ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט אמר היום (רביעי) לאולפן ynet כי עצם ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן בישראל, בזמן שיש בה מערכת בחירות, הוא "שדרוג לממשלתו של יאיר לפיד ומתן גושפנקה למעמדה". אולמרט התייחס גם לנושאים שבהם ידונו בין היתר בביקור: הפלסטינים והאיראנים.
אולמרט אמר כי עצם ביקור ביידן זהו הישג. "ישראל לא יכולה להשיג מה שהיא לא רוצה להשיג, היא לא רוצה שיתפתח תהליך מדיני ולא ניתן לקדם אותו גם. שמענו מבני גנץ וגדעון מסער שהם לא מעוניינים במדינה פלסטינית. הדבר השני הוא הנושא האיראני, אני לא חושב שיהיה אפשר להגיע, בהתחשב בפער העמדות, לאיזושהי הסכמה קונקרטית, מעשית, מסודרת לגבי המשא ומתן חוץ מהצהרה של הנשיא שוודאי יחזור עליה שאמריקה לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני".
2 צפייה בגלריה
אהוד אולמרט בריאיון באולפן
אהוד אולמרט בריאיון באולפן
"חושב שהביקור מאוד יועיל לנו". אהוד אולמרט באולפן
(צילום: הדר יואביאן)
2 צפייה בגלריה
 ביידן ממריא לישראל
 ביידן ממריא לישראל
ביידן ממריא לישראל
(צילום: AFP)
"לכן אני חושב שהחשיבות של הביקור היא בעצם קיומו", אמר אולמרט, "שבעצם ביידן אומר שממשלה בראשותו של לפיד היא ממשלה שיש בה פרטנר רציני, שיש יחסים טובים בין שתי המדינות. כלומר, יש מתן גושפנקה לאומית למעמד של הממשלה החדשה. כשכל זה נעשה בתקופת הבחירות זה יוצר מעמד מסוים ושדרוג למעמד של הממשלה הישראלית הנוכחית, זה חשוב ואני מברך על כך".
אולמרט התייחס למעמדו הירוד של הנשיא ביידן בארה"ב, שנמצא בשפל בסקרי דעת הקהל. "אנחנו צריכים לזכור את הפרופורציות והמעמד שלנו. יכול להיות שמעמדו בארצות הברית לא בשיאו כרגע, אבל עדיין ביידן מייצג את אמריקה והוא הנשיא הדמוקרטי של ארצות הברית, והביקור שלו כאן, והשיחות שיקיים עם הסעודים, כל אלה יש להם את המשקל למתן גושפנקה אמריקנית רשמית למעמדה של הממשלה בישראל. הרווח הוא בראש ובראשונה שלנו. אם ביידן יצליח להגיע להבנה מסוימת עם הסעודים לגבי הגברת תפוקת הנפט, אז יכול להיות שזה גם יועיל לו בארצות הברית. השאלה היא האם זה יועיל לנו או לא? אני חושב שזה מאוד יועיל לנו. זה מאוד מרשים. מעבר לכך התקדמות בתהליך המדיני לא תהיה לצערי".

-אפשר בכלל להשפיע על עמדות ארצות הברית בעניין איראן בביקור הזה? "אני לא חושב שיש סיכוי שהעמדה הבסיסית של איראן תשתנה וחבל מאוד שהעמדה של ישראל ממשיכה להתעקש על הצורך בהצהרות פומביות שלפי דעתי לא מועילות לנו בהתמודדות עם הנושא האיראני. השאלה היא מה אנחנו רוצים להשיג? האם אנחנו רוצים להשיג עיכוב משמעותי ביכולת של האיראנים להתקדם בנושא הגרעיני, או שאנחנו רוצים איזשהו המשך לסנקציות האמריקניות. אני אומר לך וכל מומחה ישראלי שמצוי בנושא האיראני יאשר לך את זה - אין שום סיכוי שהסנקציות האלה, חמורות ככל שיהיו, ישפיעו על ההתנהלות של איראן בנושא הזה. צריך לנקוט באמצעים אחרים.
"העובדה היא שבתקופה שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין כתוצאה מהחלטה של הנשיא טראמפ, התהליך לא נעצר, אלא הואץ בצורה דרמטית. לכן אני לא בטוח שהסכם עם איראן שהוא לא אידיאלי, הוא פחות טוב מהפעלת הסנקציות האלה שכולם כל כך מייחלים להן. אני חושב שאנחנו צריכים לנהוג פה בצורה יותר מתוחכמת, לא פומבית, לפעמים מכאיבה. במשך כל כך הרבה שנים נקטנו בשיטה הזו והגענו להישגים שכתוצאה מהם, במקום שלאיראנים היה נשק גרעיני כבר ב-2009, גם ב-2022 אין להם".
ראש הממשלה לשעבר גם התייחס לעובדה כי ביידן הקצה לפגישה עם נתניהו זמן קצר. "במשך למעלה מחצי שנה שבה היה ביידן נשיא, הוא סירב לראות את נתניהו. לעומת זאת, זמן קצר לאחר שבנט הפך לראש הממשלה, הוא קיבל אותו בוושינגטון בכבוד רב. אנחנו נמצאים ערב בחירות, זה מאוד לא שגרתי שנשיא ארצות הברית יבוא לביקור בתקופה פוליטית טעונה כל כך במדינה כמו שלנו".
אולמרט אמר כי הוא מעדיף שהליכוד הנוכחי לא יהיה חלק מהממשלה הבאה. "יש עוד לא מעט זמן לבחירות, יקרו עוד דברים. אני מעדיף שתישאר הממשלה הנוכחית בראשות לפיד עם רוב קצת יותר יציב. ייתכן מאוד שתיווצר קונסטלציה שחלק מהחרדים יהיו בקואליציה. זו תהיה ממשלה יציבה. אני מעריך כרגע שנתניהו לא יצליח לגייס 61 קולות של המחנה הנוכחי ולכן או שיהיו בחירות נוספות או שתהיה הקמת ממשלה אלטרנטיבית, אולי עם גורמים מהליכוד, אך ללא נתניהו".