אחרי עשרות אלפי רעידות אדמה באיסלנד בשבועות האחרונים, התפרץ הלילה (בין שישי לשבת) הר געש הממוקם כ-30 ק"מ מדרום-מערב לבירה רייקיאוויק, ופלט לבה לגובה רב של 100 מטר. ההתפרצות אירעה בחצי האי רייקיינס, והיא הראשונה בחצי האי מאז המאה ה-12.
5 צפייה בגלריה
התפרצות הר געש באיסלנד
התפרצות הר געש באיסלנד
איסלנד, הלילה
(צילום: AFP)
כעבור ארבע שעות מההתפרצות, כיסתה הלבה שטח של קילומטר רבוע אחד - שהוא כ-200 מגרשי כדורגל. "אני יכולה לראות את השמיים האדומים מהחלון שלי", סיפרה רנווייג גודמונדסדוטיר, תושבת העיירה גרינדוויק שממוקמת כשמונה קילומטר ממקום ההתפרצות. "כולם נכנסים לרכבים כדי לנסוע לשם".
את דרום איסלנד פקדו בחודש האחרון יותר מ-50 אלף רעידות, מספר גדול יותר מזה של כל הרעידות שנרשמו בשנה שעברה כולה. השירות המטאורולוגי האיסלנדי מסר כי ההתפרצות אינה צפויה לגרום נזק לתושבים או לתשתיות חיוניות, והגדיר את ההתפרצות קטנה. בנמל התעופה של רייקיאוויק לא נרשמו שיבושים, אף שדקות לאחר ההתפרצות הוא נסגר לפרק זמן קצר. באיסלנד אפשרו לכל חברת תעופה לבחור אם היא מעוניינת לטוס או לבטל את טיסותיה לאור ההתפרצות.
5 צפייה בגלריה
התפרצות הר געש באיסלנד
התפרצות הר געש באיסלנד
(צילום: רויטרס)
במקום ההתפרצות נפער בקע של 500 עד 750 מטר אורך, שממנו פרצו מזרקות לבה בגובה 100 מטר. תושבים בעיירה סמוכה ממזרח למקום ההתפרצות נקראו להישאר בבתים ולהימנע מחשיפה לגזים וולקניים. עם זאת, בניגוד להתפרצות הגעשית ב-2010 שהובילה לביטול של 900 אלף טיסות בעקבות ענן אפר אדיר שכיסה את השמיים בחלקים נרחבים מאירופה, באיסלנד מעריכים שבהתפרצות הנוכחית לא ייפלט כל כך הרבה אפר או עשן לאטמוספרה.
איסלנד שוכנת בין הלוחות הטקטוניים האירו-אסייתי והצפון-אמריקני, ורעידות אדמה בה הן דבר שכיח: הלוחות מתרחקים זה מזה בקצב של כשני סנטימטרים בשנה. המקור לרעידות האדמה התכופות של השבועות האחרונים הוא כמות גדולה של סלע מותך, הידוע בכינוי "מגמה", שנעה בעומק של כקילומטר מתחת לחצי האי ועשתה את דרכה מעלה, אל מעל לפני הקרקע.
בתחילת החודש הזהירו הרשויות באיסלנד כי ההתפרצות הגעשית עשויה להגיע בקרוב, אולם בימים האחרונים מספר רעידות האדמה פחת, ועל כן מומחים העריכו שההתפרצות פחות אפשרית.