הניסיון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להחזיר חזרה את שני שותפיו לשעבר נפתלי בנט וגדעון סער אחרי שנים ארוכות של קרירות ומשקעים לא חפה מקשיים, וזה כנראה ילך וייעשה קשה יותר. סער מיהר לדרוך על הבלמים בתגובה שלילית לפניית נתניהו "להקים ממשלת ימין", ובנט הגיב בביטול להצעה לקבל שריונים בליכוד.
ביממה האחרונה במיוחד, ומאז שהחליט להילחם על מנת לקבל ראשון מנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה הבאה, גיבש נתניהו תוכנית פעולה שנועדה להחזיר את שותפיו. הוא קרא להם לשכוח את מה שהיה והציע לראשי ימינה בנט ואיילת שקד מיזוג בליכוד בתנאים שכל השנים רק יכלו לחלום עליהם.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
בנט, נתניהו וסער
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
"חזרו הביתה, בואו נקים ממשלת ימין יציבה שתחזיק מעמד לשנים, בוא נתאחד", קרא נתניהו לבנט ולסער שבמהלך כל מערכת הבחירות "זכה" להיקרא על ידי ראש הממשלה רק בשמו הפרטי. נתניהו אמר עוד בקריאתו לשני ראשי מפלגות הימין: "זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות במשך השנים, אבל ידענו להתגבר עליהן ולעבוד ביחד".
בפתח הצהרתו ציין נתניהו כי "לאחר שלוש מערכות בחירות שבהן לא הושגה הכרעה, הפעם הציבור נתן למפלגות הימין רוב ברור של 65 מנדטים (כולל 13 המנדטים של בנט וסער. מ"א). זה מאפשר להקים ממשלת ימין יציבה ואפשר להקים אותה מיד. האתגרים שניצבים לפנינו מחייבים זאת - עלינו להזניק את הכלכלה, לבלום את הגרעין האיראני, לחזק את ההתיישבות, לחתום על הסכמי שלום ולהביא חיסונים לילדינו כדי שלא נחזור למחנק הסגרים".
על יו"ר תקווה חדשה סער מופעל בימים האחרונים מכבש לחצים, אולם הצעות שונות ומשונות שזרמו אליו נדחו עד כה על הסף. דקות בודדות אחרי שנתניהו סיים את הצהרתו, סער הגיב בציוץ בטוויטר: "באותו יום ממש שבו הוא ואנשיו שוב מפיצים נגדי ונגד נשיא המדינה תיאוריות קונספירציה הזויות וכוזבות, נתניהו פונה אלי כדי שאצטרף אליו. תשובתי - אקיים את התחייבותי לבוחר. לא אצטרף ולא אתמוך בממשלה בראשות נתניהו. המשך כהונת נתניהו המעדיף את טובתו האישית על טובת המדינה פוגעת בישראל".
בהמשך כתב סער: "מאידך, ממשלה בראשות אדלשטיין, כץ או ברקת - ניתן להקים בקלות ובמהירות, אם נתניהו יעדיף לשם שינוי את טובת המדינה על טובתו האישית, יפנה את הדרך ויאפשר למדינה להתקדם". ח"כ ניר ברקת הגיב לסער: "גדעון, חשבתי שכמוני אתה מכבד את הדמוקרטיה. הפסדת בפריימריז ופרשת מהליכוד, קבל את התוצאה הדמוקרטית. בליכוד יש יו"ר נבחר אחד וניסיון לסכסך בתוכנו לא יעזור".
3 צפייה בגלריה
יעקב אטרקצ'י
יעקב אטרקצ'י
יעקב אטרקצ'י. ציר חשאי בעצימות עולה ויורדת
בחזית של בנט, שמבלה את החופשה המשפחתית של חול המועד פסח במצדה וצפוי לחזור לביתו ברעננה רק בסוף השבוע, המצב עדיין מעורפל. ציר חשאי מתנהל בעצימות עולה ויורדת בין איש העסקים יעקב אטרקצ'י, שניהל מטעם נתניהו גם את המשא ומתן עם כחול לבן ויזם את הממשלה הפריטטית, לבין טל גן צבי, המוציא והמביא של בנט, איש אמונו ומי שמנהל עבורו את המשא ומתן בדרך כלל.
במפלגת ימינה אמרו בתגובה להצעתו של נתניהו: "נפתלי בנט דואג לאזרחים, לא לשריונים. בנט ימשיך לעשות כל מאמץ להקמת ממשלה טובה ויציבה שתחלץ את ישראל מהכאוס".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד במטה יש עתיד
יאיר לפיד במטה יש עתיד
לפיד. רק הבנה לפגישה עם בנט בימים הקרובים
(צילום: AP)


למרות השיחות המתנהלות עם הליכוד, בנט מנהל מגעים שקטים ועל אש נמוכה מאוד גם עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. בין בנט ללפיד לא התקיימה עד כה שיחה רצינית באשר לצעדים משותפים קדימה, והם רק הגיעו להבנה שייפגשו בימים הקרובים ועוד לפני יום שני, היום שבו יתקיים סבב ההתייעצויות אצל נשיא המדינה.
גורמים המקורבים למשא ומתן אומרים כי עד כה לפיד לא הביע בפני בנט או בפני מי מהשותפים האפשריים נכונות לוותר על ההובלה - צעד שיאפשר להתקדם במשא ומתן. בסביבת לפיד מנסים לגבש תנאי עבור בנט, שלפיו יצטרך להצהיר פומבית על כך שהוא מחויב להחליף את נתניהו ואת השלטון. התנאי אמור למנוע מצב שבו בנט יקבל את המנדט ויעבור איתו לצד השני, להרכבת ממשלה עם נתניהו, בדיוק כפי שאירע בסיבוב הקודם עם בני גנץ.
פורסם לראשונה: 23:16, 31.03.21