ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מעריכה שישראל מתקרבת ל"נורמליזציה" של ההתנהלות מול מגפת הקורונה – כלומר, ביטול חובת בידודים או מדיניות בדיקות ספציפית. בראיון הבוקר (שני) לאולפן ynet על רקע הירידה במדדי התחלואה היא הוסיפה כי "אנחנו מתקרבים למקום הזה בכל מיני צעדים, למשל אין בידוד לילדים בבית ספר, אין בידוד בחזרה מחו"ל. אבל צריך לזכור שהמהירות שבה נוצרים וריאנטים ושינויים היא מאוד גבוהה, ולכן עדיין שומרים על הגבולות שלנו ועוקבים אחרי מה שקורה בחו"ל, כדי לוודא שאנחנו מזהים איזו סכנה. זה שונה מכל מיני נגיפים נשימתיים. פה אנחנו עדיין בעולם שהוא לא כולו ודאי".
עם זאת היא הדגישה: "מעולם לא חשבנו שהמגפה הסתיימה. יהיו עליות וירידות בתחלואה שנובעות מזה שנכנסים וריאנטים חדשים. יהיה שינוי בהגבלות ובהנחיות והדבר הזה עלול לגרום לעלייה וירידה בתחלואה. מה שחשוב זה שכולנו נפגוש את הנגיף כשאנחנו מחוסנים. שכל אחד ידאג להיות במצב החיסוני הכי טוב שלו. אם הוא יכול לקבל מנה רביעית כי הוא בן יותר מ-60, אני מאוד ממליצה לעשות את זה. המנה הרביעית מגנה פי 4-3 יותר מפני תחלואה קשה ותמותה ממנה.
"הגענו ל-14 אלף מאומתים ביום אבל אין עלייה בתחלואה הקשה ובתמותה בזכות החיסונים. מספיק להסתכל מה קורה בהונג קונג, מדינה שחווה את אותו הווריאנט שאנחנו חווים, אבל הם לא מחוסנים ושם יש תחלואה ותמותה אדירות".

- אנחנו רואים שאנשים בעצם מתחילים להוריד מסכות, אפילו באירועים סגורים. יכול להיות שבסוף זה יבוא גם מכם? תורידו מסכות לחלוטין? "אני בטוחה שזה יבוא גם מאיתנו כמו שגם הגיע מאיתנו בפעמים הקודמות שהייתה ירידת תחלואה. לא נאחזים במסכה כשלא צריך אותה. אבל אנחנו עדיין עם אלפי מאומתים ליום ולכן עדיין ההנחיות הן כן להיות עם מסכות בחללים סגורים, ואני מאוד ממליצה על זה לכולם".
ד"ר אלרעי-פרייס התייחסה לפרסום הבוקר ב-ynet על הפגיעה שגרמה הקורונה בביטחון התזונתי של ילדים, ועל כך שחצי מיליון תלמידים איבדו 50-30 אחוזים מהארוחות שלהם: "כן, הקורונה החמירה את הביטחון התזונתי. אם השאלה היא ספציפית על בתי הספר, אז קל להסתכל אחורה ולהגיד 'וואי, אנחנו שנתיים במגפה הזו, אם היינו יודעים שזה הולך להימשך שנתיים אולי היינו מתנהגים אחרת'".
על החשש מהתמודדות עם השפעות ה"לונג קוביד" שעלולות לגבור אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "החששות מוצדקים. אנחנו יודעים את זה מסקר שעשינו על לונג קוביד בילדים ביחידת מחקר חדשה שהוקמה בשירותי בריאות הציבור. אנחנו מנסים לאפיין מה זה אומר 'לונג קוביד', בעיקר אחרי גל האומיקרון שבו נדבקו מיליוני אנשים. צריך להבין מה ההשלכות של זה. אני בטוחה שכולכם שומעים שאנשים מרגישים שהם לא חוזרים לעצמם ויש להם קושי. חייבים לאפיין את זה בצורה יותר טובה. אנחנו לחלוטין על זה".
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בנתניה
חיסון קורונה בנתניה
ארכיון. ד"ר אלרעי-פרייס: "חשוב לפגוש את הנגיף מחוסנים"
(צילום: AFP)
בעקבות גילוי נדבקים בפוליו באזור ירושלים אמרה ד"ר אלרעי-פרייס: "אנחנו יודעים שמקרה קליני של שיתוק זה קצה של קרחון שמתחתיו יש הרבה מאוד ילדים שעלולים להיות עם הנגיף בדרכי העיכול. זה מעיד על זה שיש תחלואה יותר משמעותית. רואים את זה בביוב בירושלים, בבית שמש, בטבריה, במודיעין עילית. זו התפרצות והיא בעלת משמעות. לכן הולכים למבצע חיסון המשמעותי שהתחיל אתמול בירושלים ובשבוע הבא בכל הארץ".
- יכול להיות שמפיצי הפייק ניוז, הקונספירציות והאנטי-חיסונים שפשטו על הרשתות בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה, השפיעו גם כאן? "אין ספק שזה תורם לרעה. יש לנו כיסים של אוכלוסיות שלא נוטות להתחסן מכל מיני סיבות, לפעמים אפילו לא סיבות אידיאולוגיות. אנחנו צריכים להבין איך להגיע אליהן בצורה יותר טובה".