נתניהו קורא לנפתלי בנט ולגדעון סער "לחזור הביתה ולהקים ממשלת ימין יציבה". ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הערב (רביעי) הצהרה מיוחדת לתקשורת - לראשונה מאז סיום מערכת הבחירות, ולאחר שבוע שבו שמר על שתיקה בנושא המגעים להרכבת ממשלה.
נתניהו קרא לראשי מפלגות ימינה ותקווה חדשה "להתאחד לחזור הביתה", וסער הגיב בחריפות: "אקיים את התחייבותי לבוחר, לא אצטרף ולא אתמוך בממשלה בראשות נתניהו". גם בימינה מיהרו להגיב: "נפתלי בנט דואג לאזרחים, לא לשריונים".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
נפתלי בנט, בנימין נתניהו, גדעון סער
"התגברנו על הקשיים וידענו לעבוד ביחד". נתניהו לבנט וסער
(צילום: הדר יואביאן, קובי קואנקס)
בפתח דבריו אמר נתניהו: "לאחר שלוש מערכות בחירות שבהן לא הושגה הכרעה, הפעם הציבור נתן למפלגות הימין רוב ברור של 65 מנדטים. זה מאפשר להקים ממשלת ימין יציבה ואפשר להקים אותה מיד. האתגרים שניצבים לפנינו מחייבים זאת - עלינו להזניק את הכלכלה, לבלום את הגרעין האיראני, לחזק את ההתיישבות, לחתום על הסכמי שלום ולהביא חיסונים לילדינו כדי שלא נחזור למחנק הסגרים".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"בנט וסער, בואו הביתה". נתניהו, הערב
(צילום: קונטקט)
ראש הממשלה הוסיף כי "כל ממשלת שתוקם תהיה ממשלת שמאל בלתי יציבה, שתוקם בניגוד לרוב העצום שהצביע עבור הליכוד ומפלגות הימין. ממשלה עם ניגודים קיצוניים עלולה להרוס את כל ההישגים שלנו - והיא תיפול מהר מאוד. כשאנחנו יוצאים ראשונים מהקורונה, זה יהיה אסון גדול למדינת ישראל".
נתניהו פנה ליו"ר ימינה נפתלי בנט וליו"ר תקווה חדשה גדעון סער: "חזרו הביתה, בואו נקים ממשלת ימין יציבה שתחזיק מעמד לשנים. בואו נתאחד. זה לא סוד שהיו בינינו מחלוקות במשך השנים, אבל ידענו להתגבר עליהן ולעבוד ביחד".
סער מיהר להגיב לקריאה וכתב בטוויטר: "באותו יום ממש שבו הוא ואנשיו שוב מפיצים נגדי ונגד נשיא המדינה תיאוריות קונספירציה הזויות וכוזבות, נתניהו פונה אלי כדי שאצטרף אליו. תשובתי - אקיים את התחייבותי לבוחר. לא אצטרף ולא אתמוך בממשלה בראשות נתניהו. המשך כהונת נתניהו המעדיף את טובתו האישית על טובת המדינה פוגעת בישראל".
בהמשך כתב סער: "מאידך, ממשלה בראשות אדלשטיין, כץ או ברקת - ניתן להקים בקלות ובמהירות, אם נתניהו יעדיף לשם שינוי את טובת המדינה על טובתו האישית, יפנה את הדרך ויאפשר למדינה להתקדם".
גם במפלגת ימינה הגיבו: "נפתלי בנט דואג לאזרחים, לא לשריונים. בנט ימשיך לעשות כל מאמץ להקמת ממשלה טובה ויציבה שתחלץ את ישראל מהכאוס".

מאז הבחירות שמרו בליכוד על שתיקה תקשורתית, ניהלו מגעים פוליטיים שקטים וניסו לגבש אסטרטגיה שתאפשר להקים ממשלה בהסתמכות על מפלגת רע"מ - אולם היום נתניהו שינה כיוון. הסיבה לכך היא ככל הנראה דבריו של נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שאמר הבוקר כי יעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח במשימה - ומכך משתמע שהנשיא לא בהכרח יעניק את המנדט למי שמחזיק במספר הממליצים הגדול ביותר.
בתגובה לאמירתו של ריבלין, יו"ר הכנסת יריב לוין והשרים יובל שטייניץ ואמיר אוחנה תקפו - ומסרו כי "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות. אסור לו להיות שחקן פוליטי". בבית הנשיא מיהרו להגיב: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם שלא יאמרו. כפי שאמר נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד שעליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת".

נראה כי בליכוד חוששים ממצב אפשרי שבו לאחר שריבלין יעניק מנדט למועמד הראשון וזה ייכשל, הוא יגלגל את האחריות להרכבת הממשלה לכנסת - ולא יעניק את המנדט למועמד נוסף. הדבר עלול להיות מסוכן לנתניהו, שכן הלחץ שמופעל על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לוותר על ראשות הממשלה בחלק הראשון של הקדנציה לטובת יו"ר ימינה נפתלי בנט - עשוי להכריע את הכף.
מאחורי הקלעים נתניהו עובד באופן אינטנסיבי כדי "לנעול" את בנט בגוש הממליצים שלו, ולאחר מכן להתקדם עם תמיכתו של יו"ר רע"מ מנסור עבאס. על בנט מופעלים לחצים מימין שלא לשתף פעולה עם שום ממשלה אחרת מלבד זו שבראשה יעמוד נתניהו - אך הוא עצמו טרם הבהיר לאן מועדות פניו.

ב"גוש השינוי" הרוחות לוהטות גם כן. יו"ר תקווה חדשה גדעון סער התייצב לצד בנט וקרא ללפיד "לוותר על האגו". בתגובה, לפיד קרא להעניק לו את המנדט להרכבת הממשלה - והבהיר כי יהיה מוכן לוויתורים לאחר מכן.
דברי רה"מ נאמרים שעות ספורות לאחר שיו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ כינס מסיבת עיתונאים ותקף את נתניהו על כך שלא נענה לדרישת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לפעול למינוי שר משפטים קבוע, ובכך למנוע מצב שבו לישראל אין אדם שעומד בראשות משרד משפטים. כהונתו של גנץ כממלא מקום שר המשפטים תפקע בחצות.
בהצהרה שמסר גנץ מוקדם יותר הערב הוא הודיע כי פנה ליועמ"ש כדי שיבחן את כשירותו של נתניהו לעמוד בראשות הממשלה, והתייחס גם למאמצים להרכבת קואליציה חלופית בקרב "גוש השינוי". לדבריו, "אנחנו בשעת חירום, לא חשוב מי יהיה ראש ממשלה - חשוב שנתניהו יסיים את תפקידו".