בישראל מעריכים כי ביקורו של ביידן, שינחת בנמל התעופה בן גוריון אחר הצהריים (רביעי), יפתח שורת צעדי התקרבות ראשונים עם סעודיה. ככל הנראה מדובר בנכונות מצד הממלכה לאפשר לטיסות הישראליות לעבור בשטחה בדרך למזרח, ייתכן שגם יביעו נכונות לאפשר לערבים ישראלים להגיע לחאג' במכה בטיסות לא ישירות.
4 צפייה בגלריה
ביידן לפני המראתו לישראל
ביידן לפני המראתו לישראל
ביידן עולה על ה"אייר פורס 1" בדרכו לישראל
(צילום: AP)
ביידן אמור לנאום בג'דה על שיתוף הפעולה האזורי נגד האיומים המשותפים - כשבראשם האיראנים - אך בירושלים לא חושבים שיכריז על הקמת ברית הגנה אזורית, אלא רק יתייחס לנכונות המדינות השכנות לקדם ברית שכזאת. עם זאת, האיראנים פחות מתרגשים מהביקור, והנשיא ראיסי אמר היום כי הגעתו של ביידן לא תגביר את ביטחונה של ישראל.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

עם זאת, גורם מדיני בכיר אמר כי היחסים עם סעודיה הם מאוד רגישים, שבירים ואף אציליים, וקרא להמתין להכרזות הרשמיות. "תהיו סבלנים עוד כמה ימים עד שהתהליך הזה יושלם", אמר הגורם. "אנו מקווים ופועלים שהצעדים שיינקטו עכשיו יהיו רק ההתחלה של תהליך נרמול היחסים. אנחנו רוצים לתמוך ולברך על הגעת הנשיא לסעודיה. זה חשוב לארצות הברית, זה חשוב לישראל וזה חשוב לאזור כולו".
הרב האמריקני מארק שנייר, שעומד בראש הקרן להבנה בינדתית יהודית-מוסלמית ומתקבל לעיתים קרובות בארמונות המלוכה במפרץ, אמר כי "גם יורש העצר מוחמד בן סלמאן וגם אחיו הנסיך חאלד אמרו לי ששיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל נגד איראן הוא חשוב, אבל לא פחות חשוב הוא שיתוף הפעולה הכלכלי בין הממלכה לישראל".
בשיחה עם ynet אמר שנייר כי "אני מאמין שנראה יחסים כלכליים עם ישראל בחודשים הקרובים. מהפך כלכלי הוא העדיפות העליונה של הממלכה, והם שוב ושוב אומרים שלא יוכלו להצליח בלי ישראל. אני מאמין שנראה שיתופי פעולה כלכליים שיובילו לפריצת דרך דיפלומטית, ולא ההפך".
4 צפייה בגלריה
חזרה גנרלית לטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
חזרה גנרלית לטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
משמר הכבוד שימתין לביידן בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי)
בירושלים יבקשו מביידן שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן, אך עדיין קיימים פערים בכל הנוגע לאסטרטגיה מול טהרן. ישראל תפציר בנשיא להגביר את הלחץ ולהציב איום צבאי אמין מתוך אמונה שרק כך איראן תוותר על חלקים במשא ומתן.
באותו הקשר פורסם אמול כי ביידן ולפיד צפויים לפרסם הצהרה משותפת בשם "הצהרת ירושלים", אליה מתייחסים בישראל כהצהרה היסטורית שכמותה לא היו לפחות שני עשורים. בהצהרה ייכתב כי שני המנהיגים סיכמו שלא לאפשר לאיראן לייצר נשק גרעיני לעולם, ושינצלו את כל מרכיבי הכוח הלאומי שלהם כדי להבטיח זאת. לפי גורם מדיני בכיר, הסוגיה האיראנית היא בראש סדר העדיפויות של הביטחון הלאומי של ישראל: "איראן משחקת עם הזמן, וכל עוד הם מאמינים שהזמן משחק לטובתם הם לא יוותרו. הגישה שלנו היא שהזמן לחידוש הסכם הגרעין אזל, וזה קריטי להגביר את הלחץ על איראן.
"אנחנו מודים לאמריקנים על החלטתם להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור ועל העברת ההחלטה החזקה במועצת הנגידים של סבא"א", הוסיף הגורם. "המחויבות האמריקנית שאיראן לעולם לא תוכל להגיע לנשק גרעיני היא מחויבות חזקה, וכך גם המחויבות לאפשר לישראל להגן על עצמה בכוחות עצמה גם היא חשובה וחזקה. הביקור של ביידן ישקף את זה".
נכון לעכשיו, ביידן צפוי לנחות בשעה 15:25, ולאחר טקס קבלת הפנים יעבור למתחם של מערכת הביטחון ויצפה בתצוגת התכלית שהוקמה במקום. בשעה 17:00 יסע ביידן ליד ושם וב-18:30 יגיע למלון המלך דוד.
מחר יגיע הנשיא למלון וולדורף אסטוריה בשעה 11:10 לפגישות העבודה, וכעבור שלוש שעות יחזור למלון המלך דוד. ב-16:35 יגיע ביידן לבית הנשיא ובשעות הערב יחזור למלון, משם כבר יגיע לאצטדיון טדי לטקס פתיחת המכביה.
במהלך ביקורו של הנשיא, יזכה ראש הממשלה יאיר לפיד לשהות במחיצתו במשך שבע שעות במצטבר, מתוכן שעה וחצי של פגישה בארבע עיניים ועבודה עם הצוות המורחב. לפיד הזמין את רה"מ החליפי נפתלי בנט לפגישת העבודה עם הצוותים במלון וולדורף אסטוריה, וכן לטקס קבלת הפנים בנתב"ג. לעומת לפיד, ראש האופוזיציה בנימין יזכה לרבע שעה בלבד עם ביידן, בשולי האירוע בבית הנשיא שיעניק את עיטור הכבוד לביידן - אך הוזמן גם לתמונה המשותפת בנתב"ג.
4 צפייה בגלריה
החזרות הגנרליות לטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
החזרות הגנרליות לטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן
החזרות הגנרליות לטקס קבלת הפנים
(צילום: מוטי קמחי)
הגורם הבכיר ציין כי הביקור הוא "ביטוי ייחודי של היחסים האינטנסיביים והחזקים בין ישראל לארה"ב". לדבריו, "הביקור הזה הוא הצהרה יוצאת דופן של תמיכה בישראל. בחודשים האחרונים שדרגנו את האינטרקציה בין ישראל לשותפותיה האיזוריות בנוגע לאיראן ובנוגע לשורת סוגיות אזרחיות וביטחוניות נוספות בסיועה של ישראל. זה לא היה מושג ללא המעורבות האקטיבית של ארה"ב, ואין תחליף למנהיגותה. אין עוד שתי מדינות בעולם שהיחסים ושיתוף הפעולה ביניהן כל כך אינטימי כמו אצל ישראל וארצות הברית.
"אנו מאמינים שהיום יש הזדמנות חסרת תקדים לשנות את הדינמיקה במזרח התיכון באופן מתואם ואינטגרטיבי", הוסיף הגורם המדיני. "ברור לכולנו שאנו שותפים לאיומים ולסכנות אך גם להזדמנויות וצריך לעשות הכל כדי לתפוס אותן. הרוח שמגיעה מהשיחות שערכנו בשבועות האחרונים עם מקבילינו בוושינגטון ובאזור היא רוח שאומרת שארה"ב מחויבת לעבוד עם ישראל ועם שותפותיה האזוריות על מהלך שישנה את המרחב".
במהלך ביקורו של ביידן צפויה התקדמות גם בשיחות בין ישראל ללבנון על קביעת הגבולות הימיים. יחד עם הנשיא יגיע המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין, שחזר לפני כמה ימים משיחות בביירות עם הצעה חדשה של הלבנונים. ישראל מעוניינת לסיים את המשא ומתן בהקדם, ומאמינה שאם לבנון תוכל לפתח את משאבי הטבע שלה - הדבר חיוני לייצוב המדינה ולצמצום ההשפעה של חיזבאללה בלבנון. בישראל מקווים שניתן יהיה להגיע לסיכום של המו"מ בעתיד הקרוב, וככל הנראה יידרשו סבבים נוספים לחתימת ההסכם.
הגורם הוסיף, כי במהלך הביקור יכריזו הצדדים על שלב חדש בשיתוף הפעולה הטכנולוגי שייגע בספקטרום רחב של נושאים: "אנחנו מקווים שנוכל להתחייב להאיץ את המאמצים לצירוף ישראל לתכנית הפטור מוויזה האמריקנית".
אלעד שטרומאיר, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר לאולפן ynet כי "ראש הממשלה, מתוקף היותו שר החוץ, היה מעורב בכל היבט של הביקור הזה". על הביקור במזרח ירושלים ציין שטרומאיר כי לא מדובר בביקור מדיני, אלא פרטי. "אין פה אמירה מדינית לגבי מעמדה של ירושלים", ציין הדובר. "צריך לזכור שארה"ב מכירה בירושלים כבירת ישראל וזו החשיבות. ביידן השאיר את השגרירות בירושלים כמו קודמו"

