחות של פשיטות קומנדו ימי, באוויר גם באמצעות מצנחי רחיפה וביבשה מתחת ליבשה חדירה בעשרות מנהרות שהם חפרו, חלקן חצו כבר לתוך שטחינו, באמצעות כוחות מיוחדים שהם אימנו להם, עם מעבר של כוחות בסדר גודל של גדוד, על מנת לחטוף, להרוג גם ביישובים גם במוצבים ולקחת גם חזרה לשטחם (לעזה)", אמר אז נתניהו.
הוא הוסיף: "הם (חמאס) העריכו שיוכלו אם הם יפתיעו אותנו להוציא את הדבר הזה אל הפועל, זאת אומרת בכל רגע נתון הם היו יכולים להפעיל את התוכנית הזו ואנחנו לא שולטים לצערי בהחלטות של היריב". ראש הממשלה אף אמר אז כי ישראל יכולה להשפיע על יכולותיו של חמאס לבצע את הכוונות הללו ובמידה רבה זה מה שעשתה.
הכותרת
איך חמאס מימן את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר?
25:12
1 צפייה בגלריה
דבריו של בנימין נתניהו בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בחודש אפריל 2017 לאחר דו"ח מבקר המדינה בעניין מבצע צוק איתן
דבריו של בנימין נתניהו בדיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת בחודש אפריל 2017 לאחר דו"ח מבקר המדינה בעניין מבצע צוק איתן
נתניהו בכנסת ב-2017
(צילום: ערוץ כנסת)
כבר באותו הדיון, ראש הממשלה חוזר על המנטרה שארגון חמאס מורתע. "אנחנו שיבשנו את היכולות שלו", אמר אז נתניהו. "אני חשבתי שחדירה של אלף או למעלה מכך של מחבלים, תפיסה של יישוב או תפיסה של חטופים, תהיה מכה מורלית, אני הגדרתי את זה. השתדלנו להימנע ממלחמה, יש לנו אויב מאוד קשה וזה לא עניין של מה בכך. יש שם 30 אלף איש שרוצים בהשמדתנו והם נערכים לזה כל הזמן, הם בונים את הכלים להרוג בנו, לחדור אלינו, לתקוף אותנו, אנשים שמחויבים להכחדת ישראל".
בנוסף אמר אז נתניהו: "חמאס מורתע ונמנע כמעט לחלוטין מירי לשטחנו, מעת לעת יורים סוררים הוא פועל נגדם מתוך אותה הרתעה שאנחנו צריכים כל הזמן לדאוג לחדש אותה, לתדלק אותה. אז אחת הסיבות שהוא נרתע זה משום שאנחנו יש לנו מדיניות - לי יש מדיניות - שאני לא מוכן לקבל טפטופים ויש תמיד תגובה נחרצת וחזקה, בדרך כלל מהירה מאוד אל מול כל טפטוף כזה".
חברי הכנסת מהאופוזיציה הביעו ביקורת קשה בדיון כלפי ממשלת נתניהו. זהבה גלאון, יו"ר מרצ דאז, אמרה כי לא ברור מה האסטרטגיה של מדינת ישראל מול עזה. "אנחנו נמצאים במצב שתושבי דרום הארץ אחת לשנתיים פחות או יותר חווים מלחמה. אנשים שילמו על זה מחיר כבד ואתה מספר לנו כאן איזה בתים נפלאים והדשאים פורחים והפרחים פורחים", אמרה גלאון.

"נתנו להם מכות איומות"

נתניהו השיב לה שמבצע צוק איתן שינה את המשוואה מול חמאס: "כל הדרישות שלהם - דחינו אותן על הסף. נתנו להם מכות איומות, עד כדי כך שהדרג הצבאי התחנן, אין מילה אחרת, התחנן לדרג המדיני שהיה בחו"ל ואמר 'אנחנו מחליטים להפסיק את זה כי אנחנו לא יכולים יותר ככה, זה נגמר'. אז אני עושה כאן הרבה פרפראזות, אבל זה לא הרבה, 'אנחנו לא יכולים יותר, עם המג'נונים האלה, עם היהודים האלה', מכות איומות שהם חטפו, אז הם הפסיקו".
נתניהו המשיך ואמר אז על הכרעת חמאס: "הם לא קיבלו שום דבר, לא שדה תעופה ולא קיבלו נמל, ולא קיבלו את ארמניה ולא קיבלו את גאורגיה, השם יודע מה הם ביקשו. הייתה להם רשימה מכאן ועד הגלות, לא קיבלו כלום ואנחנו פשוט הלמנו בהם ועצרנו את זה ומאז הם לא יורים".
באותו הדיון נתניהו חושף בפני חברי הכנסת כי ישראל יכולה להלום מכות קשות בחמאס, ובכללן גם אפשרות של כיבוש הרצועה, אך שם קיימת הדילמה של מי ישלוט בעזה וגם המחיר שנשלם במספר החיילים שייהרגו. נדמה כי אם הייתה הכרעה בדילמה הזאת כבר אז, אולי המתקפה הקשה ב-7 באוקטובר הייתה נמנעת או לפחות גובה מחיר פחות כבד של יותר מאלף אזרחים שנרצחו, מאות חטופים בעזה ומאות הרוגים מקרב כוחות הביטחון.
פורסם לראשונה: 22:18, 21.12.23