עידן וחלי סעדה, נער בן 15.5 ואימו בת ה-47 ממושב אליפלט שליד קריית שמונה, הם שני האזרחים שנפצעו באורח קשה מפגיעת טיל נ"ט ששוגר על ידי חיזבאללה היום (שלישי). בבית החולים רמב"ם, לשם פונו, אמרו כי מצבם מוגדר יציב ולא נשקפת סכנה לחייהם. זו אינה הפעם הראשונה שבה משפחת סעדה מאליפלט נופלת קורבן לטרור בצפון. ב-1974 דודתו של עידן ואחותו של אביו, אביבה סעדה, נרצחה בטבח במעלות, שבו נהרגו 28 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים.
אב המשפחה, אביב, שקיבל את שמו על שם אחותו שנרצחה עוד בטרם נולד, סיפר בשיחה עם ynet על מצבם של אשתו ובנו. "הילד יצא מכלל סכנה, כנראה שלא ינתחו אותו. אבל יש לו רסיסים בכל הגוף, אז גם בודקים שהוא לא נפגע בחלקים הפנימיים. הרגל של אשתי נפגעה קשה, צריך שאורתופד יראה מה מצבה, ונקווה שיהיה בסדר, זה הפרטים שנתנו לי", אמר.
2 צפייה בגלריה
לוחמי מטכ"ל מתכוננים לפריצה אל בית הספר
לוחמי מטכ"ל מתכוננים לפריצה אל בית הספר
תמונת ארכיון מהטבח במעלות, וזירת הנפילה בקריית שמונה היום
(צילום: יעקב סער, לע"מ, אביהו שפירא)
הוא הסביר מדוע היו בקריית שמונה, חרף המסוכנות: "הם הלכו לעשות עגיל לבן, סתם היה לו 'ג'וק'. היה לו עגיל, הוא פחד שהחור ייסתם. אתמול הוא ביקש ממני, אמרתי לו 'אין בעיה', לא חשבתי לרגע, אתה יודע, כי הכול רגיל אצלנו באליפלט. היום הייתי בעצמי בקרית שמונה בבוקר, אמרתי לו שאני אקח אותו אבל אמא שלו התעקשה".
את הבשורה על פגיעת הנ"ט קיבל מבנו איתי: "הוא התקשר אליי, אמר לי ששמע בחדשות על 'פיגוע' ואמא ועידן בקריית שמונה. הרגעתי אותו, אמרתי לו 'זה אחד למיליארד, עזוב אותך'. ואז ניסיתי להתקשר אליהם, ראיתי שנראו לאחרונה בוואטסאפ ב-09:30 ועשיתי אחד ועוד אחד ושמעתי דיווח על 'אישה בת 36 וילד בן 15', ואז אמרתי זה רק הם. הם לא זמינים, זה רק הם".
בדרך לבית החולים חשב על הגרוע מכל. "הייתי בטוח שהמצב הוא הרבה יותר קשה. אז הגעתי לפה, הרופא דיבר איתי גם בדרך, הוא לא נתן לי הרבה אינפורמציה. כשהגעתי לפה והרופא יצא ואמר את מה שהוא אמר אז, אתה יודע, קודם כל הם חיים, יצאו מכלל סכנה וזה הכי חשוב. אין קטיעות".
אביב נזכר באחותו, אביבה, שנרצחה לפני כ-50 שנה בגיל זהה לגיל של בנו. "אביבה הייתה בת 15 אני חושב. בגיל של עידן. הוא דור שני לטרור. באותו רגע זה לא עלה לי בראש, לא חשבתי על זה. כי גם לא חוויתי את זה, נולדתי אחרי".
2 צפייה בגלריה
הנפילות בקריית שמונה
הנפילות בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא)
ד"ר האני באחוס, מנהל המערך לרפואה דחופה והטראומה ברמב"ם, עדכן על מצב הפצועים: "שני הפצועים הגיעו אלינו בשני מסוקים שונים, הוכנסו לחדר הלם וטופלו על ידי צוותים שכבר המתינו להם. הם סובלים מפציעות קשות, אבל לא נשקפת סכנה לחייהם. הם סובלים מפצעים כתוצאה מהרסיסים אבל אין פצעי קטיעה".
קודם לכן כאמור חיזבאללה קיבל אחריות על הירי וטען כי היעד היה "בניין המשטרה בקריית שמונה". בעקבות הירי, דווח על תקיפות ארטילריות נרחבות של צה"ל בדרום לבנון. ביממה האחרונה חוסלו תשעה פעילי חיזבאללה בתקיפות באזור. ההסלמה בצפון מגיעה גם בצל נאומו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שנערך בשעה זו.
ראש העיר קריית שמונה אביחי שטרן, שהגיע לזירה, אמר מוקדם יותר כי "לצערי אנחנו רואים את התמונות האלה כבר בצורה יום-יומית. שיטת הפעולה הזאת לצערי הפכה להיות דפוס שאנחנו לא יכולים להמשיך ולקבל. הגיע הזמן שנגיב בחוזקה, ונייצר משוואה שעל כל פגיעה כזו אצלנו יהיו 50 פגיעות בצד השני. זה תג המחיר, כולם צריכים לדעת. אתם רוצים לשלם אותו? תפאדל כמו שנקרא. אבל אי-אפשר להמשיך ככה".
שטרן קרא לתושבים שנשארו בעיר להתפנות. "מי שלא חייב להיות פה: אנא הישמעו להוראות, תנצלו את הפינוי שהמדינה אפשרה לתושבים ותצאו עוד עכשיו מהעיר. ראינו את התוצאות. לצערי הפעם זה הסתיים גם עם פגיעות בגוף, ואנחנו לא רוצים לראות פגיעות כאלו גם בעתיד. מי שאין לו מה לעשות פה - שלא יהיה פה", אמר.
במשטרה אמרו כי שוטרים וחבלני המשטרה של מחוז צפון בודדו את זירות הנפילה בקריית שמונה וסורקים אחר שרידים נוספים. בעקבות הירי, אירעה פגיעה ברשת החשמל בעיר. בחברת החשמל אמרו כי התיקון יתבצע בתיאום עם הצבא.