5 צפייה בגלריה
ירין שימשי
ירין שימשי
ירין שימשי
(צילום: הרצל יוסף)
חניך במכינת "בני ציון", שניצל מהאסון בנחל צפית שגבה את חייהם של עשרה בני נוער, העיד היום (שני) בשלב ההוכחות במשפט וסיפר כי לפני הטיול הוא הביע דאגה בדבר בטיחות המסלול. לדברי החניך, ירין שימשי, מנהל המכינה יובל כאהן תיאר אותו כחניך שמכניס פחד בהתכתבות בקבוצת הוואטסאפ לקראת הטיול: "מי מכניס את הפאניקה, שימשי"? שימשי (22) משרת כיום בצה"ל. בזמן האסון היה בן 18.
בעדותו אמר: "הייתי חניך בצוות גיוס. יובל היה ראש המכינה. אביב המנהל החינוכי. יובל היה אחראי על כל המכינה ואביב מתחתיו. נועם דור הייתה אחראית על צוות גיוס. יובל ידע על כל הטיולים והיה מעורב. התבשרנו שאביב המנהל בשטח. ביקשנו מיובל לדחות את הטיול ונענינו בשלילה. הוא התערב וארגן תוכנית טיול משלו, בדק עם כל מיני גורמים והעביר לנו את מתווה הטיול שלו". לדברי שימשי, "טיול הכנה קורה לפני כל טיול. שני חניכים עושים את הטיול כדי להבין את רמת הקושי. עצירות. פעילויות. אין לי שום הסמכה לטיולים. הייתי נער בן 18. בתיכון".
כששימשי ויונתן לוטם, חניך נוסף, חזרו למכינה אחרי טיול הכנה למעלה ענווה - השאר היו בשיעור עם יובל על הטיול. "זה שיעור שבו יובל מסביר על הגורמים שהוא מתייעץ איתם ולמה הטיול בטיחותי", אמר שימשי. "אני לא כל כך דיברתי בשיעור הזה. אני זוכר שיונתן אמר שלדעתו זה לא אחראי לצאת לכזה טיול. יובל השיב לו שבסוף האחריות היא עליו - גם מול המשפחות וגם מבחינת כלא. עמית אמרה שהיא חוששת מהטיול ושלא כדאי לצאת והתשובה הייתה דומה. אני פחות זוכר. יובל אמר ששכר את חברת 'מטאוטק' והתייעץ עם חזאי של חיל האוויר ועם חבר מחוגי סיירות בבית ספר שדה".
5 צפייה בגלריה
שלט של נחל צפית
שלט של נחל צפית
נחל צפית, לאחר האסון
(צילום: חיים הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
עשרת הרוגי אסון נחל צפית
הרוגי האסון
באחת הישיבות, לדבריו, שהתקיימה כדי לדחות את הטיול, התגלע "ויכוח על היציאה שבסופו יובל מסביר על הגורמים שהוא מתייעץ איתם (חברות החיזוי). אנחנו רצינו לדחות לגמרי כי לא היה נראה שנצליח לשנות מיקום יום לפני. ראינו שהמסלול שיובל מציע, מעלה ענווה, לא בטיחותי. הצענו לדחות כי גם שבוע אחרי ראינו שהתחזית לא טובה. דובר על חשש לשיטפונות. יובל השיב לגבי ההתרעה של 'מטאוטק' שההתרעות האלה הן כסת"ח של חברות החיזוי ושהוא שכר את החברה והתייעץ עם הגורמים. לא חששתי שניכנס לסכנה. החשש שהיה לי שמזג האוויר לא יהיה בסדר ונהיה תקועים. לא חששתי שנהיה בסכנת חיים. ביום רביעי התארגנו לנסיעה לטיול".
לפי כתב האישום, בתגובה לתחזית מזג האוויר שהוא עצמו שלח, התייחס כאהן לתחזית וכתב: "זה ממש לא נראה כמו זרימה משמעותית, זה נראה חשש לשיטפונות". עוד הוסיף: "מי מכניס את ההיסטריה, שמשי?". הפרקליטות טענה כי "כוונתו הייתה לשים ללעג את החניך שהתריע על כך שהטיול לנחל צאלים בעת הזו אינו בטוח". מאוחר יותר שונה מסלול הטיול לנחל צפית, כשהתחזית לשיטפונות נותרה בעינה. בחקירותיו במשטרה, שהתפרסמו לראשונה בידיעות אחרונות וב-ynet, אמר כאהן כי לא רואה היכן כשל במעשיו.

