כיממה לאחר שדווח כי ארבעה ישראלים שחזרו מבריטניה אובחנו כחיוביים למוטציית הקורונה, נודע ל-ynet כי במעבדה בבית החולים אסף הרופא יש לפי שעה כ-40 דגימות שלגביהן עלה חשד שהן נגועות בנגיף שעבר מוטציה. כמה מהדגימות נשלחו לבדיקה במעבדה בבית החולים שיבא בתל השומר - שם זוהה היום מקרה חמישי של הנגיף עם המוטציה: מדובר באישה שחזרה מבריטניה לפני כמה ימים והיא שוהה בבידוד בביתה. מצבה טוב.
2 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
בדיקה בדיקות נגיף קורונה תחלואה שיא נדבקים חולים שבדיה
ארכיון
(צילום: EPA)
כמו כן, אחת הנבדקות שנמצאה חיובית לנגיף עם המוטציה היא אישה מבני ברק. גם היא אובחנה בבית החולים אסף הרופא. החשד הראשוני לגבי הדגימה התעורר ביום שבת האחרון וביום שני היא הועברה למעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בשיבא.
גורמים המעורים בפרטים סיפרו כי "האישה מתגוררת באזור צפוף מאוד, ולכן קיימת סבירות לכך שהמוטציה התפשטה".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הסביר הערב כי "יש מוטציה שגרמה לשינוי במבנה החלבוני של מעטפת נגיף הקורונה. מוטציה היא דבר רגיל, אנחנו רואים את זה כל הזמן בווירוסים. כאן מדובר במוטציה משמעותית שגרמה לשינוי במבנה החלבון. המשמעות היא שהנגיף החדש מידבק יותר בכ-60-70%. עם זאת, הוא לא יותר אלים.
"הדבר החשוב שמעניין את כולנו הוא מה החיסון יעשה לנגיף הזה", המשיך פרופ' לוי, "על פי כל המחקרים עד כה, גם של פייזר ושל מודרנה ואחרים שחיסוניהם עדיין לא הגיעו לארץ, החיסונים מגנים מפני הנגיף". הוא שוב קרא לציבור ללכת ולהתחסן, וציין כי "ישראל היא המדינה שחיסנה עד כה הכי הרבה אנשים".
אתמול הודיע שר הבריאות יולי אדלשטיין בישיבת הממשלה כי התגלו ארבעה ישראלים שחזרו מבריטניה ואובחנו כחיוביים למוטציית הקורונה. במקביל, שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק הודיע כי זוהתה מוטציה חדשה נוספת של נגיף הקורונה במדינה.
בשלב זה, לפי גורמים המעורים בפרטי הנושא, נערכות בדיקות ריצוף גנטי לעוד ישראלים שלא שהו בבריטניה. "נאמר לנו שיש עוד מקרים של ישראלים שלא שהו שם, וזה לא נדיר. המוטציה נמצאת בארץ. אנחנו ממתינים לעוד עשרות תוצאות של הריצוף הגנטי", אמרו.
2 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"המוטציה עלולה להעלות את מספר החולים". פרופ' אש
(צילום: טל שחר)
"אנחנו פחות אופטימיים בנוגע לנוכחות המוטציה", אמר אדלשטיין בישיבת הממשלה שדנה בהטלת סגר, ועדכן כאמור כי במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות התגלו ארבעה מקרים של נגיף קורונה מהזן החדש.
משרד הבריאות הודיע תחילה כי שלושה מהישראלים שנדבקו במוטציה שבו מאנגליה ונמצאים במלונית והרביעי כנראה לא שהה בחו"ל. אבל כשלוש שעות לאחר מכן עדכנו כי כל הארבעה חזרו מבריטניה וכולם נמצאים בכלל בבידוד בבית - ולא במלונית. לפי ההודעה, שניים מהם הם אחים קטינים ושלישי אדם חולה - ולכן לא יכלו להיכנס למלונית. הרביעי, ציינו, הוא חולה שהגיע מבריטניה בטרם חלה חובת הבידוד במלונית.
הפרויקטור פרופ' נחמן אש הדגיש: "אני לא רוצה לייצר פאניקה סביב המוטציה, זה לא באמת חמור. היה צפוי שיהיו מוטציות וכולנו מקווים שהחיסון יעבוד. אבל זה יכול להעלות את מספר החולים".
פרופ' רן בליצר עדכן כי "מהנתונים שאנו מקבלים החיסונים יעילים נגד המוטציה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר באותה ישיבה כי המוטציה אינה קטלנית יותר, אך מתפשטת מהר יותר.
עוד אמר נתניהו: "ברור מאליו שנקטנו בצעדים הנכונים כשסגרנו את השמיים מבריטניה ומיתר העולם, ברור מאליו גם שאנחנו פועלים נכון כשאנחנו מחייבים אנשים, ישראלים, להיכנס למלוניות. עם זאת, כרגע אנחנו צריכים להניח שהנגיף מתפשט כאן. החדשות הטובות הן שלפחות על סמך הערכות החברות שמספקות לנו חיסונים, החיסונים הללו - בסבירות גבוהה אבל לא מוחלטת - מטפלים בנגיף. את זה נדע רק עוד כמה ימים. אין לנו ביטחון בכך אבל ההסתברות היא שכך יהיה".
פורסם לראשונה: 16:24, 24.12.20