היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה היום (ראשון) מפני עקיפת צו הביניים שהוציא בג"ץ בעניין תקציבי הישיבות לחרדים - ואסרה לפצות אותם ב"אפיקי מימון אחרים". במכתב ששלחה למשרד הביטחון ולמשרד החינוך, קבעה היועצת גם כי על מערכת הביטחון לפעול ממחר לגיוס חרדים. בסביבת נתניהו האשימו: "היועמ"שית יוצרת קרע בחברה הישראלית בנושא הגיוס".
לקריאת המכתב המלא - לחצו כאן
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
גלי בהרב מיארה בנימין נתניהו
היועמ"שית גלי בהרב מיארה, ורוה"מ בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ, EPA)
"משרד החינוך יימנע מכל צעד שיש בו או שעלול להיות בו משום עקיפה של הוראת צו הביניים - בין אם באמצעות הגדלת התקציב ו'ערך הנקודה' שבמבחני התמיכה דנן, בין אם באמצעות אפיקי מימון אחרים או בין אם בכל דרך אחרת", הורתה היועצת.
היועצת המשפטית והמשנה, גיל לימון, הנחו למעשה את היועצים המשפטיים למשרדי הביטחון והחינוך שלא להעביר תשלום כספי תמיכה עבור תלמידי הישיבות - שלא קיבלו פטור משירות צבאי. כמו כן הם מנחים את משרד החינוך שלא לבצע "מעשי לוליינות" לגבי חלוקת כספי התמיכות בדרך של תעלולים פיננסים. לדברי לימון, על המדינה יהיה להציג את עמדתה בפני בג"ץ בקרוב אודות האופן שבו הגיוס יבוצע.
בעניין הגיוס, כתבה היועצת כי החל ממחר "אין מקור סמכות למתן פטור גורף של תלמידי ישיבות מגיוס לשירות צבאי - ועל מערכת הביטחון לפעול לגיוסם לשירות צבאי על פי דין".
בסביבת נתניהו הגיבו למכתב: "לא ברור מה כל כך דחוף ליועצת המשפטית לממשלה ליצור קרע בחברה הישראלית בנושא הגיוס, לאחר שבג״ץ נעתר לבקשת ראש הממשלה להשלים מתווה גיוס תוך 30 יום בהרכב מורחב של תשע שופטים. הייעוץ המשפטי לממשלה אינו מוסמך לרוקן מתוכן את החלטות בג״ץ".
מכתבה של היועמ"שית מגיע לאחר צו הביניים הדרמטי של בג"ץ, שהוציאו השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג בשבוע שעבר. השופטים קבעו כי מ-1 באפריל, כלומר החל ממחר, המדינה לא תעביר כספים לישיבות עבור המוני תלמידים מגיל 18 ועד 26 שאמורים להתגייס.
מחר, למעשה, יפוג תוקפה של הוראת השעה הממשלתית שאפשרה לדחות את גיוס תלמידי הישיבות - חרף פקיעת תוקפו של חוק הפטור מגיוס הקודם ביולי אשתקד. המימון, כך לפי הצו, יימשך עבור תלמידים שלא נמצאים "בגדר הצו", עד לתום שנת הלימודים הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
שלושה: הדרך המבשר יתד נאמן
שלושה: הדרך המבשר יתד נאמן
העיתונות החרדית בעקבות צו הביניים הדרמטי
3 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז'
זעם חרדי עצום על בג"ץ - ביקורת גם על נתניהו. ישיבת פוניבז', ארכיון
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, ל-ynet נודע לאחרונה כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שוקל להקפיא את תקציבי הישיבות, כפי שדורש בג"ץ, אך את הכספים לשמור "בצד" - עד שיגיע יום שבו ניתן יהיה לשלם להן רטרואקטיבית.
כבר בתחילת החודש נחשף ב-ynet, ברקע סערת הפטור מגיוס לחרדים שניסתה הממשלה לקדם, כי סמוטריץ' אמר לחברי הקבינט כי אם הייעוץ המשפטי ובג"ץ ימנעו הקצאת כספים (ה"תמיכות") לישיבות בגלל משבר הגיוס - הוא ייזום חוק מיוחד שיאפשר להן להמשיך לפעול.
התוכנית של סמוטריץ' נבחנת בשלב זה, ברקע זעם החרדים על בג"ץ, היועמ"שית בהרב מיארה שלא שיתפה פעולה עם בקשת ההארכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו - וגם על נתניהו עצמו.
נזכיר כי לפי קביעת השופטים, בחודש מאי הקרוב ייערך דיון בהרכב מורחב של תשעה שופטים בנוגע לשאלה אם להפוך את צו הביניים הזמני - למוחלט. הדיון ייערך כחלק מעתירות הדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהן לא מתגייסים.