2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט
בנימין נתניהו נפתלי בנט
נתניהו ובנט. שניהם התירו הכנסת פועלים מרצועת עזה לישראל
(צילום: הרצל יוסף, עמוס בן גרשום /לע"מ)
כבר שבועיים וחצי עברו מאז הטבח ביישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר, וראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא התייצב בפני הציבור ולקח אחריות על האירוע שקרה במשמרתו. היום (שני), ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט עשה את מה שנתניהו מסרב לעשות נכון לשעה זו - ואמר "גם אני נושא באחריות".
בריאיון לרדיו 103FM, אמר בנט: "אני שירתתי כראש ממשלה במשך 12 חודשים ופעלתי ככל האפשר לאור המטרה של להשאיר את חמאס מוחלש ומורתע". לדבריו, "היו עוד דברים, שאני לא יכול לפרט אותם, שלא הספקתי לעשות, שאולי יכלו לשנות את התמונה מקצה לקצה - אבל אז הממשלה נפלה בגלל הבלים. אז האם אני גם נושא באחריות? בוודאי, בוודאי".
לדברי ראש הממשלה לשעבר, "כשמדינה רוצה לבנות אסטרטגיה וכל שמונה חודשים הממשלה מתחלפת, אז אי אפשר לצפות שכל המערכות יעבדו נפלא. היה חוסר יציבות, לא היה תקציב, לא תכנון, לא כלום. אז יש קשר בין הדברים".
הכותרת
כלי הסברה או שירות לטרור: הדילמה הישראלית עם אל ג'זירה
26:01

עם זאת, ציין בנט כי "בתקופה שלי הייתה תגובה מאוד קשה על כל בלון ועל כל רקטה. לא אפשרתי לטילים להתקרב לגדר, לא אפשרתי את ההפגנות, לא אפשרתי את ההטרדות הלאומיות והפסקנו את מזוודות הכסף". ראש הממשלה לשעבר סיפר כי "אופיר ליבשטיין ז"ל (ראש מועצת שער הנגב שנרצח בטבח) אמר לי 'בעוטף עזה אנחנו 99% גן עדן ו-1% מהזמן גיהנום'. אז המטרה שלי הייתה שלפחות התקופה שהיא שקטה באמת תהיה שקטה".
את הריאיון הדהד בהמשך בנט ברשת X (טוויטר לשעבר), וכתב: "גם אני נושא באחריות".

2 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום, במאי
(צילום: משרד הביטחון, נדב אבס, יואב זיתון)
בביקורו האחרון כראש ממשלה בעוטף עזה ביוני אשתקד, אמר בנט כי "אנחנו בתקופה של אי-יציבות פוליטית, אבל היציבות הביטחונית חייבת להישמר. אני לא מציע לאויב לנסות לאתגר את זה". באותו חודש, קבעו בצה"ל כי השנה שלפני כן הייתה השקטה ביותר בעוטף עזה ביחס לשנים שהגיעו אחרי המבצעים הקודמים שלאחר ההתנתקות. לפי נתוני צה"ל, בשנה שאחרי מבצע שומר החומות, נורו מעזה 11 רקטות לעומת 57 בשנה שאחרי צוק איתן, 140 בשנה שלאחר עמוד ענן ו-297 לאחר עופרת יצוקה.
בשנת כהונתו של בנט יזמה הממשלה צעדים אזרחיים משמעותיים כלפי תושבי רצועת עזה. אחרי מבצע שומר החומות, החליט הדרג המדיני בהמלצת צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים להעלות את מכסת העובדים מהרצועה ל-7,000, ולאחר מכן ל-10,000, ל-12 אלף ולבסוף ל-20 אלף. שב"כ התנגד תחילה למהלך מחשש שהצעד עלול להוביל לפיגועים, או שחמאס ינצל זאת כדי להכניס מטענים או אמצעי לחימה למשתפי פעולה. הממשלה הראשונה שאישרה כניסת עזתים לישראל אחרי שנים, אגב, הייתה ממשלת נתניהו - שבפברואר 2020 אפשרה כניסת 7,000 סוחרים מעזה לישראל.
הפועלים העזתים שהחלו להיכנס בתקופת ממשלת בנט המשיכו להיכנס לשטח ישראל גם במהלך כהונת הממשלה הנוכחית, ולאחר המבצע האחרון בעזה, מגן וחץ, המעברים נפתחו מחדש. במשרד הביטחון, למעשה, התגאו בפתיחת המעברים שנסגרו, והפיצו סרטונים של שיירת משאיות ופועלים עוברים דרכם.