"המודלים מצביעים על עשרות אלפי נדבקים ביום - אבל ההגבלות כמעט ולא ישפיעו על מקדם ההדבקה": כך אמר הבוקר (חמישי) שר הבינוי והשיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) בריאיון ל-ynet, בצל התפשטות זן האומיקרון והעלייה בתחלואה בקורונה בישראל.
השר התריע כי על פי התחזיות - ובהתאם לנעשה ברחבי העולם, גם כאן צופים במערכת הבריאות להמוני מאומתים. "ראש הממשלה מדבר על זה כבר כמה שבועות", אמר אלקין. "בהתחלה כולם צחקו עליו וחשבו שהוא היסטרי, אבל לאט לאט לאנשים נופל האסימון שהוא דיבר אמת ואני מקווה שלא נגיע לקריסת מערכת הבריאות. בסך הכול אחוז החולים שמצבם קשה הוא הרבה יותר נמוך באומיקרון, אבל נהיה על קווי הקיצון, ללא ספק".
אתה שלם עם מדיניות השחרור מהבידודים, לפיה בדיקת PCR אחת יכולה לקצר בידוד? זו לא קצת מדיניות של הדבקה המונית? "לא, ממש לא, הפוך. הרי מדינת ישראל נמצאת כרגע במצב הרבה יותר טוב מזה שנמצאות בו כל מדינות המערב בזכות הצעדים שנקטנו - שהיו מאוד לא פופולריים. כשסגרנו את השמיים בזמן שהיו מקרים בודדים של אומיקרון, היו הרבה שצחקו עלינו ואמרו 'למה אתם עושים את זה?'. היום רואים שהרווחנו זמן יקר מאוד של שבועות, אולי אפילו חודש, לטובתנו מול המדינות האחרות.
"עכשיו השאלה היא מה נעשה עם הזמן הזה. לפי כל מה שהמומחים הציגו בקבינט הקורונה, התרומה העיקרית לעצור את הגל - ובעיקר לשמור על החיים שלנו - זה חיסון. הרווחנו את הפער למען האזרחים, כך שכל אחד יוכל להגן על עצמו. מי שצריך בוסטר או לחסן את הילדים ועדיין לא עשה זאת - יכול בתוך מסדרון הזמן להגן על עצמו מפני הגל שמגיע. זה יהיה גל חזק מאוד שישטוף אותנו, אין מה לעשות".
3 צפייה בגלריה
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע תל אביב
מתחם לבדיקות מהירות של מד"א בגני יהושע תל אביב
"מדינת ישראל במצב טוב בזכות הצעדים שנקטנו". בדיקת קורונה, ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
אבל כנראה משהו לא הצליח לכם - הרי לא הייתה התנפלות על מוקד החיסונים. "אנחנו לא יודעים להביא את הציבור להתחסן בכוח, אנחנו יודעים להביא לו כלים. אדם שרוצה לקפוץ מתחת לרכבת - אתה לא יודע לעצור אותו, אבל אתה יודע לבנות לו מסלול הליכה כדי שלא יצטרך לרדת מתחת לרכבת, וזה בדיוק מה שחובתנו כממשלה לעשות. אנחנו דאגנו לחיסונים ולכך שלמדינת ישראל יהיה זמן נוסף. האם כל אחד ניצל את חלון ויצא מהסרט שהוא חי בו? לצערי לא.
"לפעמים יש בארץ נטייה שעד שזה לא קורה, אנשים לא מוכנים להסתכל קדימה. אני מאוד מקווה שיותר ויותר אנשים יתחסנו. יש עוד זמן לעשות את זה ואני קורא לכל אחד ואחת – הגנו על עצמכם ועל ילדיכם. זה הכלי הכי אפקטיבי להתמודד - גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית".

"הכול אפקטיבי - חוץ מלעשות סגר טוטאלי"

