מועצת עיריית סן פרנסיסקו בקליפורניה העניקה למשטרה בעיר אישור להשתמש ברובוטים על מנת להרוג חשודים מסוכנים מרחוק, באופן שימנע סיכון לשוטרים עצמם. האישור הזה אמנם ניתן רק עבור מקרי חירום נדירים, והמשטרה עצמה הודיעה כי אין לה לפי שעה תוכניות לחמש את הרובוטים שברשותה, אבל המהלך מעורר מחדש את הדיון בארה"ב באשר לשאלת השימוש המשטרתי ברובוטים: תומכי המהלך סבורים כי יציל חיים בעוד מתנגדיו מזהירים כי הוא עלול לעודד שימוש באמצעים קטלניים מצד השוטרים, כשברקע כבר טענות ליד קלה מדי על ההדק ואכיפת יתר נגד קבוצות מיעוט כגון שחורים.
2 צפייה בגלריה
רובוט חבלה
רובוט חבלה
רובוט לנטרול מטענים. השלב הבא: רובוט לחיסול חשודים
(צילום: שאטרסטוק, R R)
ההצבעה במועצת עיריית סן פרנסיסקו, שרוב חבריה משתייכים למחנה הליברלי, עברה ביום שלישי אחרי ויכוח סוער למדי וברוב של שמונה תומכים מול שלושה מתנגדים. היא אושרה רק לאחר תיקון בהצעה המקורית, שדורש כי לפני שימוש ברובוטים על מנת לפגוע בחשודים במצבי חירום, ייעשה קודם שימוש בשיטות אחרות – אלא אם נקבע מראש שהשיטות הללו לא יועילו. בנוסף, את האישור להשתמש ברובוטים כדי להרוג יוכלו לתת רק קומץ של קציני משטרה בכירים.
משטרת סן פרנסיסקו הודיעה כאמור כי אין לה כעת רובוטים שחמושים באמצעים קטלניים כלשהם, וכי אין לה כוונה לחמש אותם, אולם היא הדגישה כי ייתכן שבעתיד יהיו מקרים שבהם יהיה צורך לצייד רובוטים בחומרי נפץ, "על מנת לפרוץ למבנים מבוצרים שבהם ישנם אנשים אלימים, חמושים או מסוכנים, או על מנת ליצור מגע עם חשודים מסוכנים, להשבית אותם או לבלבל אותם כאשר הם מסכנים את חייהם של אנשי אכיפת החוק או אנשי חירום אחרים". בהודעת המשטרה הודגש כי השימוש ברובוטים באופן שכזה ייעשה רק ב"נסיבות חריגות ביותר על מנת לשמור על חייהם או כדי למנוע אובדן נוסף של חיי חפים מפשע".
במועצת העירייה ציינו כי לא בחרו מרצון להצביע על האישור להשתמש ברובוטים באופן קטלני, וכי נאלצו לעשות זאת בשל חוק חדש בקליפורניה שדורש מהרשויות המקומיות במדינה להעניק אישור מפורש לשימוש בכל ציוד שמוגדר כציוד צבאי. הממשל הפדרלי מעניק לרשויות המקומיות ברחבי ארה"ב ציוד צבאי שכזה, הכולל בין היתר משגרי רימונים, מדי הסוואה ורכבים משוריינים, על מנת לסייע להן בביצוע משימות אכיפת חוק. ב-2015 צמצם הנשיא דאז ברק אובמה את התוכנית הזו, בצל טענות לשימוש יתר בציוד צבאי מצד שוטרים במהלך ההפגנות הסוערות במיזורי שנה לפני כן, בעקבות הרג הצעיר השחור מייקל בראון, אך ב-2017 הנשיא דאז דונלד טראמפ הרחיב מחדש את התוכנית.
2 צפייה בגלריה
משטרת סן פרנסיסקו
משטרת סן פרנסיסקו
שוטרים בסן פרנסיסקו. המשטרה הבהירה: "זה ייעשה רק בנסיבות נדירות"
(צילום: שאטרסטוק, Sheila Fitzgerald)
כך או כך, השימוש ברובוטים על מנת להרוג נדיר מאוד בארה"ב, והפעם הראשונה שבה אירע שימוש שכזה היה ב-2016, אז משטרת דאלאס בטקסס שלחה רובוט שהתפוצץ וחיסל גבר חמוש שהתבצר אחרי שרצח חמישה שוטרים. ב"ניו יורק טיימס" שוחחו עם מומחה שהעריך כי האישור שנתנה כעת מועצת עיריית סן פרנסיסקו להשתמש ברובוטים באופן שכזה הוא האישור המפורש הראשון מצד רשות מקומית כלשהי בארה"ב, אבל כפי שמלמד המקרה מטקסס לא בכל מקום נדרש אישור מפורש שכזה.
האישור מעורר כאמור התנגדות רבה. ד"ר קת'רין קנולי, מארגון בשם "עצרו את הרובוטים הקטלניים", אמרה בריאיון לרשת BBC כי מדובר במדרון חלקלק. לדבריה, המהלך "יהפוך בני אדם למרוחקים יותר ויותר מהשימוש בכוח ומההשלכות שלו". גם הילרי רונן, חברה במועצת סן פרנסיסקו שהצביעה נגד האישור, אמרה כי הוא עלול להעניק "תחושת ריחוק שגויה" לשוטרים, ובכך להפוך את ההחלטה להרוג אדם אחר לקלה יותר. "אנחנו לא רוצים שזה יהיה קל. אנחנו לא רוצים להסיר את המרחק הזה ואת האפקט הרגשי של ההרג, של לקיחת חיי אדם", אמרה. אליזבת ג'ו, פרופ' למשפטים מאוניברסיטת קליפונריה, הוסיפה כי שימוש ברובוטים כדי להרוג עלול לשחוק עוד יותר את אמון הציבור במשטרה, שכבר הגיע לשפל במהלך מחאות הענק אחרי רצח העצור השחור ג'ורג' פלויד ב-2020.
רפאל מנדלמן, חבר מועצה שתמך במהלך, אמר כי הביקורת שמופנית נגדו מצד אלו שמזוהים עם המחנה הפרוגרסיבי מעידה על בעיה גדולה יותר, שבה המחנה הפרוגרסיבי מזוהה יותר מדי כ"אנטי-משטרתי" (רבים מחבריו קראו למשל לשלול מיחידות המשטרה תקציבים כחלק מהמחאה על רצח ג'ורג' פלויד). "אני חושב שזה דבר רע לפרוגרסיבים. אני חושב שזה דבר רקע למועצת העיר ואני חושב שזה רע לדמוקרטים ברמה הלאומית", אמר. שאמאן וולטון, חבר מועצה נוסף שהתנגד לאישור, אמר מצדו כי התנגדותו לא הופכת אותו למי שמתנגד למשטרה, אלא רק למי שתומך בקבוצות מיעוט לא-לבנות. "אנחנו שוב ושוב מתבקשים לעשות דברים שיביאו להגברת השימוש בנשק והסיכוי לאינטרקציה שלילית בין המשטרה ללא-לבנים. זה רק אחד מאותם דברים".