3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה ובנימין נתניהו
בהרב-מיארה ונתניהו
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מסרה בצהריים (יום חמישי) ליו"ר ועדת הבחירות השופט נעם סולברג כי היא סבורה שהכנסת אמורה לכהן ארבע שנים ולא חמש - בניגוד לעמדת הליכוד. "הדבר עולה בקנה אחד עם כללי היסוד שנקבעו בחוק יסוד הכנסת", הוסיפה.
לפי חוק הבחירות, בחירות לכנסת צריכות להתקיים ביום הראשון בחודש חשוון, מדי ארבע שנים. בבחירות האחרונות התאריך העברי של יום הבחירות התקיים ימים ספורים אחרי, וכך לכנסת הנוכחית אין ארבע שנים מלאות לכהונתה. לכן, עלתה השאלה האם הכנסת ה-25 תכהן כמה ימים פחות מארבע שנים או שמא הבחירות יתקיימו שנה לאחר מכן - וכך הקואליציה הנוכחית תכהן כמעט שנה שלמה יותר.
"למועד הבחירות לכנסת חשיבות חוקתית ומשטרית מהמעלה הראשונה בשיטת המשטר הדמוקרטית של המדינה", הבהירה בהרב-מיארה. "תכליתם של דיני הבחירות הפורמליים היא ייסוד שיטה ברורה והוגנת, ידועה מראש, המוחלת באופן קפדני ושוויוני על כלל המשתתפים בהליך הבחירות, באופן המונע יתרון לצד זה או אחר".
היא הדגישה: "הגדרת 'כללי המשחק' הדמוקרטיים הפורמליים מראש היא בגדר אינטרס ציבורי כבד משקל ביותר. להגדרה זו חשיבות רבה ליציבות המשטר, לוודאות המוקנית לצדדים הנוטלים חלק בהליך הדמוקרטי, להגינות הנחזית של השיטה ולהגנה על האמון בגופים השיפוטיים הנדרשים להכריע בשאלות אלה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: AP)
"על דיני הבחירות הפורמליים להיות ברורים, ומידת הוודאות שבהם צריכה להיות גבוהה ככל שניתן. כך אף בבואנו לפרש את דיני הבחירות לעניין מועד הבחירות לכנסת ה-26 ,עלינו לתת משקל רב לתכלית של קיום הסדרי בחירות ברורים, ודאיים וידועים מראש. בכלל זאת אמורים כמובן הדברים גם בכלל הבסיסי לפיו הכנסת מכהנת ארבע שנים מיום היבחרה".
בהרב-מיארה הדגישה כי הפרשנות שמציע הליכוד מרחיקה את מועד הבחירות מגמר ארבע השנים לכהונת הכנסת באופן שלא עונה בקנה אחד עם החוק, שמורה שהכנסת תכהן ארבע שנים. היא הזכירה גם כי בחוק נקבע שעל מנת להאריך את כהונת הכנסת מעבר לארבע שנים, נדרש רוב של 80 ח"כים לפחות בנסיבות מיוחדות.
בהרב-מיארה השיבה לטענה המרכזית של הליכוד: "חודש חשוון הקרוב שלאחר גמר 4 שנים אינו זה שמרוחק מגמר ארבע השנים מרחק שנה תמימה". לדבריה, "ההגדרה המילונית של המילה 'קרוב' היא 'סמוך, נמצא אצל, שאינו רחוק, סמוך בזמן, שיבוא במהרה'". לדבריה, הסעיף שלפיו "תהיה תקופת כהונתה של הכנסת שלאחריה עד לחודש חשוון הקרוב שלאחר גמר ארבע שנים מיום הבחירה" מתייחס לחודש חשוון בכללותו בפרק הזמן הרלוונטי שבמהלכו יתקיימו הבחירות - ולא ליום מסוים במהלכו.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
גם יועמ"שית הכנסת התנגדה. עו"ד שגית אפיק
(צילום: עמית שאבי)
לדברי בהרב-מיארה, "פרשנות תכליתית של הוראות חוק יסוד הכנסת מביאה למסקנה שלפיה הבחירות לכנסת ה-26 ייערכו ביום שלישי, 27 באוקטובר 2026".
בהרב-מיארה ציטטה את השופט ברק שאמר בפסק דין בעבר כי מטרתו של חוק הבחירות הוא "להבטיח הגינות, טוהר ויעילות בסדרי הבחירות". לדבריו, "המחוקק ראה לנגד עיני לא רק את רצונו המופשט של הבוחר - אלא אף את רצונו כפי שהוא בא לידי ביטוי במסגרות ובסדרי הבחירות שנקבעו בחוק הבחירות".
הסוגיה עלתה לפני כחודש, כשעורך דין הגיש עתירה לוועדת הבחירות המרכזית בנושא. כלל סיעות הקואליציה התבקשו להגיש את עמדתן בעניין, וכך גם יועמ"שיות הכנסת והממשלה. כאמור, סיעות הליכוד ויהדות התורה הביעו רצון להאריך את כהונת הכנסת בשנה נוספת כדי לא לגרוע ממנה כמה ימים, ביש עתיד התנגדו נחרצות.