3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי
המפכ"ל יעקב שבתאי. גורמים מאשימים אותו בטקטיקות של נקמה
(צילום: אלעד גרשגורן)
סערה בצמרת המשטרה: מקורות בכירים בארגון מאשימים כי המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי שקיבל מכתב אזהרה מוועדת החקירה לאסון מירון, פגע בקידומם של קצינים שהעידו בפני הוועדה.
לטענת המקורות, שבתאי "התנקם" בלפחות שני קצינים שהעידו בפני ועדת החקירה, ובימים האחרונים עורר הנושא סערה של ממש במטה הארצי. הקצין הראשון שעליו דובר הוא סגן-ניצב אבי תובל, ששימש ראש מדור סיור במשטרה. בעדותו בפני ועדת החקירה טען תובל שסגן ראש אגף המבצעים דאז, תת-ניצב מוריס חן, מגלגל אליו את האחריות לאסון. "אתה מצפה מעבריין לעשות את זה, מארגון פשע. לא מהמפקד שלך, שיטפול אשמה כבדה כזו", אמר אז.
3 צפייה בגלריה
אבי תובל
אבי תובל
סנ"צ אבי תובל מעיד בוועדת מירון. בכיר לשעבר האשים: "שבתאי מתנקם בתובל רק כי העז לפתוח את הפה"
הדברים של תובל הידהדו היטב במשטרה, ובדיון שיבוצים שנערך בחודש האחרון בהשתתפות המפכ"ל והקצונה הבכירה הוחלט שהוא יעבור לתפקיד מפקד מרכז שליטה, תפקיד במדרג נמוך יותר מתפקידו הנוכחי. "זה תפקיד שנותנים לרב-פקד שהתקדם רק עכשיו לסגן-ניצב", הסביר בכיר לשעבר במשטרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" והוסיף: "ברור ששבתאי, שנמצא בקשרים טובים עם מוריס חן, מתנקם בתובל רק כי העז לפתוח את הפה". תובל עצמו שלח בימים האחרונים מכתב תלונה לשר לביטחון פנים, עמר בר-לב, על כך שנפגע הן במעמדו והן ובתפקידו בעקבות עדותו במירון.
קצין נוסף שלדברי מקורביו נפגע בגלל עדותו בוועדה הוא תנ"צ שמעון נחמני, כיום סגן ראש אגף המבצעים. בין שבתאי לנחמני פרץ בעבר עימות לאחר שהמפכ"ל סבר שהקצין הבכיר העביר חומרים לוועדת החקירה, ובעדותו בוועדה התייחס נחמני לשבתאי. "הייתי מוטרד מההחלטה לא להגביל קהל", סיפר. "המקום לא יכול להכיל את זה. הצפיפות שם לא ניתנת לשליטה. אמרתי למפכ"ל שחייבים לעשות סיור שטח במקום. הוא אמר לי 'אל תדאג, ועדת החקירה עליי'".
3 צפייה בגלריה
תנ"צ שמעון נחמני
תנ"צ שמעון נחמני
תנ"צ שמעון נחמני בוועדה. מקורביו טענו: המפכ"ל העביר לו מסר שעדיף לו לא להגיע לזירות פיגוע
(צילום: יואב דודקביץ')
לטענת מקורביו של נחמני, מאז העדות שבתאי מתנקם בו. בין היתר סיפרו על כמה מקרים שבהם נחמני ביקש להגיע לזירות פיגוע אך המפכ"ל העביר לו מסר שלפיו עדיף שלא יבוא, ועל כך שהוא מודר מישיבות של אגף המבצעים.
נחמני ביקש להתקדם לתפקיד של סגן מפקד מחוז, אך לדברי מקורביו הוא נבלם על ידי שבתאי, שלטענתם פועל לטרפד כל אפשרות שיקודם. "לא נתפלא אם נחמני יפרוש בסוף מהמשטרה", הם אמרו, "קובי (יעקב שבתאי) ואנשיו מנסים לשבור אותו רק כי העז לומר אמת בוועדה ומנסים לפגוע במקצועיות שלו כשמדירים אותו מישיבות".

בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" התלוננו קציני משטרה בכירים שמדובר במצב לא תקין. "קצינים נדרשים להעיד בוועדה נגד המפקדים שלהם, ובסוף הם נאלצים לשלם מחיר", אמרו. "עצם העובדה שמצד אחד קצינים נדרשים להעיד בוועדה נגד המפקדים שלהם ונגד המפכ"ל, ומצד שני הם תלויים אחר כך בחסדיו של המפכ"ל, זה בעייתי מאוד בלשון המעטה וזה עשוי להיות שיבוש הליכי עבודת הוועדה. אותם קצינים יחשבו טוב-טוב מה הם יגידו בוועדה במידה שייקראו להעיד שוב. מפכ"ל שקיבל מכתב אזהרה מהוועדה לא יכול לקבוע על קידום של הקצינים".
מהמשטרה נמסר בתגובה לטענות: "אנחנו לא מתכוונים להתייחס לשמועות ולטענות מופרכות וממוחזרות שנשמעות מצד אלה שמנסים לפגוע במשטרת ישראל".