5 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
מתריע מ"השלכות דרמטיות". יעקב שבתאי
(צילום: יאיר שגיא)
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, ביקש מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שלא לקבל החלטות בנוגע להצעתו למשמר לאומי שיהיה כפוף למשרדו "מבלי לקיים דיון מעמיק בקבינט בו תישמע עמדת המשטרה", וזאת לנוכח חשיבות הנושא ו"ההשפעות החמורות שלו על תפקוד המשטרה". שבתאי, ששלח מכתב לשר בן גביר לפני הדיון בממשלה על הצעתו להקמת משמר לאומי תחתיו, אף ביקש ממנו להגיע לאותה ישיבה שתתקיים הבוקר כדי להציג את עמדתו.
• למכתב המלא של המפכ"ל - לחצו כאן • לקריאת ההצעה שתובא להחלטת הממשלה - לחצו כאן
במכתב ארוך ששלח המפכ"ל לשר הוא פירט את ההשלכות החמורות של הקמת משמר שכזה, שלא כחלק ממשטרת ישראל. "לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".


5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
המשמר הלאומי של בן גביר ייבלם? "לא הוצגו יתרונות"
(צילום:רויטרס, רפי קוץ )
"הקמת המשמר כגוף עצמאי ונפרד מהמשטרה, בכפיפות ישירה למשרד לביטחון לאומי עלולה לגרום נזק כבד ליכולות התפעול של מערכי ביטחון הפנים במדינה בשל פגיעה באחדות הפיקוד ובעיקר - חוסר בהירות ביחס לגורם הפוקד, הנושא באחריות הכוללת בשטח טריטוריאלי. כל אחד מהגורמים שייקבע כגורם פוקד אחראי יתקשה מאוד לממש את אחריותו שכן חלק מהכוחות המרכזיים בפעילות לא יהיו כפופים אליו. התוצאה של כל אלה עלולה להיות תקלות מבצעיות חמורות", כתב במכתב שנשלח גם לראש הממשלה בנימין נתניהו.
"בנוסף", כתב שבתאי, "מהלך זה יפגע אנושות בבניין הכוח של המשטרה וביכולתה לתת מענה למשימות הרבות והחשובות המוטלות על כתפיה בכלל התחומים". המפכ"ל הסביר את בהילות המכתב ששלח לשר: "מאחר שההצעה, בדברי ההסבר, כוללת אפשרות 'להעברת יחידות מסויימות ממשמר הגבול לאחריות המשמר הלאומי', אנו חייבים להתריע על כך".
"תהא תפיסת ההפעלה של המשמר אשר תהא, הוא יידרש להפעלת סמכויות מול אזרחים. ככל שהכוונה היא להקים גוף נפרד מחוץ למשטרה, המשמעות היא שאנשי המשמר חדלים להיות שוטרים. יהיה צורך לקבוע את סמכויותיהם בחקיקה ותעלה השאלה האם יש מקום להעניק להם את מכלול הסמכויות המגוונות הקיימות בידי שוטרים, הכוללות גם סמכויות אכיפה פליליות שאינן מוקנות בדרך כלל לגופים שייעודם ביטחוני".
5 צפייה בגלריה
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן
מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן
שבתאי ייפגש איתו ועם בן גביר. מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן
(צילום: יריב כץ)
מחר שבתאי, ביחד עם מפקד מג"ב וקצינים בכירים נוספים, צפוי להיפגש עם בן גביר כדי לשכנע אותו להשאיר את המשמר הלאומי במג"ב תחת פיקודו של המפכ"ל. במהלך סוף השבוע האחרון נערך שבתאי יחד עם סגל הפיקוד הבכיר להצגת התוכנית לבן גביר.
מלשכת בן גביר נמסר כי "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך להקמת המשמר הלאומי שהשר מנסה לקדם".
"לכן החליט השר בן גביר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי. יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי".
