ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, הודיע בצהריים (יום שלישי) כי ייתן לממשלה "רשת ביטחון" לכל עסקה שתשיב הביתה את 136 החטופים שמוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה. הוא אמר את הדברים על רקע הודעתו של בן גביר, שאיים לפרק את הממשלה אם העסקה שתיחתם תהיה "מופקרת".
למעשה, מדובר במסר של לפיד לנתניהו, שלפיו הוא מוכן להיכנס לממשלה כדי לסייע בהעברת העסקה - ולהישאר לפרק זמן קצוב. גורמים ביש עתיד אומרים שלא מדובר באשראי בלתי מוגבל לנתניהו, אלא בחברות זמנית בממשלה במקום בן גביר כדי להתגבר על איומי יו"ר עוצמה יהודית.
2 צפייה בגלריה
בן גביר ולפיד
בן גביר ולפיד
בן גביר ולפיד
(צילום: שלו שלום, קובי קואנקס)
לפיד הזכיר בהודעתו את החטוף טל שוהם, שחטוף כבר 116 ימים, ושעם הוריו נפגש ביום הולדתו. "הסעיף הראשון, השורה הראשונה, בחוזה בין המדינה לאזרחיה, אומר שהמדינה אחראית לחייהם", אמר. "לא רק לבריאותם או לחינוך ילדיהם, אלא לחיים במובן הבסיסי והפשוט ביותר - לביטחון שלהם בכך שהמדינה לעולם לא תפקיר אותם למות. ישראל אינה מדינה רגילה. היא קמה בידי עם ששב לארצו אחרי שעבר את הטבח הגדול בהיסטוריה. אנחנו חיים כאן מכוחה של שבועה לשמור אחד על השני, לאהוב אחד את השני, לדאוג אחד לשני. זה מה שמאפשר לנו לחיות כאן למרות הסיכונים, זה מה שגורם לנו לשלוח את ילדינו לצבא ולשכב ערים בלילות".
לדברי לפיד, "החוזה הזה הופר ב-7 לאוקטובר. אין לנו איך להחזיר לחיים את מתינו, אבל את החטופים אנחנו צריכים להחזיר לבתיהם, אחרת יתפורר משהו בסיסי ביותר בקשר שלנו אחד לשני, בקשר בין עם לארצו, בוודאי באמון היסודי בין האזרחים לממשלה. אסור שזה יקרה. יש דברים שעומדים מעל לכל ויכוח".
ממפלגת יש עתיד של לפיד נמסר: "יש עתיד לא תיתן לבעיות הפוליטיות של נתניהו להכשיל עסקת חטופים שתשיב אותם הביתה. ראש האופוזיציה לפיד אמר מהיום הראשון שהוא ייתן גיבוי לכל עסקה וכך ימשיך לפעול. חייבים להחזיר אותם הביתה".
ראש הממשלה נתניהו מרבה להגיד בשיחות שהוא מנהל גם עם מדינאים, שיש עסקאות שהוא לא יוכל להעביר בגלל ההרכב הממשלתי הנוכחי. המסר שלפיד מעביר היום הוא פנימי, אבל גם כלפי חוץ - להבהיר למדינות המעורבות במשא ומתן שלנתניהו יהיו אצבעות לעסקה גם במחירים כבדים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו
נתניהו
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: EPA/RONEN ZVULUN / POOL)
קודם להודעת לפיד, בן גביר כתב בחשבונותיו ברשתות החברתיות כי "עסקה מופקרת = פירוק הממשלה". מדובר באיום נוסף של בן גביר בשבועות האחרונים לפרוש, הפעם על רקע התנגדותו - וגם התנגדות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - לעסקה שכוללת שחרור מחבלים והפסקה ארוכה במלחמה.
בעוצמה יהודית אמרו היום כי "זה קו אדום. אם תיחתם עסקה מופקרת כזאת, של שחרור 2,000 מחבלים רוצחים והפסקת לחימה ממושכת- אין לבנימין נתניהו ממשלה איתנו". בישראל, מנגד, הכחישו אתמול כי ישנם סיכומים על מספר האסירים שישוחררו בעסקה, ואמרו כי כלל לא התקיים דיון על הכמות. לשכת ראש הממשלה אף מסרה בהמשך כי "הדיווחים על עסקה לשחרור חטופים אינם נכונים, וכוללים תנאים שאינם מקובלים על ישראל".
במטה משפחות החטופים העדיפו שלא להתייחס לדברי בן גביר. גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת שחטופה ברצועה, אמר: "שוב איתמר בן גביר נגד החטופים. אם זה היה תלוי בו - אף חטוף לא היה חוזר. אביגיל בת ה-4, אוהד בן ה-9, יפה אדר בת ה-85 - תינוקות וקשישות היו עד היום נמקים בשבי חמאס. הוא דובי-לא-לא, ומבחינתו כל עסקה היא עסקה גרועה, והוא שוב לא מהסס לכפות את עצמו על מדינה שלמה ולעשות קרנבל פוליטי על הגב של החטופים. אני שמח שממשלת ישראל לא נגררה אחרי בן גביר בעסקה הקודמת ואני מאמין שהיא לא תיגרר אחריו גם הפעם. החיים של ישראליות וישראלים חשובים יותר מהמנדטים של איתמר בן גביר".

חמאס כבר לא פוסל את העסקה על הסף

מוקדם יותר היום אמר מנהיג חמאס איסמעיל הנייה כי ארגון הטרור קיבל את ההצעה לעסקת חטופים שגובשה בפסגה בפריז - ולא דחה אותה על הסף, בניגוד להודעה מאתמול. חמאס, לדבריו, "ילמד את ההצעה". הנייה הוסיף כי "העדיפות היא לסיום המתקפה הישראלית - ונסיגה מלאה של הכוחות הישראליים מעזה. חמאס פתוח לכל הרעיונות שיובילו לסיום המתקפה הישראלית על עזה". עוד אמר כי הוא יבקר בקהיר כדי לדון בהצעה שגובשה בפריז.
מתווה העסקה שהוצעה לחמאס, ונוסחה באמצעות המתווכות מצרים, קטאר וארצות הברית, כולל הפסקת אש ממושכת של כ-46 ימים, שחרור חטופים בפעימות, הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה ושחרור אסירים שמספרם ייקבע בהמשך במשא ומתן.
על אף שאין עדיין מספר מוסכם של אסירים שישוחררו, ברור כי המתווה של העסקה הקודמת - שכלל שלושה אסירים לכל חטוף - כבר לא רלוונטי, וחמאס דורש לשחרר אסירים רבים - בהם גם כאלה עם דם על הידיים.
המתווה שעליו הוסכם ב"פסגת פריז" כולל מספר פעימות, כשהראשונה והמרכזית בהן היא הפעימה ההומניטרית שכוללת שחרור נשים, מבוגרים וחולים כרונים. הפעימה השנייה תכלול גברים צעירים ממסיבת נובה וחיילות, הפעימה השלישית חיילים ובפעימה הרביעית ישוחררו גופות. ישנה אפשרות שהמתווה יצומצם לשלוש פעימות כשבפעימה השלישית ישוחררו חיילים וגופות.