העיתון "ניו יורק טיימס" מדווח הבוקר (יום ה') כי מנהיגי איראן ובכירי מערכת הביטחון שלה קיבלו אתמול החלטה להטיל על ישראל את האחריות למתקפה שבה נרצחו לפחות 84 בני אדם ו-284 נפצעו ליד בית הקברות בכרמאן, בשעה שבמקום נערך טקס זיכרון למפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, במלאות ארבע שנים לחיסולו. כחצי יממה אחרי אותו דיווח, דאעש קיבל אחריות לפיגוע.
6 צפייה בגלריה
נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי
נשיא איראן אברהים ראיסי. אצבע מאשימה ל"ארה"ב והציונים"
(צילום: AP / Vahid Salemi)
6 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
פינוי הנפגעים ליד בית הקברות אתמול בצהריים
(צילום: MEHR NEWS / AFP)
הכותרת
איך המלחמה בישראל משפיעה על הבחירות בארה"ב?
30:16
לפי העיתון, שני מקורות המקורבים למשמרות המהפכה ובקיאים בדיונים הפנימיים שמנהלים מקבלי ההחלטות באיראן אמרו לכתביו כי בכירי המשטר מיהרו להחליט להטיל על ישראל את האחריות לפיצוצים, וסיכמו שגם אם ארגון טרור או ארגון אופוזיציה כלשהו ייטלו אחריות למעשה – איראן תתעקש שידה של ישראל במעל.
ב"ניו יורק טיימס" מדגישים כי העמדתה שעליה החליטה לכאורה איראן מנוגדת ניגוד חד להערכות של המודיעין האמריקני, שלפיהן ישראל אינה מעורבת בפיצוצים. שלושה גורמים אמריקניים רשמיים אמרו לעיתון כי וושינגטון אינה סבורה שישראל קשורה למתקפה, וגורמים אחרים הדגישו בפניו שהפיצוצים גם אינם תואמים את שיטות הפעולה שבהן משתמשת בדרך כלל ישראל כאשר היא תוקפת על אדמת איראן – שיטות פעולה ממוקדות בהרבה.
שני הפיצוצים שפקדו את איראן אתמול בצהריים אירעו ליד בית קברות בעיר כרמאן שבדרום-מזרח המדינה בשעה שבמקום נערך טקס זיכרון לקאסם סולימאני, שחוסל על-ידי ארה"ב בינואר 2020 בנמל התעופה בבגדד. גורמים איראניים דיווחו כי הפיצוצים, שהתרחשו בפער של כ-10 דקות זה מזה, אירעו בכביש המוביל לבית הקברות, בשעה שמאות בני אדם היו בדרכם למקום. תחילה דווח באיראן כי מדובר בפיצוץ של מכלי גז, אך בהמשך אמר סגן מושל כרמאן כי מדובר ב"מתקפת טרור". בסוכנות הידיעות "מהר" נטען כי הפיצוץ השני פגע באנשי כוחות הביטחון שארגנו את האירועים לזכר סולימאני.
6 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני דרום אירן
שני פיצוצים בתוך כעשר דקות. כרמאן, אתמול
(צילום: MEHR NEWS / AFP)
6 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה מפה מזרח תיכון סעודיה עיראק איראן טהרן כרמאן
אינפו אינפוגרפיקה מפה מזרח תיכון סעודיה עיראק איראן טהרן כרמאן
(צילום: shutterstock)
סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי מקור הפיצוצים היה "שתי מזוודות עם חומר נפץ שהופעלו מרחוק". לפי הדיווח, הפיצוץ הראשון אירע במרחק של כ-700 מטרים מקברו של סולימאני, ואילו הפיצוץ השני היה במרחק של כקילומטר, מחוץ לנתיב של המבקרים והבידוק. לפי שר הפנים של איראן, אחמד וחידי, "הפיצוץ השני אירע כאשר כולם ניסו לפנות את הפצועים מהפיצוץ הראשון". הוא אמר כי לרשויות יש מידע שיפורסם אחרי שייבדק, וכי "התגובה לפשע תהיה נחרצת".
הפיצוצים ליד בית הקברות בכרמאן היו לפי דיווחים המתקפה הגדולה ביותר על אדמת איראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, שבה עלה לשלטון משטר האייתוללות. נשיא איראן, איברהים ראיסי, נשמע בעקבותיהם כמי שמפנה אצבע מאשימה לעבר ירושלים: "אנחנו אומרים לאמריקה ולמשטר הציוני הפושעים – אתם תשלמו מחיר כבד על הפשעים שביצעתם ותתחרטו על כך", הצהיר. גם המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, איים אמש כי האחראים למתקפה יספגו "תגובה קשה", אולם הוא נמנע מלומר מי לדעתו אחראי למעשה.
6 צפייה בגלריה
קאסם סולימאני
קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס לשעבר קאסם סולימאני, שחוסל לפני 4 שנים בדיוק
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
פיצוץ ליד בית הקברות שבו טמון קאסם סולימאני
למשטר בטהרן יש מספיק אויבים מלבד ישראל. זירת הפיצוצים בכרמאן
העובדה שהפיצוצים אירעו בשעה שחמאס, חיזבאללה, החות'ים והמיליציות הפרו-איראניות בעיראק – כולם בעלי בריתו של המשטר בטהרן – נלחמים נגד ישראל, עוררה באופן טבעי את ההערכות שטהרן תפנה אליה אצבע מאשימה, אך למשטר האייתוללות יש יריבים רבים אחרים מלבד ישראל, בהם מחתרות ערביות, בלוצ'יות וכורדיות, ארגוני גולים אשר פועלים נגד המשטר האיסלאמיסטי וכן תאי טרור של דאעש. בדיווחים בעולם הדגישו אתמול כי אף שישראל תקפה בעבר פעמים רבות באיראן, היא הקפידה תמיד לבצע תקיפות ממוקדות, וכי מתקפה כמו זו שאירעה היום אינה תואמת את דפוס הפעולה שלה.
פורסם לראשונה: 09:15, 04.01.24