1 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
רגע לפני חתימה על הסכם שכר היסטורי, פוצצו השיחות בין ועד עובדי משרדי החוץ לבין ההנהלה. המגעים שמתקיימים כבר חודשים ארוכים היו קרובים לסיכום, ואפילו נקבע מועד לטקס החתימה. עם זאת, בלילה השיחות עלו על שרטון ולדברי גורמים בוועד: "חזרנו שנתיים אחורה".
בוועד העובדים מאיימים שאם תוך יממה לא יהיה הסכם, הם הולכים להשבתה של השגרירויות בחגים: לא תהיה הנפקת דרכונים, לא יהיה טיפול קונסולרי, תוקם מחדש ועדת החריגים ההומניטרית, והנציגויות לא ינפיקו אישורים לפונדקאות.
בוועד אומרים כי הכול נראה היה מושלם, עד שנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הטיל וטו על הסיכומים מחשש להשלכות רוחב שקשורות לתקנים וכיוצא בכך.
מקורות בוועד אומרים שדווקא האוצר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' עשו את כברת הדרך, ומי שעצר הכול ומנע חתימה על הסכם היסטורי שהיה נותן שקט תעשייתי לעשור זה הנציב הרשקוביץ. ההסכם היה אמור להסדיר את תנאי העסקתם של עובדי משרד החוץ בנושאים כגון תשלום הוצאות ארוחה ולינה, זכויות, שכירות ותגמול בכוננות.
בחודש יוני, בעקבות הסחבת בהסכם השכר בעניינם כבר שנתיים, הנחה ועד עובדי המשרד את הנציגויות בעולם להיערך לחזרתם של העיצומים כשהצעד הראשון שתוכנן היה הפסקת הנפקת דרכונים לאזרחים ישראלים השוהים בחו"ל באמצעות הקונסוליות ברחבי העולם.
בהנחיה מטעם הוועד אל הקונסוליות הן התבקשו להזדרז ולסיים את תהליכי ההנפקות הפתוחות בשגרירויות כדי לצמצם את הפגיעה הצפויה באזרחים. כזכור, בשנה שעברה, עת התדרדרו יחסי העבודה במשרד החוץ, הגיעו העיצומים בשיאם להשבתות של ענפי עבודה מרכזיים במשרד, בתוכם שיבוש ביקורי אחמי"ם, פגיעה בשירותים לאזרחי ישראל בחו"ל, השבתת הנפקות אשרות עבודה לעובדים זרים בתחומי הסיעוד, החקלאות והמזון ושרשרת פעולות נוספות.
המשבר במשרד החוץ שנמשך שנים החל בשל טענות העובדים על תנאי העסקה פוגעניים, ובהם ביצוע שעות נוספות וכוננויות ללא תמורה, עיכוב קידום עובדים במשך שנים, משכורות נמוכות לעובדי המשרד המוצבים בישראל, שכר לא הולם לצוערים ושחיקה מתמשכת בכיסוי ההוצאות הריאלי ותשלום השכר לעובדי המשרד המוצבים בחו"ל.