בחמאס מאשרים כי עסקת החטופים המוצעת כוללת שלושה שלבים, מפרטים את המתווה ומבהירים כי מספר הפלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי - כלומר המחבלים - עדיין לא נקבע. מקורות מצריים מסרו לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הם מעריכים שכבר בתחילת השבוע הבא יושג הסכם לעסקת חטופים והפסקת אש.
בינתיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב הבהרה נוספת - שנייה תוך שעות - ולפיה "המלמה תסתיים רק כשיושגו כל מטרותיה, צה״ל לא יסוג מהרצועה ולא ישוחררו אלפי מחבלים". נתניהו טען כי "הפרסומים שהושגה הסכמה כביכול על מפתח לשחרור אסירים ביטחוניים אינם נכונים. הנושא כלל לא נידון".
בכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי העסקה שעל הפרק כוללת שלושה שלבים. בשלב הראשון ישוחררו האזרחים החטופים - נשים, ילדים, מבוגרים וחולים - אחר כך החיילים והחיילות ובשלב השלישי יועברו הגופות. המקור המצרי טען כי חמאס מתנגד לכך, ודורש כי החיילים ישוחררו רק בשלב השלישי והאחרון.

לפי אותו בכיר בחמאס, הלחימה תיפסק במהלך אותם שלושה שלבים. לדבריו, מספר הפלסטינים שישוחררו בעסקה טרם נקבע סופית, ונתון למשא ומתן. דבריו נאמרו על רקע הדיווחים אחרי הפסגה בפריז, והתחייבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיה "לא ישוחררו אלפי מחבלים".
הגורם המצרי אמר כי הדיונים מתקדמים בכיוון חיובי, "ונראה שיש תנועה קדימה לכיוון הסכם". לדבריו, מספר האסירים שישוחררו מבתי הכלא תלוי בדמויות שישוחררו, והיחס נע בין 100-250 אסירים פלסטינים בתמורה לכל חטוף.
גם דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר כי הושגה התקדמות בשיחות לעסקה. "אנחנו מאמינים שיש התקדמות אמיתית לעסקה עם הפוגה ארוכה שתאפשר את החזרת החטופים לביתם", אמר - וציין כי וושינגטון מאמינה שיש עדיין סיכוי להסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל.
2 צפייה בגלריה
חטופים ברכבי הצלב האדום משתחררים מידי שבי חמאס
חטופים ברכבי הצלב האדום משתחררים מידי שבי חמאס
לקראת עסקה נוספת?
(צילום: רויטרס / Ibraheem Abu Mustafa)
קירבי נשאל על הצהרת ראש הממשלה נתניהו ולפיה לא ישוחררו אלפי מחבלים במסגרת עסקה עתידית, ולא השיב ישירות על כך: "אנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי לשחרר את החטופים. העבודה שאנחנו עושים היא מסייעת, יש התקדמות. ראש הממשלה יכול לדבר בשם עצמו, אנחנו לא צריכים לשנות כיוון".
אתמול דווח ב"סקיי ניוז" בערבית כי לפי המתווה שעל הפרק, השלב הראשון יכלול שחרור של 35 חטופים, ותמורתם שחרור של 100 עד 200 מחבלים לכל חטוף. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר כי "עסקה מופקרת", כלשונו, תוביל להפלת הממשלה - ואחר הצהריים התחייב כאמור נתניהו כי לא ישוחררו אלפי מחבלים. "זה לא יקרה", אמר.
יממה לאחר הדיווחים לפיהם עסקה עתידית עם חמאס תכלול שחרור של לפחות 100 מחבלים תמורת כל חטוף שישוחרר, אומר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "לא נשחרר אלפי מחבלים, זה לא יקרה".
"אני שומע אמירות על כל מיני עסקאות, אז אני רוצה להבהיר: אנחנו לא נסיים את המלחמה הזאת עם פחות מהשגת כל יעדיה", אמר נתניהו. "זה אומר חיסול החמאס, החזרת כל חטופינו, והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. אנחנו לא נוציא את צה"ל מרצועת עזה ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים. כל זה לא יקרה. מה כן יקרה? ניצחון מוחלט".
לאחר שאתמול נראה היה מהצהרת חמאס כי הוא דוחה את המתווה שעלה בפסגת פריז, הבוקר כבר אמר מנהיג ארגון הטרור איסמעיל הנייה כי חמאס בוחן את ההצעה. ההערכה בישראל היא שתשובת החמאס תינתן מחר למתווכים. ישראל ממתינה לעדכון מקטאר ולא מייחסת חשיבות לדיווחים בתקשורת על דחייה כביכול של העסקה.
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה. לא דחה על הסף
(צילום: Turkish Presidential Press Office/Handout via REUTERS ,Dalati Nohra/Lebanese Official Government via AP)
גם הג'יהאד האיסלאמי מחזיק בידיו חטופים, והמזכ"ל זיאד נחאלה הגיב היום לאפשרות של עסקה - תוך שהוא שולח מסר לחמאס: "עמדתנו הנחרצת היא לא לעסוק בשום הבנות מבלי להבטיח הפסקת אש מקיפה ונסיגת כוחות הכיבוש, לצד הבטחת שיקום ופתרון מדיני המבטיח את זכויות העם הפלסטיני".
מוקדם יותר הודיע ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, כי ייתן לממשלה "רשת ביטחון" לכל עסקה שתשיב הביתה את 136 החטופים שמוחזקים בשבי חמאס. הוא אמר את הדברים על רקע הודעתו של בן גביר, שאיים לפרק את הממשלה אם העסקה שתיחתם תהיה "מופקרת"
פורסם לראשונה: 17:31, 30.01.24