המשלחת הישראלית הגיעה לדוחא בירת קטאר והחלה בשיחות על פרטי עסקת החטופים, בזמן שבישראל עדיין ממתינים לתשובת חמאס. המשלחת מורכבת מנציגי המוסד, השב"כ וצה"ל, ומקיימת שיחות עם בכירים במודיעין הקטארי - שבמקביל מנהל מגעים מול חמאס. גורמים מדיניים בכירים אמרו הערב (שני) על השיחות: "אין התקדמות כרגע. יש פערים מאוד גדולים בין הצדדים, ומנסים לגשר עליהם. ממשיכים לעבוד ולהגיע לתוצאה".
המגעים מתקדמים בפרטים של העסקה המתגבשת, שמצריכה "תפירה" רגישה מאוד של מרכיבים רבים, בהם זהות החטופים: כתנאי להמשך המגעים לעסקה דורשת ישראל לקבל רשימה מפורטת שתבהיר מי מהחטופים חי ומי מת. נושאים רגישים נוספים שעומדים על הפרק הם תנאי הפסקת האש ונסיגת צה"ל (כולל אורך הפסקת האש), זהות החטופים שישוחררו בעסקה (כ-35 עד 40 נשים, מבוגרים וחולים), אופן הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ומי יחלק אותו, ויישוב צפון רצועת עזה: חמאס מבקש לאפשר החזרת תושבים, וישראל בוחנת חזרה מוגבלת.
4 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
אף על פי שלא הגיעה תשובה רשמית של חמאס למתווה פריז, המתווכות העבירו מסרים לישראל שלפיהם קיבלו איתותים שליליים מארגון הטרור על כך שאינו מרוצה מהמתווה ושהוא אינו עומד בקווים האדומים שלו. לפיכך, בישראל נשמעו היום פחות אופטימיים לגבי הסיכויים להגיע לעסקה. יחד עם זאת הודגש כי מוקדם מדי לקפוץ למסקנות. בתוך כך, ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הצוות הישראלי הביע נכונות לשחרר 15 אסירים "כבדים" עם דם על הידיים תמורת שחרורן של חמש חיילות.
בכירים בממשלה אמרו: "האמריקנים דוחפים בכל הכוח תוכנית מדינית למדינה פלסטינית ונורמליזציה עם סעודיה. אם ירגישו שהם לא מצליחים לקדם אותה לפני הבחירות בארה"ב, הם ילכו בכל הכוח על הראש של נתניהו כי הם לא מסמפטים אותו. יש לאמריקנים עוד זמן להעביר את התוכנית שלהם.
הבכירים הוסיפו: "אם לומדים מההיסטוריה - טראמפ הביא את הסכמי אברהם שלושה חודשים לפני הבחירות לנשיאות. זה אומר שיש להם עוד חלון זמנים עד יוני-יולי, ולכן הם משקיעים מאמצים גדולים להביא לסיום המלחמה בעזה. מה שנשאר מבחינת ישראל זה המבצע ברפיח. היום יש מנוף ללכת לעסקת חטופים כי הפלסטינים רוצים שהציבור שלהם יהיה בנינוחות לקראת הרמדאן. חמאס רוצה להפסיק את הלחימה, אבל ההיגיון אומר שיש סבירות לא נמוכה לעסקה חלקית".
ישראל מתעקשת שהיחס בעסקה יהיה זהה לעסקה הקודמת, ויעמוד על חטוף אחד לכל שלושה אסירים פלסטינים שמשתחררים. בנוסף היא עומדת על כך שכל הנשים ישוחררו, כולל החיילות. חמאס, מנגד, דורש לשחרר אסירים "כבדים" מהכלא בישראל, כולל רוצחים ואסירים עם דם על הידיים. ישראל דורשת שאם הם ישוחררו, הם יגורשו לקטאר או למדינה אחרת (כמו טורקיה, סוריה או לבנון - א"א).
