חברת הכנסת המורדת ממרצ, ג'ידא רינאווי זועבי, נפגשת אחר הצהריים (ראשון) עם שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, במסגרת ניסיונו למצוא פתרון שימנע ממנה לפרוש מהקואליציה כפי שהודיעה שתעשה בסוף השבוע שעבר. בצל לחץ כבד שהופעל עליה במהלך סוף השבוע, רינאווי זועבי כבר החליטה שלא להתפטר מהכנסת ולפי הערכות גם לא לתת את קולה לפירוק הממשלה והכנסת. לפי גורמים בקואליציה, "היא לא תמרוד".
5 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות במהלך פגישתם עם לפיד
זועבי וראשי הרשויות בפגישה עם לפיד
5 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועב
ג'ידא רינאווי זועב
זועבי עם הגעתה למשרד החוץ
(צילום: רפי קוץ)
5 צפייה בגלריה
זועבי עם ראשי המועצות לפני פגישתה עם לפיד
זועבי עם ראשי המועצות לפני פגישתה עם לפיד
עם השר פריג' וראש העיר נצרת עלי סלאם
מוקדם יותר אירח לפיד פגישה מורחבת שבה נכחו מלבד רינאווי זועבי גם נציגים שונים של החברה הערבית. בחלק זה שנערך במטה משרד החוץ בירושלים, השתתפו גם השר עיסאווי פריג' ממרצ, שנחשב למקורבה של הח"כית במפלגה, וכן השר במשרד האוצר חמד עמאר מישראל ביתנו. בנוסף השתתפו בה שבעה ראשי רשויות ערביות שונות.
לפי גורמים בקואליציה שמעורים בפרטים, ראשי הרשויות העלו סוגיות אזרחיות והביעו תחושות שלא מקיימים הבטחות לחברה הערבית. כל ראשי הרשויות ציינו במהלך המפגש כי הם מכבדים את הממשלה ורוצים שהיא תמשיך. במהלך המפגש עם ראשי הרשויות הערביות לא נאמרו המילים "מצעד הדגלים" או "אל-אקצא". לדברי הגורמים, כולם יודעים מה האלטרנטיבה.
גורם שהשתתף במפגש אמר ל-ynet כי בין היתר עסק הדיון בתקציבים שונים - וכי ראשי הרשויות השונים הביעו את תסכולם מהמצב הכלכלי הקשה לטענתם. לדברי הגורם, רינאווי זועבי אמרה שהרגישה שהיא לא מצליחה להביא הישגים לחברה הערבית וכי אין מענה לראשי רשויות מקומיות. הגורם אמר עוד כי רינאווי זועבי ציינה במהלך הפגישה כי בעוד יומיים תיתן תשובה סופית לגבי חזרתה לקואליציה.
השר פריג' אמר בתום הפגישה המורחבת: "הישיבה הייתה באווירה טובה, כשברור שהשמירה על שלמות הממשלה והקואליציה היא אינטרס עליון של הציבור הישראלי בכלל והציבור הערבי בפרט. אנחנו נעשה הכול כדי להפוך את המשבר להזדמנות לחיזוק המחויבות של הממשלה לחברה הערבית, עם הפנים קדימה להעברת התקציב".

בצל ההערכות שלפיהן רינאווי זועבי תחזור בה מאיום הפרישה מהקואליציה - בממשלה כבר נערכים לאתגר הבא: גיוס רוב לתקציב המדינה שיעלה כבר בקרוב, כדי להבטיח שלא יהיו מורדים נוספים.
להעברת התקציב דרוש לקואליציה רוב פשוט, מצב שכעת על הנייר הוא משימה סבוכה ביותר, כיוון שגם עם ח"כ רינאווי זועבי יש לקואליציה רק 60 קולות - בדיוק כמו לאופוזיציה. אולם בימים האחרונים התגבשה בקואליציה תוכנית שבאמצעותה מקווים שם להעביר את התקציב. על פי התוכנית הזו, אישור התקציב בקריאה הראשונה יוקדם לחודש הבא - כלומר סוף יוני. המטרה: להרוויח זמן לתמרון פוליטי, אם אירוע כלשהו יקשה על אישור התקציב.
5 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
ח"כ סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אחרי שהמשבר מול חברת הכנסת ממרצ נמצא כעת לקראת סיום, סימן השאלה היחיד שנותר הוא קולה של ח"כ עידית סילמן מימינה, שפרשה מהקואליציה כבר בחודש אפריל. בשיחות שהתקיימו בקואליציה בימים האחרונים סביב התקציב נאמר כי אם סילמן תצביע נגד התקציב היא תופרש מיידית מהסיעה משום שמדובר בעילה מספקת לכך.
ח"כ שמופרש על ידי מפלגתו, כמו שנעשה כבר לעמיחי שיקלי, לא יכול להתמודד בבחירות הבאות במסגרת פלטפורמה קיימת. לכן ההערכה היא שאם סילמן תופרש, כדי לא להיות חשופה לסנקציות שישימו סוף לקריירה הפוליטית שלה ולרצון לקבל שריון בליכוד, היא תפרוש מהכנסת.
בקואליציה בונים על מצב שבו אם היא תופרש ותתפטר - הבא אחריה ברשימה יהיה יום טוב כלפון, שכיהן עד לאחרונה כח"כ אך הודח בעקבות חזרתו לכנסת של סגן השר מתן כהנא, לפי ימינה במטרה לייצב את המצב בקואליציה. כלפון צפוי לסייע בהעברת התקציב.
"אם היא לא מצביעה נגד התקציב או לא מצביעה בכלל, יש רוב לתקציב", אומרים בקואליציה. "אם היא תצביע נגד, היא תופרש ואז ההערכה היא שתצטרך לפרוש והבא אחריה ברשימה יתמוך". כך או כך, הדיונים על התקציב הבא נמצאים כבר בישורת האחרונה - והמטרה של ראשי הקואליציה היא לשרוד בשלום את הכנס הנוכחי שמסתיים בסוף יולי.