אם ישבתם השבוע בפקק מייאש ותהיתם לעצמכם ״אם המצב עכשיו על הפנים, מה יהיה פה כשכולם ישובו לנסוע לעבודה?!״ כדאי שתדעו שכל התחזיות מורות על כך שהמצב רק הולך להחמיר.
ודאי תשמחו לשמוע כי במשרד התחבורה ערים למצב, ועוד טרם משבר הקורונה התקבלה החלטה להפנות יותר משאבים לתשתיות ושירות תחבורה ציבורית, שאמורות להפחית את הגודש בכבישים - או לפחות להציע אלטרנטיבה חלופית מהירה ונוחה להתנייד לעבודה.
1 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
מירי רגב ברכבת. לא להפקיר את הנוסעים
(צילום: משרד התחבורה )
אז למה הפקקים עדיין כאן ולמה לא נראה שמשהו הולך להשתנות בקרוב? מסתמן שהציבור איבד אמון בתחבורה הציבורית, בזמן משבר הקורונה, והוא חוזר במספרים גדולים לרכב הפרטי. אם היושבת על כס משרד התחבורה רוצה לעשות כאן שינוי אמיתי ולהחזיר את אמון הנוסעים, הגיע הזמן שתחשב מסלול מחדש.
הנה חמש המלצות לשרת התחבורה, מירי רגב, ליישום מידי:
1. נקי זה בטוח: סקרים שנערכו בקרב נוסעים בארץ ובעולם בתקופת הקורונה גילו כי אחד הדברים המרכזיים שעוזרים לנוסעים להרגיש בטוחים בנסיעה בתחבורה ציבורית, הוא הידיעה כי מערכי ההסעה עוברים ניקיון וחיטוי באופן קבוע. אוטובוסים וקרונות-רכבת נקיים צריכים להיות ברירת המחדל, גם בימים רגילים, אך בתקופת הקורונה זו פשוט חובה. אם משרד התחבורה רוצה להשיב את הנוסעים לתחבורה הציבורית, הוא צריך להיות קשוב אליהם ולוודא כי ניקיון מערכי הנסיעה הופך להיות רוטינה קבועה ומוקפדת.
2. אכיפה ושמירה על ההנחיות מורידות את סיכון ההדבקה לאפס: מחקרים מרחבי העולם שבדקו מהו הסיכון להדבקה בקורונה בזמן נסיעה בתחבורה ציבורית, מצאו כי הסיכוי יורד כמעט לאפס כאשר שומרים על ריחוק חברתי ומקפידים על עטיית מסכות. בעזרת שמירה על ההנחיות ואכיפתן, נסיעה הופכת לבטוחה יותר משהות במקומות אחרים כמו מסעדות, מקומות עבודה ומרכזי רפואה. משרד התחבורה חייב להגביר את הפיקוח באשר להנחיות, בסיוע המשטרה, ולא להפקיר את נוסעי התחבורה הציבורית להתעמת עם נוסעים אחרים בשל כך.
3. לתת העדפה היכן שאפשר: לא מספיק שנוסעי התחבורה הציבורית צריכים לבזבז זמן בהמתנה בתחנות, גם כשהם כבר עלו לאוטובוס, הם תקועים יחד עם נוסעי הרכב הפרטי בפקקים. זה הזמן להוציא לפועל את תכנית נתיבי 2+ ונת״צים נוספים שכבר תכנן משרד התחבורה. התכנית הזו תסייע להשוות את זמני הנסיעה בתחבורה הציבורית לאלו של הרכב הפרטי, להגדיל את אמינות הקווים ולסייע לנוסעים רבים לחזור ואפילו לעבור לאוטובוס.
4. מה קרה לרכבת? באופן פרדוקסלי, דווקא תקופת הקורונה הובילה לעלייה בשביעות הרצון של נוסעי הרכבת. אך אף שמספר הנוסעים ברכבת נמצא בעליה, הוא עוד לא מתחיל לדגדג את מספר הנוסעים שהיו נוסעים בה טרם הקורונה. כדי להחזיר את הנוסעים לרכבת יש להשיב את פעילות הרכבת לסדרה באמצע ובסופי השבוע (בדומה לפעילות האוטובוסים), להחזיר לפעילות את קווי הרכבת שבוטלו, בדגש על קו השרון, ולדאוג אחת ולתמיד לפתרונות יעילים להגעה של הנוסעים אל התחנה וממנה.
5. מה נעשה עם הרב-קו הזה? בתקופת הקורונה בוטלה האפשרות לשלם במזומן בתחבורה הציבורית. השימוש ברב-קו כחלופה יחידה לתשלום, יוצר בעיות ללא מעט נוסעים קיימים, וכמו-כן מהווה חסם לנוסעים חדשים לעלות בפעם הראשונה על הרכבת או על האוטובוס. זה הזמן לשים את הרגל על הגז, ולהוציא את האפליקציות החדשות לתשלום ותיקוף בתחבורה הציבורית.
שמרית נוטמן היא מנכ״לית ארגון ׳15 דקות׳, הפועל לקידום התחבורה הציבורית בישראל.