שרת התחבורה מירי רגב, שמכהנת גם כיו"ר ועדת השרים לסמלים וטקסים, מקדמת הכרזה על יום אבל לאומי לציון טבח ה-7 באוקטובר ולזכר חללי המלחמה. באותו יום יורדו דגלי הלאום לחצי התורן, יתקיימו טקסי זיכרון ולפי ההערכות מוסדות תרבות ובילוי ייסגרו.
המטרה הייתה לקיים את יום האבל סמוך לתאריך העברי של הטבח - כ"ב בתשרי - שהשנה יחול ב-24 באוקטובר 2024, אך מאחר שמדובר בחג שמחת תורה יום האבל ייקבע לפני החג או אחריו.
רגב הציגה את התוכנית שלה בישיבה של ועדת השרים לסמלים וטקסים שהתקיימה השבוע, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו שנתן את ברכתו למהלך. עם זאת, עדיין מתקיימים דיונים על המשמעות של יום האבל, ומה הוא יכלול - והאם, למשל, תהיה בו גם צפירה.
השרה רגב אינה הראשונה שמקדמת את ההצעה ליום אבל לאומי לזכר קורבנות הטבח, אך היא מקדמת את הצעתה כהחלטה ממשלתית - מתוקף היותה יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים. התכנית תועבר להערות משרדי הממשלה והיעוץ המשפטי לממשלה ולאחר מכן תובא לאישור הממשלה.
1 צפייה בגלריה
דגל ישראל הורד לחצי התורן במשמר הכנסת, יום הזיכרון
דגל ישראל הורד לחצי התורן במשמר הכנסת, יום הזיכרון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מעבר להכרזה על יום אבל לאומי ישנה כוונה לציין השנה באופן סמלי את מתקפת הפתע של חמאס גם בתאריך הלועזי של ה-7 באוקטובר. אחד הצעדים שנבחנים הוא קיום טקס ממלכתי לזכר החיילים והאזרחים שנפלו במלחמת "חרבות ברזל" בהר הרצל ובאנדרטאות השונות.
מלבד יום האבל הלאומי שיהיה בהמשך השנה, מסתמן כי מעתה יתקיים בכל שנה טקס ממלכתי לזכר הנופלים - בדומה לטקסים לזכר החללים בשאר מלחמות ישראל.