כל האסירים המורשעים שיושבים בבתי סוהר ישראליים הם תושבי הגדה ולא עזה, ולכן סביר שחמאס ידרוש לאפשר להם לחזור לבתיהם. עם זאת, ישראל תתנגד לשחרור אסירים כבדים.
4 צפייה בגלריה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
האסירים הביטחוניים יחוגגים בביתוניה ליד רמאללה
חגיגות בעת שחרור האסירים הפלסטינים בנובמבר, ליד רמאללה
(צילום: EPA/ALAA BADARNEH)
ההערכה בישראל היא שמספר החטופים שישוחררו בעסקה לא יהיה יותר מ-40 - בניגוד לעסקה הקודמת שהחלה בשחרור של 50 חטופים, והסתיימה בהחזרתם של יותר מ-100. עם זאת, ההערכה בישראל היא שהאמריקנים ינסו להאריך ככל האפשר את הפסקת האש מעבר לשישה שבועות. הסיבה לכך היא שהאמריקנים רוצים לקשור את הפסקת האש למגעים לנורמליזציה עם סעודיה.
בישראל קושרים את הגישה האמריקנית גם להחלטת ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה להתפטר, כחלק מרצונו של אבו מאזן להקים ממשלת טכנוקרטים שתהיה מקובלת על כולם, ותוכל בהמשך להיות מעורבת בשיקום עזה.
מבחינת האמריקנים חשוב להראות נוכחות כלשהי של הרשות הפלסטינית בשיקום עזה. מדובר גם בתנאי של סעודיה להתקדמות בנורמליזציה.
4 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן
(צילום: AP)
האמריקנים רוצים להאריך את הפסקת האש מסיבות נוספות: הם רוצים לנצל את הרגיעה בעזה כדי לקדם את ההסדר המדיני שלהם בין ישראל ללבנון, ולמנוע מלחמה עם חיזבאללה.
ישראל הודיעה שבזמן הפסקת אש בעזה היא לא תגביל את עצמה מלפעול נגד חיזבאללה, ונראה שהיא אף מגבירה את הלחץ על ארגון הטרור כדי לאלץ אותו להסכים להתרחק 10 ק"מ מהגבול.
גורמים שמעורים בנושא אומרים שארה"ב עושה כל שביכולתה לעצור את המלחמה, ולנסות להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. החרפת המדיניות האמריקנית נגד ההתנחלויות - לרבות הסנקציות נגד מתנחלים קיצוניים - נועדה גם להראות לסעודיה ולמדינות המתונות שארה"ב נלחמת בקיצוניים ולא נותנת לישראל לעשות כרצונה. האמריקנים גם לוחצים שעסקת החטופים תיכנס לתוקף לפני הרמדאן, מחשש להסלמה בתקופה הזו ולהרחבת המלחמה לזירות נוספות.
4 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
ג'ו ביידן, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו
(צילום: רויטרס,Kevin Lamarque, AP)
בריאיון ל"פוקס ניוז" נשאל ראש הממשלה בנימין נתניהו על העסקה המתגבשת, ואמר: "אני חושב שאנחנו שם. אני לא בטוח שחמאס נמצא שם. יש להם דרישות מוזרות, זה כמו בכוכב אחר. הם צריכים לרדת למציאות, ואני חושב שאם זה המצב נוכל לעשות עסקה". הוא הוסיף: "ברור שאנחנו רוצים את העסקה הזו. זה תלוי בחמאס, זו באמת עכשיו ההחלטה שלהם".
שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם משפחות של חיילים חטופים, והדגיש בפניהן את המחויבות להשבת יקיריהן הביתה. גלנט ציין כי המלחמה בחמאס לא תסתיים כל עוד מוחזקים חטופים בידי ארגון הטרור. שר הביטחון פירט בפני המשפחות על המאמצים השונים הנעשים להשבת החטופים, ובראשם המאמץ המדיני לקידום מתווה שיאפשר את החזרתם.