עימות חריף בקבינט המדיני-ביטחוני: שרי הקבינט זעמו על דברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על העיכוב ברכש מטוסי הקרב מארצות הברית, ובתגובה סמוטריץ' נטש את הדיון.
במהלך הדיון אמש (חמישי) בקבינט השר דודי אמסלם שאל שאלה בנוגע להצטיידות. בתשובה לכך עלה שוב נושא עיכוב הרכש של טייסות ה-F-35 וה-F-15.
1 צפייה בגלריה
סמוטריץ' מטוס f-35 של חיל האוויר
סמוטריץ' מטוס f-35 של חיל האוויר
סמוטריץ' ומטוס f-35 של חיל האוויר
(צילום: JACK GUEZ/AFP)
סמוטריץ' התחיל לנאום ואמר: "אתם כל פעם עושים לי אמבוש ונותנים נאומים שאני מפקיר את ביטחון ישראל. הופכים אותי לאשם בזמן שמשרד הביטחון לא מסכים לוועדה לבחינת תקציב הביטחון. אומרים שאני לא אחראי בזמן שמשרד הביטחון לא מסכים לשום דבר". השרה מירי רגב הגיבה: "אתה צודק, צה"ל ומשרד הביטחון זה גוף סגור. אסור להגיב עליו ולמתוח עליו ביקורת".
סמוטריץ' המשיך לדבר ושורה של שרים קטעו אותו. השר אבי דיכטר הטיח בו: "אני יותר מ-50 שנים במערכת. לא מתנהלים ככה במלחמה". שר הביטחון יואב גלנט התערב: "זו סחיטה באיומים על חשבון ביטחון ישראל". לדברי גורמים יודעי דבר, בשלב הזה סמוטריץ' יצא מהקבינט בכעס.
לאחר נטישתו את הדיון, פרסם סמוטריץ' הודעה: "יצאתי מוקדם מדיון הקבינט. שר הביטחון והרמטכ"ל מסרבים להקים את הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון. במקום לדון בהשמדת חמאס, בהחזרת החטופים, בהחזרת הביטחון לתושבי הצפון ובמיטוט הרשות הפלסטינית, משרד הביטחון התחיל להעלות את הדרישות הכספיות שלו ולבוא בטענות למשרד האוצר".
הוא אמר כי גורמי המקצוע של האוצר לא הוזמנו לדיון, "והיה זה למעשה ניסיון לעקוף בצורה צינית את הדיון בוועדה לבחינת תקציב הביטחון. לכן הודעתי שניתן לדון בזה שבוע הבא עם גורמי המקצוע, ועד אז חבל לי על הזמן. הפיקוד הבכיר בצה"ל מתעקש לא להפיק לקחים מההיערכות הלקויה לפני ה-7 באוקטובר. מערכת הביטחון מתעקשת להמשיך להתנהג ביהירות ובהפקרות כלפי כל מי שמעז לאתגר את החשיבה שלה. אני לא אהיה שותף לבניית הקונספציה הבאה".
הביקורת של גלנט, בשבוע שעבר: מתקדמים לממשל צבאי מסוכן בעזה
(צילום: לע"מ)

ביום שלישי פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשת גלנט, והחליט לכנס את ועדת השרים להצטיידות ולאשר את הרכש, אחרי שבצד האמריקני אישרו את העסקה.
גלנט הזהיר בין השאר, על רקע התנגדות שר האוצר, שאם הרכש לא יאושר עד סוף החודש - הנושא יידחה בשלוש שנים, והעסקה - שנאמדת במיליארדי שקלים - תתייקר בעוד מיליארד שקלים. עם זאת, סמוטריץ' נותר עיקש בעמדתו - ודרש להקים באופן מיידי ועדה ציבורית בנושא. בתחילת החודש טען כי "העיכוב בהקמתה מביא לעיכוב ברכש".
עסקאות רכש המטוסים כבר אושרו ונחתמו לאחר עיכוב של ארבע שנים בשל סבבי הבחירות והיעדר תקציבי מדינה סביב 2018 עד 2020, באופן שפגע בהתעצמות חיל האוויר. עשרות מטוסי הקרב החדשים אמורים בין היתר להחליף את מטוסי ה-F-15 הישנים שהגיעו לישראל בסוף שנות ה-70.
במערכת הביטחון אמרו לפני כשבוע וחצי כי העיכוב של סמוטריץ' פוגע קשות בביטחון המדינה כעת ולשנים קדימה, מאחר שאובדן "סלוטי" הייצור של המטוסים בלוקהיד מרטין ובבואינג יביא בעוד כחודש לעיכוב נוסף של שנתיים לפחות בייצורם ולעלות נוספת של כרבע מיליארד דולר.
הביקורת במערכת הביטחון באה יממה אחרי שב-ynet נחשף מסמך חסוי של ועדת החוץ והביטחון, שקובע באופן חד משמעי כי עיכוב רכישת שתי הטייסות החדשות לחיל האוויר מהווה פגיעה ממשית בביטחון המדינה. הנושא הגיע לדיון חסוי בוועדה בעקבות הביקורת של גלנט נגד סמוטריץ'.
פורסם לראשונה: 22:18, 23.05.24