הרוחות בטהרן סוערות לאחר מתקפת דאעש באיראן, שבה נרצחו לפחות 84 בני אדם ו-284 נפצעו ליד בית הקברות בכרמאן, בשעה שבמקום נערך טקס זיכרון למפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ביום השנה הרביעי מאז חוסל בנמל התעופה הבינלאומי בבגדד. הקולות באיראן התפצלו לאלו שקוראים לשמור על "ריסון אסטרטגי" ולאלו שדורשים נקמה. כך דיווח ה"ניו יורק טיימס".
שני גורמים המעורים בנושא ציינו כי המנהיג העליון עלי חמינאי הורה לבכירי הצבא לשמור על ריסון - כדי להימנע "בכל מחיר" מעימות צבאי ישיר עם ארה"ב. לפי הדיווח, בקרב תושבי המדינה "התחזק החשש מטרור".
4 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
"ריסון אסטרטגי" או נקמה? הדעות באיראן חלוקות
4 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ג'ו ביידן
עלי חמינאי ג'ו ביידן
"להימנע מעימות צבאי ישיר בכל מחיר". ההוראה של חמינאי
(צילום: AFP, רויטרס)
"ההתקפות הללו עלולות להוות מלכודת להפצת המלחמה לאיראן, אך צריך להגיב באיפוק ומחשבה כדי למנוע טעות אסטרטגית", אמר סאסן קארימי, מנתח פוליטי מטהרן. מנגד, באיראן נשמעים קולות הדורשים פעולה.
כך לדוגמא, מפקד לשעבר במשמרות המהפכה ויועצו של יו"ר הפרלמנט של איראן, מהדי מוחמדי, קרא לפעול להשגת הרתעה, ואמר כי "לפני שנגיע לנקודה טרגית, מסע החיסולים החדש חייב להוביל למתקפה משותפת, אחרת הידיים שלנו יישארו על ההדק".
בשיחה עם "ניו יורק טיימס" סיפרו תושבי איראן סיפרו על התסכול הגובר. "אחרי הפיגועים האחרונים, החלטתי לא ללכת לשום מקום הומה אדם. הפחד מחוסר ביטחון תמיד קיים", אמרה ארזו תושבת טהרן. תושב נוסף, מוחסן, סיפר כי "ההנהגה לא יכולה לדאוג לביטחון המדינה, הכול אצלה זה שקרים".
4 צפייה בגלריה
נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי
דאעש קיבל אחריות, הנהגת איראן החליטה להאשים את ישראל בכל זאת
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
מוקדם יותר השבוע דווח בעיתון כי מנהיגי איראן ובכירי מערכת הביטחון שלה קיבלו החלטה להטיל על ישראל את האחריות למתקפה. כחצי יממה אחרי אותו דיווח, דאעש קיבל אחריות לפיגוע. לפי הדיווח אז, פחות מיממה אחרי המתקפה, שני מקורות המקורבים למשמרות המהפכה ובקיאים בדיונים הפנימיים שמנהלים מקבלי ההחלטות באיראן אמרו לכתביו כי בכירי המשטר מיהרו להחליט להטיל על ישראל את האחריות לפיצוצים, וסיכמו שגם אם ארגון טרור או ארגון אופוזיציה כלשהו ייטלו אחריות למעשה - איראן תתעקש שידה של ישראל במעל.
העמדה שעליה החליטה לכאורה איראן מנוגדת ניגוד חד להערכות של המודיעין האמריקני, שלפיהן ישראל אינה מעורבת בפיצוצים. שלושה גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לעיתון כי וושינגטון אינה סבורה שישראל קשורה למתקפה, וגורמים אחרים הדגישו בפניו שהפיצוצים גם אינם תואמים את שיטות הפעולה שבהן משתמשת בדרך כלל ישראל כאשר היא תוקפת על אדמת איראן – שיטות פעולה ממוקדות בהרבה.
4 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
לפחות 84 נרצחו. הכאוס בזירת הפיצוץ
(צילום: MEHR NEWS / AFP)
שני הפיצוצים שפקדו את איראן ברביעי האחרון אירעו ליד בית קברות בעיר כרמאן שבדרום-מזרח המדינה בשעה שבמקום נערך טקס זיכרון לקאסם סולימאני, שחוסל על-ידי ארה"ב בינואר 2020. גורמים איראניים דיווחו כי הפיצוצים, שהתרחשו בפער של כ-10 דקות זה מזה, אירעו בכביש המוביל לבית הקברות, בשעה שמאות בני אדם היו בדרכם למקום.
תחילה דווח באיראן כי מדובר בפיצוץ של מכלי גז, אך בהמשך אמר סגן מושל כרמאן כי מדובר ב"מתקפת טרור". בסוכנות הידיעות "מהר" נטען כי הפיצוץ השני פגע באנשי כוחות הביטחון שארגנו את האירועים לזכר סולימאני.
סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי מקור הפיצוצים היה "שתי מזוודות עם חומר נפץ שהופעלו מרחוק". לפי הדיווח, הפיצוץ הראשון אירע במרחק של כ-700 מטרים מקברו של סולימאני, ואילו הפיצוץ השני היה במרחק של כקילומטר, מחוץ לנתיב של המבקרים והבידוק. לפי שר הפנים של איראן, אחמד וחידי, "הפיצוץ השני אירע כאשר כולם ניסו לפנות את הפצועים מהפיצוץ הראשון". הוא אמר כי לרשויות יש מידע שיפורסם אחרי שייבדק, וכי "התגובה לפשע תהיה נחרצת".
הפיצוצים ליד בית הקברות בכרמאן היו לפי דיווחים המתקפה הגדולה ביותר על אדמת איראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, שבה עלה לשלטון משטר האייתוללות.