1 צפייה בגלריה
 גבעת אביתר
 גבעת אביתר
אביתר
(צילום: רויטרס)
הלילה (בין רביעי לחמישי) נחתם הסכם הפשרה שאליו הגיעה ממשלת ישראל עם מתנחלי מאחז אביתר, ובמסגרתו עד מחר יעזבו המשפחות שהתנחלו בשטח על דעת עצמן, רוב הבתים יישארו במקומם ומעמד הקרקע ייבחן. אם יימצא שניתן להסדיר את המאחז, יוכלו המשפחות לשוב לבתים.
ניסיון ההקמה הראשון של אביתר היה ב-2013, בעקבות פיגוע שבוצע בצומת תפוח, ולפני פחות מחודשיים חודש מסע ההתנחלות במקום בתגובה לפיגוע ירי שבוצע באותו צומת. מדובר במאחז לא חוקי ששוב חושף את מדיניות האיפה ואיפה שבה נהגו ממשלות ישראל ב-50 השנים האחרונות בכל הקשור לציבור המתנחלים לעומת שאר אזרחי המדינה. כל בר דעת יודע שכל אזרח ישראלי, בין אם יהודי או ערבי, שהיה מעז להקים מאחז או יישוב בתוך גבולות מדינת ישראל, היה נענש מיד, חוטף קנס גבוה והמבנים היו נהרסים במקום כשהוא מחויב בעלויות.
בזמן שבכל מקום תקין בעולם המדינה היא זו שמקימה יישובים, הלכה והתפתחה תופעה שכל מה שתקף לאזרחים בתוך שטח מדינת ישראל אינו תקף למתנחלים מעבר לקו הירוק. שם, אין דין ואין דיין. ואם קבוצה של מתנחלים מחליטה בוקר אחד להתנחל ולהיאחז בקרקע שאינה שייכת לה – ממשלת ישראל מנהלת עם הקבוצה מו"מ על פשרה או מתווה פינוי-פיצוי. וגם אם בית המשפט העליון מורה למדינה לפנות מאחז לא חוקי כזה או אחר, אז נהיה עדים למדיניות גרירת הרגליים מצד המדינה עד שתבוצע החלטת בית המשפט – אם בכלל.
האם יש בעיה עם חלק מהיישובים הבדואיים בנגב? בהחלט כן. האם יש להסדיר את המצב בנגב? ברור שכן. אך האם הם פולשים? בפירוש לא
ההתנחלויות אינן מוגדרות מבחינה חוקית כחלק משטח מדינת ישראל, אף שזה לא מונע מהמדינה להציב קלפיות במקום ביום הבחירות ולתת למי שמתגורר שם לעצב את פני ההנהגה והשלטון בישראל בזמן שזכות הבחירה לכנסת נשללת מכל אזרח ישראלי השוהה בחו"ל מסיבות של מגורים, עבודה, לימודים וכו' – אלא אם הוא משמש עובד מדינה. ללמדנו שמדובר באפליה ברורה לטובתם, בדיוק כפי שקורה עם מדיניות פינוי המאחזים הלא-חוקיים כשהכל משיקולים פוליטיים גרידא.
ואם לא די בכך, התפתח בשנים האחרונות ספורט לאומי במדינת ישראל, במיוחד באגף הימני, שבמסגרתו בכל פעם שעולה לסדר היום סוגיית המאחזים הלא-חוקיים בשטחים הכבושים, מיד מושמעת הטענה: "ומה עם הבדואים בנגב?". הרשו לי לומר זאת באופן הכי ברור: הניסיונות של חלק מאנשי ומעיתונאי הימין ליצור סימטריה בין האזרחים הבדואים בנגב לבין מה שמתרחש בהתנחלויות על ידי שימוש במילה "פלש" על נגזרותיה השונות, הם עלובים ומגוחכים.
עפיף אבו מוךעפיף אבו מוךצילום: עמית שעל
המתנחלים הם אלה שפלשו לקרקע בשטח כבוש שמעולם לא הייתה שייכת להם או נרכשה על ידם. האם יש בעיה עם חלק מהיישובים הבדואיים בנגב? בהחלט כן. האם יש להסדיר את המצב בנגב? ברור שכן. האם יש לסיים את הסאגה שמשמשת כקרקע פורייה לגל פשיעה ואלימות והפיכת הנגב למערב פרוע? כן. אך האם הם פולשים? בפירוש לא.
ההשוואה אינה במקום ואינה נכונה, הגיע הזמן שממשלת ישראל תגיע עם האזרחים הבדואים למתווה שיסדיר את העניין אחת ולתמיד. יש לאפשר להם להקים יישובים המותאמים לאורח חייהם בדיוק כפי שעשתה לא פעם עם אזרחים יהודים.
  • עפיף אבו-מוך הוא איש הייטק ויוזם שבתרבות בחברה הערבית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com