פגישה עם קצינת כיפת ברזל שעלתה מארה"ב

מיד לאחר קבלת הפנים בנתב"ג יגיע הנשיא לאחד ההאנגרים בנמל התעופה שבו יציגו לו תצוגת תכלית של מערכות ההגנה האוויריות של ישראל, בהן מערכת הלייזר ליירוט כטב"מים וכיפת ברזל. ליד המערכת של כיפת ברזל תמתין לנשיא סגן טובה ויניק (21), שעלתה מסן דייגו כדי להתגייס, ואחותה משרתת כקצינה בחיל האוויר האמריקני.
ויניק, שעלתה דרך גרעין צבר ומתגוררת בקיבוץ ניר יצחק בעוטף עזה, סיפרה בעבר לשגרירת ארצות הברית באו"ם על משמעות היחידה שבה היא משרתת עבור תושבי העוטף. "ידעתי שעליי להתגייס לכיפת ברזל כדי להגן על הקיבוץ שקיבל אותי לחיקו", סיפרה אז לשגרירה לינדה תומאס גרינפילד ומזכיר ההגנה לויד אוסטין.
4 צפייה בגלריה
לינדה תומאס גרינפילד
לינדה תומאס גרינפילד
הקצינה טובה ויניק עם השגרירה לינדה תומאס גרינפילד
(צילום: דובר צה''ל)
"אחותי משרתת כקצינה בחיל האוויר האמריקני, ואני בחיל האוויר הישראלי. כל אחת מאיתנו נותנת את חלקה בהגנה על הבית – היא באמריקה, ואני בהגנה על הקיבוץ ועל הארץ", אמרה. המפגש עם הקצינה הישראלית הותיר רושם רב על השגרירה, שצייצה לאחר מכן כי ארה"ב תחדש את מלאי כיפת הברזל ותתמוך ביכולתה של ישראל להגן על עצמה. בצה"ל ובמשרד הביטחון שקלו להפתיע את טובה ולארגן מפגש של שתי האחיות בארץ, אך הדבר לא הסתייע.