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות לשעבר, פרופ' סיגל סדצקי, כתבה הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי "ההחלטות שהתקבלו בימים האחרונים הן פוליטיות וחברתיות - ולא אפידמיולוגיות". "זה לא נכון", הגיב על כך אלקין, "אני ישבתי בקבינט הקורונה והקשבתי למומחי משרד הבריאות ולמומחים החיצוניים שהיו שם, וכולם אמרו אותו דבר: הכול אפקטיבי, חוץ מלעשות סגר טוטאלי".
השר הוסיף להדגיש את חשיבות החיסונים, וציין כי על מנת לעודד התחסנות הרחיבה הממשלה את מתווה התו-הירוק וכן אישרה את מתווה החינוך המרוכך. "עכשיו, הכדור הוא בידיו של כל אחד מהאזרחים", אמר, "האם הוא רוצה להגן על עצמו ועל ילדיו או שהוא פועל בשיטת ה'סמוך' ואומר 'זה לא יגיע אליי'. הוא טועה - זה כן יגיע".
3 צפייה בגלריה
זאב אלקין ריאיון אולפן
זאב אלקין ריאיון אולפן
"עכשיו, הכדור הוא בידיו של כל אחד מהאזרחים". אלקין
(צילום: גיל יוחנן)
יכול להיות שאתם חושבים שכדאי שאנשים יידבקו באומיקרון כי הוא לא קטלני, ואז תיווצר חסינות עדר? "לא לא, זו טעות. בסופו של דבר, מי שנדבק והוא מחוסן באמת, הוא יחסית מוגן אז יש לו הרבה פחות מה לדאוג. אבל מי שנדבק והוא לא מחוסן, גם מאומיקרון הוא יכול להפוך לחולה במצב קשה. יש הרבה כאלה, יש כאלה שמתו ויש גם תופעות ארוכות טווח שאחרי ההידבקות - שאגב, הן מאוד לא סימפטיות. אנחנו חד משמעית לא רוצים להגיע להדבקה המונית".
אז למה אתם לא מטילים מגבלות? מחר הסילבסטר, הכול פתוח ואין אפילו עוצר לילי. "אירועים ממש המוניים - כמו למשל ההילולה של הבאבא סאלי - המשטרה עצרה בין היתר גם מסיבה אפידמיולוגית. עם זאת, המומחים אמרו - וכדאי להקשיב להם, שבקצב ההדבקה של האומיקרון, הגבלה על כמות אנשים בהתקהלויות כמעט לא תשפיע על מקדם ההדבקה. היא תשפיע, אבל בשוליים. לכן יכול להיות שלא יהיה מנוס ונגיע להגבלות המספריות, אבל זה לא מה שיעצור את התפשטות המגפה. רק דבר אחד יכול לעצור אותה - וזה חיסון".

"להזמין הביתה אדם שמתעקש לשלם משכורות לרוצחי ישראלים? פגישת גנץ-אבו מאזן - טעות"

גם הבוקר התייחס אלקין לפגישת גנץ-אבו מאזן, שאירעה ביום שלישי בביתו של שר הביטחון בראש העין. גם הבוקר תקף את גנץ, ולא השתכנע להסברים לפיהם הפגישה "נועדה למנוע אינתיפאדה שלישית". "בחייך", אמר אלקין, "אם אבו מאזן לא יתארח בסלון המרווח של גנץ תהיה פה אינתיפאדה שלישית? אתה מאמין בזה? ברור שאף אחד לא מאמין בזה".
אני מאמין ביחסים אישיים בין מנהיגים, בין אנשים שצריכים לשמור על חיי אדם. "תמיד היו לנו מגעים שוטפים מול בכירי הרשות הפלסטינית, הרי האינטרס שלהם במגעים הלאה ובשיתוף פעולה ביטחוני הוא לא פחות משלנו. הם תלויים בנו בכל צעד ושעל. כולנו מבינים שאם לא פעילות ביטחונית ישראלית של גורמי הביטחון - אבו מאזן כבר מזמן לא היה בשלטון.
3 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
"חמאס כבר מזמן היה מעיף אותו מיו"ש". עבאס
(צילום: AP)
"תראה מה קרה לו ברצועת עזה. כבר מזמן חמאס היה מעיף אותו גם מיו"ש, ורק בזכות שיתוף הפעולה הביטחוני הזה מצליחים להוריד לחמאס את הראש, כך שאבו מאזן לא עושה לנו טובה בשיתוף פעולה ביטחוני. הוא דואג לעצמו - אפילו לשלומו באופן פיזי, באופן ישיר, גם הוא וגם האנשים שלו.
"אגב, לא רק אחורה על השנים של הסכסוך, הרי צעיר פלסטיני שיוצא היום לרחוב ברמאללה ושואל את עצמו 'איך אגיע למשכורת הכי גבוהה ברשות הפלסטינית?', יש לו שתי אפשרויות: או שאבו מאזן יבחר בו כשר, שזה משהו שכנראה לא יקרה, או להגיע למשכורת שר אם ייסע לירושלים וירצח ישראלי. לכן, להזמין הביתה בן אדם שמתעקש לשלם משכורות לרוצחי ישראלים, לארח אצלך בבית אדם כזה - בעיניי זו טעות".