מזכיר הממשלה יוסי פוקס ביקש מהמשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, לאשר לממשלה ייצוג נפרד בדיון בבג"ץ על העתירות שהוגשו נגד הפטור מגיוס לחרדים. לטענת פוקס, עמדת היועמ"שית שלפיה על מערכת הביטחון לפעול כבר כעת לגיוס תלמידי הישיבות ולהציג בבג"ץ כיצד פעלה, לא עולה בקנה אחד עם החלטות בג"ץ ו"מאיינת מכל תוכן את הדיון שנקבע בהרכב מורחב של תשעה שופטים".
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה ומזכיר הממשלה יוסי פוקס
בהרב-מיארה ומזכיר הממשלה יוסי פוקס
בהרב-מיארה ומזכיר הממשלה יוסי פוקס
(צילום: מוטי קמחי)
לטענת פוקס, בג"ץ נמנע מלקבוע שיש לגייס חרדים בצווים שהוציא, וגם התשובה שהוגשה מטעם הייעוץ המשפטי - ולא על דעת ראש הממשלה - קבע כי יש להגיש תצהיר משלים לבג"ץ בנוגע ל"היערכות רשויות הגיוס" ולא "כיצד פעלו לגייס". הוא הזכיר את בקשתו של נתניהו לאפשר לממשלה 30 ימים לגבש הסכמות הנוגעות לגיוס החרדים, כולל עבודת המטה הנדרשת, וטען: "בית המשפט נענה לבקשתו של ראש הממשלה, ועל כן כל הנחיה של הייעוץ המשפטי לפעול אקטיבית לגיוס תלמידי הישיבות מנוגדת להחלטת בג"ץ".
לאור כל אלה טען פוקס כי "אין כל אפשרות לגשר על הפער המהותי שבין עמדת היועמ"שית לעמדת הממשלה הן בסוגיית הגיוס והן בסוגיית התמיכות, וראוי כי בסוגיה ציבורית כה מרחיקה לכת - בעיצומה של מלחמה - יאושר ייצוג משפטי נפרד לממשלה בעתירות אלה".
פוקס ציין כי שר המשפטים לוין ביקש מהיועצת לקבל ייצוג נפרד כבר לפני שלושה ימים - ונענה שזה מוקדם לעסוק בכך. "באותו יום התקבלה במזזכירות הממשלה בקשת איחוד הישיבות באר"י לקבלת פרטים נוספים - הכוללת עשרות סעיפים - המחייבת תשובה נפרדת לחלוטין של הממשלה והעומד בראשה מזו הצפויה על ידי היועצת. נבקש לאשר לממשלה בדחיפות ייצוג נפרד - שכן בכוונת הממשלה להשיב בנפרד מעמדת היועמ"שית לבקשת איחוד הישיבות באר"י לפרטים נוספים עד ליום 11 באפריל 2024", כתב.
2 צפייה בגלריה
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
מסרבי גיוס עוברים מול המשפחות
(צילום: שמוליק דודפור)
היועצת המשפטית לממשלה, נזכיר, הודיעה למשרדי החינוך והביטחון ב-31 במרץ - יממה לפני פקיעת הוראת השעה שמאפשרת לפטור חרדים מגיוס, כי יש להיערך לגיוס תלמידי ישיבות עוד ב-1 באפריל, והזהירה מפני עקיפת צו הביניים שהוציא בג"ץ בעניין תקציבי הישיבות לחרדים - ואסרה לפצות אותם ב"אפיקי מימון אחרים". בעניין הגיוס, כתבה היועצת כי "אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי - ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין". חרף זאת, בצה"ל לא ממהרים להוציא צווי גיוס לחרדים - וגם אם כן, לא ממהרים לאכוף אותם.
בחודש שעבר הוציא בג"ץ צו ביניים שבמסגרתו קבע כי לא יועברו תקציבים לישיבות עבור תלמידים שקיבלו צו גיוס ולא התגייסו. לפי קביעת השופטים, בחודש מאי הקרוב ייערך דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בנוגע לשאלה אם להפוך את צו הביניים הזמני - למוחלט. הדיון ייערך כחלק מעתירות הדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהן לא מתגייסים.
השופטים קבעו כי טענות העותרים נגד חוקיות הוראת השעה שאפשרה להימנע מגיוס בני הישיבות עד 1 באפריל היו "כבדות משקל", ואישרו למדינה להגיש עד סוף אפריל "תצהיר משלים" בנושא.