מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי העביר הערב (יום ה') תדרוך לקראת הסגר השלישי בישראל שיחל ביום ראשון בשעה 17:00, ויימשך שבועיים - לצד האפשרות שהוא יוארך בשבועיים נוספים במקרה הצורך. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
"אנחנו נמצאים כרגע במגמת עלייה בתחלואה, עם כ-4,000 חולים בימים האחרונים ומעל 5% בדיקות חיוביות", אמר לוי. "גם מקדם ההדבקה מעיד על מצב התחלואה - הוא עומד על 1.26 וזה לא מעט, יש מגזרים שהמקדם הוא גבוה יותר עד כדי 1.7". הוא ציין כי "קיימת עלייה במגזר החרדי כולל במקדם ההדבקה, אך מספר הנדבקים בחנוכה היה בכלל האוכלוסייה".

"אנחנו דוגמים את עובדי ההוראה, עד כה נבדקו קצת פחות מ-100 אלף", הוסיף לוי, "בקופות החולים כרגע מטופלים כ-30 אלף מאומתים - זה מספר גדול. כשהיינו בסגר הנתון הזה ירד לכ-10 אלף".
ברקע ההחלטה כי החוזרים לישראל מחו"ל יועברו למלוניות, הוא אמר: "מטבע הדברים מספר המבודדים במלוניות, בשל המגבלה על החוזרים לארץ, יעלה".
3 צפייה בגלריה
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
נתב"ג: החל מהשעה 22:00 ישראלים השבים מחו"ל, מכל המדינות, מחוייבים בבידוד במלוניות
חיילי פיקוד העורף בנתב"ג עקב הנחיית הבידוד במלוניות, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)

בנוגע למצב בתי החולים הוא אמר כי "אנחנו עולים ברמת האשפוז, כרגע סדר הגודל הוא של 950 מאושפזים. הנתון הזה הולך ועולה, מספר החולים הקשים עומד כעת על כ-500 וגם הוא במגמת עלייה. אנחנו מחזירים מיטות שהסבנו לחולים אחרים כדי לטפל בהם כראוי.
"אנחנו עדיין לא תחת ההשפעה של החיסון, אנחנו עדיין בעיצומו של הגל שעולה וגואה", המשיך בהתייחסו להחלטה להטיל את הסגר השלישי. "אם לא נרד מרמת התחלואה לממדים שאנחנו רוצים, של כ-1,000 חולים ומקדם הדבקה של מתחת ל-1, ייתכן שנבקש להאריך את הסגר לתקופת מה".

על סוגיית שעות פעילות מערכת החינוך בסגר הוא אמר: "שר החינוך יואב גלנט נענה לבקשות הציבור, ואף שהגנים ובתי הספר היו אמורים להיות פתוחים עד 13:00, הארכנו שעות והם יפעלו כמו לפני הסגר, עד 15:00-16:00".
לוי התייחס להגבלות: "אנחנו מצטערים וכואבים על סגירת המסחר. אנחנו יודעים כמה הדבר קשה". הוא ציין כי לפי תחזיות המומחים, "אם לא ננקוט בסגר אנחנו עלולים להגיע ל-9,000 מאומתים עוד לפני מחצית חודש ינואר, ולהגיע ל-800 חולים קשה. זה הזמן לעצור את זה, למנוע את ההידרדרות - והמדרון חלקלק".

על המוטציה החדשה: "מדבקת 60-70% יותר"

מנכ"ל משרד הבריאות הסביר כי "יש מוטציה שגרמה לשינוי במבנה החלבוני של מעטפת נגיף הקורונה. מוטציה היא דבר רגיל, אנחנו רואים את זה כל הזמן בווירוסים. כאן מדובר במוטציה משמעותית שגרמה לשינוי במבנה החלבון. המשמעות היא שהנגיף החדש מדבק יותר בכ-60-70%. עם זאת, הוא לא יותר אלים.
"הדבר החשוב שמעניין את כולנו הוא מה החיסון יעשה לנגיף הזה", המשיך לוי, "לפי כל המחקרים עד כה, גם של פייזר ושל מודרנה ואחרים שחיסוניהם עדיין לא הגיעו לארץ, החיסונים מגנים מפני הנגיף". הוא שוב קרא לציבור ללכת ולהתחסן, וציין כי "ישראל היא המדינה שחיסנה עד כה הכי הרבה אנשים".

3 צפייה בגלריה
סגר שלישי חינוך
סגר שלישי חינוך
גנים א'-ד', י"א ו-י"ב יפעלו בסגר כרגיל
(צילום: רויטרס)
כפי שהוחלט, במסגרת הסגר המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם פרט למשלוחים ולא יתאפשר איסוף עצמי. עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים.
בנוסף תותר התקהלות של עד 20 אנשים בשטח פתוח ועד 10 בחללים סגורים. "האיים הירוקים" יופסקו לפעול עם כניסתו של הסגר לתוקף. ספורט יחידני מותר ללא הגבלת מרחק, אך ללא נסיעה. בדומה לסגרים הקודמים, גם הפעם הסופרמרקטים ורשתות הפארם יישארו פתוחים.
הממשלה החליטה כי התחבורה הציבורית תפעל עם 50% מהנפח הרגיל, אך עדיין לא ברור באיזו מתכונת בדיוק. במשרד התחבורה עדיין מתנהל דיון האם האוטובוסים הבינעירוניים יפעלו בסופי השבוע והאם התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 22:00.
הממשלה החליטה כי התחבורה הציבורית תפעל עם 50% מהנפח הרגיל, אך עדיין לא ברור באיזו מתכונת היא תפעל. במשרד התחבורה עדיין מתנהל דיון האם האוטובוסים הבינעירוניים יפעלו בסופי השבוע והאם התחבורה הציבורית תפעל אחרי השעה 22:00.

גני הילדים וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ילמדו בסגר במתכונת רגילה

אמש הוחלט כי שכבות גיל אלה ילמדו עד השעה 13:00, אולם מוקדם יותר שונתה ההחלטה - והם ילמדו במתכונת רגילה. כך סוכם בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב גלנט, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר הביטחון בני גנץ.
בעקבות הזעם על קיצור יום הלימודים בסגר, גורמים במשרד החינוך אמרו קודם כי גלנט "פועל לשינוי ההחלטה על הפעלת מערכת החינוך עד השעה 13:00, שהתקבלה לפי דרישת משרד הבריאות". הם טענו כי משרד הבריאות דרש לסגור את מערכת החינוך באופן מוחלט. כאמור, בקשתו של שר החינוך התקבלה.