הוא הוסיף: "הייתה ישיבה של צוות הגיוס שבה דיברו על טיול הגיבוש. ביקשנו להחליף את המסלול מנחל צאלים בגלל חוויה לא נעימה. נענינו בשלילה. יצאנו לטיול הכנה לנחל צאלים. עשינו את הנחל ביום אחד. שנה לפני כן, בטיול גיבוש, באותם תאריכים בסוף אפריל - שזה זמן בעייתי מבחינת עומס חום - טיילנו במזג אוויר מאוד חם והיה אירוע התייבשות של הרבה מאוד אנשים. חלק פונו. אין קליטה בנחל". לדבריו, "שבוע לפני הטיול אני בודק את התחזית בפלאפון מתוך חשש לעומס חום ורואה שצפויים גשמים. שלחתי לנועם והחל דו-שיח. מאוחר יותר הייתה התרעת שיטפונות".
בהתכתבות שלו עם המדריכה נועם דור, שהעידה אף היא בתחילת המשפט, כתב לה שימשי: "נראה לי שצריך לשנות מסלול". מאוחר יותר כתב לה שייתכן שרק מאוחר יותר יהיה צפי לשיטפונות. נועם הציעה שיטיילו בחוד עקב, מסלול באזור נחל צין-שדה בוקר, אך גם שם הייתה סכנת שיטפונות. דור שלחה לו הודעה קולית שבה אמרה: "אין בעיה להכין מסלול חדש, אבל זה שאנחנו עם מכשיר לווייני נותן את היכולת להיכנס ולצאת מהנחל. תכינו מסלול. אפשר לישון בגשם". ירין כתב ש"לא מתאים" לישון בגשם שוטף, ושאם יורד גשם יש חשש לשיטפונות.
5 צפייה בגלריה
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
יובל כאהן, מנהל מכינת בני ציון בזמן האסון
(צילום: צילום הורנשטיין)
5 צפייה בגלריה
המדריך אביב ברדיצ'ב
המדריך אביב ברדיצ'ב
המדריך אביב ברדיצ'ב
(צילום: חיים הורנשטיין)
בשל אותו חשש, נבדק מסלול חלופי לנחל צאלים-מעלה ענווה. אך זה לא היה מתאים להליכה בגשם. לדבריו, דור עדכנה אותו כי החליטו לשנות מסלול נסיעה של אוטובוס הטיולים: "נחל צאלים כבר זרם. אנחנו נוסעים לעין תמר, למכלאות הגמלים. מתארגנים. עושים פויקה. ראינו את השיטפון של נחל צין. בשלב מאוחר יותר נועם קוראת לי ולעוד אנשים. אנחנו יושבים יחד עם אביב והם מסבירים לנו על אופציות לטיולים. היא אומרת שהתייעצה עם אבא שלה ומציגים את מסלול צפית-תמר ונחל אמציה. שואלים את דעתנו מבחינת אטרקטיביות הטיול. נשמע יותר טוב. שואלים את נועם לגבי הבטיחות והיא אומרת שבכל מקרה אביב יקום ויבדוק עם החברות שהמכינה שכרה לגבי הבטיחות".
ביום חמישי בבוקר התעוררו החניכים מאוחר יותר והם קיבלו מפות מעין תמר. "התחלנו במסלול. ממש בהתחלה, מוקדם, אביב עדכן ואמר שהמסלול בטוח וצפוי גשם חזק אחר הצהריים, סביבות 16:00-17:00. עלינו את העלייה של נחל תמר, שם אני זוכר שאביב אמר שהגשם החזק יהיה בשעה 15:00. עלינו לרכס לנחל צפית ועשינו עצירה לסקירה גיאוגרפית של האזור. המשכנו ללכת מערבה לכיוון הירידה של נחל צפית - שם אביב עדכן שצפוי טפטוף. לא שאלנו לגבי הבטיחות. המשכנו מערבה עוד 20 דקות. בסביבות 12:30 הגענו לנחל צפית. אני הייתי יחסית מאחורה עם החובש. ב-12:45 ירדנו לנחל והתחלנו ללכת; שם אני זוכר שבאיזשהו שלב אביב אמר שצפויה זרימה קלה - אבל הכול בטוח. אחרי כמה דקות היה רעש ענק מאחורינו של שיטפון. הייתי ליד החובש והוא צעק 'שיטפון'. אני מסתובב ורואה גל של מטר-שניים. זהו. ואז אביב, עדיאל סטיב ואני הצלחנו לקפוץ למדרגה בצד שמאל. היינו בטור כזה".