בפריז בירת צרפת תחל היום (שישי) ועידת פסגה בניסיון לקדם עסקה לשחרור החטופים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס. לפי גורמים אמריקנים, בתחילת הדיונים ייפגש ראש המוסד דוד (דדי) ברנע לשיחות נפרדות בארבע עיניים עם ראש ה-CIA ווליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל.
לאחר מכן תתקיים פגישה מורחבת של המשלחת הישראלית, שעימה נמנים ראש השב"כ רונן בר ואלוף במיל' ניצן אלון, עם נציגי שלוש המדינות המתווכות שפועלות מול חמאס. מטרת הפגישה המורחבת היא להתכנס למתווה בסיס שלפיו יוכל להתקיים משא ומתן. הפסגה בפריז אמורה לסכם את הבסיס, ואיתו תיעשה פנייה לחמאס כדי להתניע מחדש את המשא ומתן בין הצדדים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
אחרי השיחות שנערכו השבוע בקהיר בירת מצרים בהשתתפות משלחת חמאס, נשמעה בצד של המתווכות אופטימיות ונחישות להגיע למתווה מוסכם. המספרים, המפתחות וימי ההפוגה יסוכמו רק במשא ומתן מול חמאס, אחרי שיהיה מתווה כללי מוסכם.
נכון לעכשיו לא ברור כמה זמן יימשך המשא ומתן. לפי ההערכות, זה יכול לנוע בין ימים בודדים לשבועיים. לאמריקנים יש רצון להתכנס לעסקה לפני חג הרמדאן שיחל בעוד שבועיים. המתווכות לוחצות לעסקה מפני שהן מבינות שהסכמה יכולה להקרין מיידית על ההסלמה בצפון הארץ ותביא לנצירת אש מצד חיזבאללה.
גורמים בישראל הדגישו כי למרות האופטימיות, אסור להשלות את המשפחות שיקיריהן נמצאים בעזה כבר 140 ימים שעסקה תצא אל הפועל כבר מחר בבוקר. הגורמים הדגישו כי ישראל נכנסת למשא ומתן מורכב וקשה שקידומו תלוי הרבה גם בארגון טרור רצחני שנהנה לייצר סבל וכאוס. בתוך כך נודע כי בניגוד לדיווחים קודמים, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר לא נמצא בנתק ונציגי המתווכות מדברים גם עם חמאס חו"ל וגם עם אנשי הארגון בעזה.
2 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
מימין: בר, ברנע, ברנס, אל-תאני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
במהלך הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני שנערך אמש, עסקו השרים באופן משמעותי במגעים לעסקת חטופים. ראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את השרים בהחלטה על יציאת המשלחת הישראלית לפריז. כמה שרים ובכללם השר דודי אמסלם העלו שוב את הדרישה "להביא את כל החטופים או כלום".
כמה שרים התבטאו נגד הלוגיקה של "הכול או כלום" שעלולה לדעתם להיגמר ללא תוצאות. נתניהו הסביר לשרים כמה חשוב למצות כל אפשרות כדי להביא כל חטוף. בדיון הייתה הסכמה שיש קו אדום ברור: ישראל לא תפסיק את המלחמה עד שתשיג את כל מטרותיה.

"רוצה לשמוע מה המדינה כן יכולה לעשות"

באקספו תל אביב נערך היום כנס ביטחון ישראל שאותו יזמו משפחות החטופים. כרמית פלטי קציר, שאמה חנה שוחררה משבי חמאס אחרי 49 ימים, עדיין ממתינה לחזרתו של אחיה שנמצא בעזה. "כשאמא שלי חזרה מהגיהינום, היא סיפרה על האכזריות והתעללות הנפשית", אמרה פלטי קציר. "אחי אלעד, אזרח במדינת ישראל, נמצא 140 ימים בשבי. כיצד מדינת ישראל יכולה לספק הגנה וביטחון לחטופים כאשר הם בעזה? כיצד היא יכולה להבטיח את חזרתם ושלומם?".
מירב סבירסקי, אחותו של איתי שנרצח בשבי חמאס וגופתו מוחזקת בעזה, אמרה: "עד שאיתי נרצח הוא זה שלא היה מוגן. עכשיו אני מרגישה שאני לא מוגנת. אני מרגישה שלא יהיה מי שיגן עליי כשאצטרך. הגיעה 'פסגת פריז' הראשונה ונראה שכל העולם נרתם למאמץ, החלו להישמע קולות בהנהגה הישראלית המסבירים מדוע העסקה מסוכנת ואפילו מופקרת. אני לא מוכנה לקבל יותר סיסמאות חלולות ולשמוע מה המדינה שלי לא יכולה לעשות, אני רוצה לשמוע מה המדינה שלי כן יכולה לעשות למען החטופים".