עדות דרמטית נגד מפכ"ל המשטרה בוועדת החקירה לעניין אסון מירון. תנ"צ שמעון נחמני, ראש חטיבת המבצעים במשטרה, אמר היום (א') בעדותו: "הייתי מוטרד מההחלטה לא להגביל קהל. המקום לא יכול להכיל את זה. הצפיפות שם לא ניתנת לשליטה. אמרתי למפכ"ל שחייבים לעשות סיור שטח במקום. הוא אמר לי: אל תדאג. ועדת החקירה עליי".
2 צפייה בגלריה
"פגע בי ברמה האישית". נחמני ושבתאי
"פגע בי ברמה האישית". נחמני ושבתאי
"פגע בי ברמה האישית". נחמני ושבתאי
(צילום: יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
2 צפייה בגלריה
אסון מרון
אסון מרון
האסון במירון
(צילום: גיל נחושתן)
נחמני, אחד העדים המרכזיים בוועדת החקירה, הודיע לפני כשלושה חודשים לפקודיו במסרון כי יסיים בקרוב את תפקידו. "ברגעים אלה יצאתי מריאיון מפכ"ל שבסיכומו אני מסיים את תפקידי כרח"ט מבצעים", כתב אז. אבל לאחר מכן החליט השר לביטחון פנים עמר בר-לב כי נחמני יישאר בתפקידו כראש חטיבת המבצעים.
במכתב שנשלח לחברי הוועדה שחוקרת את נסיבות מותם של 45 בני אדם בהילולה בל"ג בעומר הוזכר שמו: "תת-ניצב שמעון נחמני הוא ראש חטיבת המבצעים של המשטרה. עדותו חשובה מאוד. אומרים שהוא זה אשר הביא את הפקודות לאישור הדרג הפיקודי הגבוה. הוא זה שנתן את ה'איפכא מסתברא', הוא מחזיק מסמכים שמנסים להעיף ממקום למקום".
היום התייחסה יו"ר ועדת החקירה, השופטת בדימוס מרים נאור, לעניין זה ואמרה שהיא חורגת ממנהגה שלא להתבטא ולא להשיב לשאלות (בדרך כלל מעיתונאים) בנוגע לחומרים ולמסמכים שהיא קיבלה ולמקורם - והודיעה שהוועדה לא קיבלה דבר מתנ"צ נחמני.
על רקע זה, סיפר היום נחמני על הריאיון אצל המפכ"ל: "הוא שאל אותי 'מדוע העברת חומרים לוועדה?'. השבתי לו שזה לא רלוונטי. בסיכום דבר כתב שהוא יבדוק את הנושא. ממה שהבנתי, הוא סיפר לניצבים מה הוא הולך לעשות איתי. הרגשתי מאוד פגוע וביקשתי ממנו שלא לקבל החלטה, ושאני רוצה להיפגש עם השר. מי אחר-כך מתקשר אליי אחד הכתבים ואמר לי ששמע שסיימתי את תפקידי כרח"ט מבצעים. זה פגע בי ברמה האישית".
נחמני ציין שביקש להעיד בעצמו בפני הוועדה כדי "להסיר את העננה שאני מחזיק חומרים שמסתירים את חקר האמת". לדבריו, "אני שותף סוד לאומי וכל שנה נבדק בפוליגרף. מעולם לא שוחחתי עם התקשורת". כעבור כמה ימים, סיפר, נקרא בבהילות לפגישה נוספת עם המפכ"ל - שהגיע ללשכתו של נחמני - ושם אמר לו: "בוא נלך לפוליגרף ביחד". לדבריו, האמירה הלא רשמית והלא-ממלכתית הזו הפתיעה אותו מאוד.