יום לא פשוט עבר על התושבים בגבול הצפון, כשעשרות רקטות נורו לעבר יישובים רבים בגליל ובמטח לקריית שמונה נפגע בניין מגורים. בצה"ל מגיבים בינתיים בתקיפות של מטוסי חיל האוויר לעבר עמדות ויעדים של חיזבאללה בשטח לבנון בסיוע כוחות שריון ותותחנים - אך התושבים חוששים שההסלמה תביא לפגיעה קשה בנפש.

הבוקר (חמישי), התייחסו למצב שלושה תושבי קריית שמונה באולפן ynet, אחד מהם הוא מרדכי גבאי, שבית הוריו, שפונו לטבריה, ספג את הפגיעה הישירה. הוא שהה באותו זמן בממ"ד ולא נפגע.
"אני הייתי בבית בזמן הפגיעה. שמעתי את הצבע האדום ורצתי לממ"ד", הוא אומר ל-ynet Live. "גג הרעפים עף, רסיסים לכל כיוון, זכוכיות וכל מיני - בלגן שלם".
הכותרת
כללי המשחק החדשים עם חיזבאללה ואיראן | רונן ברגמן
26:05
2 צפייה בגלריה
תיעוד מפגיעה בבניין מגורים בקרית שמונה
תיעוד מפגיעה בבניין מגורים בקרית שמונה
תיעוד מפגיעה בבניין מגורים בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)
בעצם פינו את התושבים מקריית שמונה, למה אתה עדיין שם? "אני מתנדב פה בבית חב"ד, ובסוף שבוע אני נוסע למשפחה שנמצאת עכשיו בטבריה".
למעשה, נכון להיום בקריית שמונה נותרו בין 2,500 ל-3,000 אנשים שלא התפנו, כך אמר מ"מ וסגן ראש העיר אופיר יחזקאלי, שמפציר בכל התושבים להתפנות עקב הסיכון הרב שקיים.
אחת מהם היא יובל יונה, שלא חושבת לעזוב נכון לעכשיו. "שירתי במילואים כאן באזור ואני מחכה לאיזושהי הקפצה נוספת. אבל זה בעיקר כי יש לי שלושה כלבים שאני צריכה לדאוג להם, ולא באמת מצאתי איזה מענה אחר", היא אומרת. "יש כמה בתי מלון שכן מסכימים להכניס, וזה לא כזה נחמד לחיות עם שלושה כלבים בתוך חדר מאוד קטן, בלי מרפסת".
"זה לא נחמד לחיות ככה", היא מוסיפה. "קודם כל המטח פוגש אותך ואז האזעקה. אתמול הוא פגש אותי בבית. ומה שיותר מדאיג פה בקריית שמונה זה שיש הרבה בתים ישנים, גם הבית שלי. אין בו ממ"ד, ורוב הבתים בעיר הם ככה".
2 צפייה בגלריה
תיעוד מיירוטים סמוך לקריית שמונה
תיעוד מיירוטים סמוך לקריית שמונה
תיעוד מיירוטים סמוך לקריית שמונה
(צילום: חיים חבלין)
אז נשארת בקריית שמונה כשאין לך ממ"ד? "כן, ככה גדלנו. זה פשוט חדר פנימי. אני לא אומרת שזה בסדר, להפך. גם ממש בתחילת המלחמה נפלה קטיושה שלושה בתים לידי, אז זה באמת קצת מלחיץ. אני באמת רוצה להאמין שכשיחזרו את התושבים זה יהיה אחרי שירחיקו את חיזבאללה לפחות 10 ק"מ מהגבול, כי תושבי קריית שמונה מרגישים ויודעים שהאסון הבא הוא שלנו".
"יש פתרון לכולם - מי שרוצה לצאת, יכול לצאת ואפשר למצוא לו פתרונות", טוען סגן ראש העיר יחזקאלי. "הרוב המכריע של העסקים סגור, יש כמה עסקים פתוחים. אין מערכת חינוך. רוב היום יש שקט. והעניין הוא שזה בשנייה יכול פתאום לקרות, פתאום יש אזעקה... במרכז יש דקה וחצי ולוקחים את הזמן, אצלנו זה שתיים-שלוש שניות והרבה פעמים קודם שומעים את הבום ואז את האזעקה. אז אין ספק שבמובן הזה זה באמת סיכון. 90 אחוז מהתושבים מפוזרים במעל 200 בתי מלון ודירות בכל רחבי הארץ והרוב המכריע עזב, וגם לזה יש מחירים - להיות סגור בחדר בית מלון ולא בבית שלך זה לא פשוט - יש מחיר נפשי, מול ילדים ובכלל".
לא נראה שהשקט מתקרב והתושבים יוכלו לשוב לעיר. "לצערי עדיין אין הבנה של הרבה מאוד מהתושבים במדינת ישראל שיש מלחמה בצפון ושקריית שמונה מפונה, וצריך ברמה האסטרטגית לראות איך מחזירים את הביטחון לקריית שמונה ואיך דואגים שנחזור הביתה - כל הטפטופים האלו זו מלחמת התשה. ולא נרשה שזה יקרה יותר".