5 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
איתמר בן גביר וגלי בהרב מיארה
שוב עימות פומבי. בן גביר ובהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן, שלו שלום)
בסביבת השר בן גביר אמרו ל-ynet עוד קודם לכן כי "השר ישמע את המפכ"ל בנפש חפצה והוא פתוח לקבל את עמדתו שהמשמר הלאומי יפעל תחת מג"ב והמפכ"ל". עם זאת, ציינו, "הם חייבים להראות רצינות ותוכנית מפורטת מגובה ביעדים מוגדרים ומדויקים להפעיל המשמר הלאומי. הכוח הזה הוא לא 'לתגבר חוסרים' של המשטרה. שוטרי המשמר הלאומי צריכים לעבוד יום-יום בערערה, ברהט, בחורה ןבטובא זנגריה בלחימה באלימות ובפשיעה במגזר הערבי".
מהצעת המחליטים שתובא לדיון בממשלה נודע כי גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה מתנגדת להקמת המשמר הלאומי של בן גביר "בעת הזו", בשל "מניעה משפטית", כלשונה. במקרה של בהרב-מיארה תגובתו של בן גביר הייתה הרבה יותר נחרצת, שכן השניים ידעו עימותים פומביים לא אחת לאחרונה. "בהרב-מיארה שוב מנסה לתקוע מקלות בגלגלים. היא לא מבינה את מקומה כיועצת, המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות".
ובזמן שהמפכ"ל והיועמ"שית מביעים הסתייגות מהקמת המשמר לפי דרישות בן גביר, במשרד הביטחון טרם מסרו את עמדתם בנושא - ברקע סערת שר הביטחון יואב גלנט, שכזכור פוטר בשבוע שעבר לאחר שהצהיר כי יש לעצור את החקיקה בזמן ביקור נתניהו בלונדון. לישיבת הממשלה הגיע גלנט באיחור, ולא נכח בדברי הפתיחה של ראש הממשלה - שלא התייחס בדבריו להקמת המשמר הלאומי שהובטח לשר לביטחון לאומי.
חבר הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) טען בריאיון לאולפן ynet כי לדעתו ההתנגדות למשמר הלאומי, כפי שמציע יו"ר עוצמה יהודית היא "פרסונלית". "אני חושב שפוליטיקאים ממונים על הגופים הכי עוצמתיים במדינת ישראל היום, ככה עובדת דמוקרטיה, פוליטיקאים ממונים על גופים עם הרבה מאוד כוח, בסוף אני חשוב שההתנגדות פה היא פרסונלית לבן גביר".
5 צפייה בגלריה
ועדת מעמד האישה
ועדת מעמד האישה
יצביע נגד הקיצוץ. שר הרווחה מרגי
(צילום: יואב דודקביץ)
בינתיים, הממשלה צפויה לאשר היום קיצוץ רוחבי משמעותי של 1.5% בתקציבי כל משרדי הממשלה, ללא יוצא מן הכלל, כדי לממן את הקמתו של המשמר הלאומי החדש, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet.
הקיצוץ הרוחבי נדרש כדי לממן בסכום זה את הקמתו של המשמר וגיוס 1,800 אנשי משטרה ליחידה החדשה והכשרתם. הקמת המשמר תבוצע על פי דרישת השר לביטחון לאומי, לאחר שהתנה את הקמת המשמר המיידית תמורת אי-פרישתו לאלתר מהממשלה על רקע השהיית חקיקת המהפכה המשפטית על ידי נתניהו בשבוע שעבר.
השר הגיב על הפרסום ואמר כי "מדובר בספין של גורמים באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב 1.4 מיליארד שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב)".
הוא יצא נגד אותם גורמים באוצר שקבעו כי "אין כסף למשמר לאומי": "מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".
אלא שלא כולם מיישרים קו עם תגובתו של בן גביר, ושר הרווחה יעקב מרגי מש"ס צפוי להצביע בישיבת הממשלה נגד הקיצוץ בתקציב משרדו. "זה יאלץ אותנו לקצץ בפעילויות שיקום והצלה של אוכלוסיות קשות שזקוקות לנו ולגופים המשקמים", הסביר, "אנחנו צריכים לחזק את הביטחון החברתי ולא לפגוע בו. על הממשלה לקבע בתודעה שבתקציב רווחה לא פוגעים ולא מקצצים. אני אתנגד לכך בישיבת ממשלה ואדבר קשות".