לבנון התעוררה הבוקר (יום א') למצב חריג למדי, עם שני אזורי זמן בו-זמנית בתוך מדינה אחת, כשחלק אחד בארץ הארזים נותר נאמן להחלטת הממשלה לדחות את המעבר לשעון הקיץ בחודש אחד, בעוד חלק אחר – רובו הגדול נוצרים – מסרב להכיר בהחלטה והעביר הלילה את השעון שעה אחת קדימה.
6 צפייה בגלריה
לבנון מאבק על מעבר ל שעון קיץ
לבנון מאבק על מעבר ל שעון קיץ
כאוס בלבנון בעקבות הקרב על השעון
(צילום: shutterstock)
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי הודיע על דחיית המעבר לשעון הקיץ רק ביום חמישי האחרון, ימים אחדים לפני המעבר שהיה צפוי הלילה – בסוף השבוע האחרון של מרץ – כפי שנהוג בלבנון, באירופה ובאזורים אחרים בעולם. הוא מסר כי לבנון תישאר בשעון חורף עד 20 באפריל, ולמרות שלא סיפק לכך הסבר, ההערכה היא שמדובר בניסיון למצוא חן בעיני המוסלמים – כיוון שהוא יאפשר להם לשבור את צום הרמדאן שעה אחת מוקדם יותר, ב-6 בערב במקום ב-7 בערב.
להערכה זאת תרם תיעוד שהופץ בתקשורת הלבנונית בסוף השבוע, ובו נראה ראש הממשלה מיקאתי, מוסלמי סוני, משוחח עם יו"ר הפרלמנט נביה ברי, מוסלמי שיעי. בתיעוד מהמפגש, שנערך שעות לפני ההכרזה על המהלך ביום חמישי, נשמע ברי לוחץ על מיקאתי לדחות את המעבר לשעון קיץ: "במקום שהשעה תהיה 7, בוא ניתן לה להישאר ב-6 מעכשיו ועד סוף הרמדאן". מיקאתי משיב לו שהדבר יגרום ל"בעיות" ולשיבושים בלוחות הזמנים של הטיסות. "אנחנו לא יכולים. אנחנו לא יכולים לעשות את זה יותר, זה קשה", אמר – אבל בהמשך אותו יום הכריז כאמור על הישארות בשעון החורף.
6 צפייה בגלריה
מגדל שעון בעיר ג'דיידה ב לבנון על רקע מאבק על מעבר לשעון קיץ
מגדל שעון בעיר ג'דיידה ב לבנון על רקע מאבק על מעבר לשעון קיץ
מגדל שעון בעיר ג'דיידה בארץ הארזים. "אתם הולכים לפי השעה המוסלמית או הנוצרית?"
(צילום: רויטרס)
ההחלטה עוררה זעם בקרב העדה הנוצרית בלבנון, והכנסייה המארונית רבת-העוצמה הודיעה כי תסרב להישמע לה. היא תיארה אותה כ"מפתיעה" והאשימה שמיקאתי לא קיים התייעצויות עם גורמים אחרים בלבנון וכי לא בחן את התאמת המהלך ל"סטנדרטים בינלאומיים". הכנסייה הודיעה לחבריה שעליהם להזיז הלילה את מחוגי השעון שעה אחת קדימה, וארגונים נוצריים אחרים, כמו גם בתי ספר נוצריים, הודיעו שיפעלו כמוהה.
גם חברות וארגוני תקשורת, בהם שני ערוצי הטלוויזיה הגדולים בלבנון, LBCI ו-MTV, החליטו לעבור לשעון קיץ – והקריאות למרד בהחלטתו של מיקאתי הלכו וגברו בסוף השבוע. ב-LBCI הסבירו כי ההישארות בשעון חורף תפגע בפעילות הערוץ: "לבנון היא לא אי", מסרו שם.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי. תועד אומר "זה בלתי אפשרי" - אבל כנראה שנכנע ללחץ
(צילום: רויטרס)
מנגד, מפלגות ומוסדות מוסלמיים נותרו בשעון החורף – אם כי ניתן למצוא בקרב ה"מורדים" בהחלטה גם מוסלמים – והמצב החריג שאליו נקלעה כעת לבנון מעורר שם חשש מהעמקת הפילוג העדתי, פילוג שהביא כבר למלחמת אזרחים עקובה מדם בין השנים 1975 ל-1990. עיתונאי של סוכנות הידיעות רויטרס העיד כי אמש שמע באחד מבתי הקפה בביירות לקוח אחד ששואל את אנשי המקום: "אתם תלכו מחר לפי השעון הנוצרי או השעון המוסלמי?".
המצב הזה מעורר כצפוי כאוס ובלבול – והתושבים נאלצים להתאים את סדר יומם לשני אזורי זמן שונים. הארוקה נאיטו, יפנית שמתגוררת בביירות, סיפרה לסוכנות AP כי גילתה שעליה להיות הבוקר בשני מקומות שונים באותה שעה. "היו לי תור ושיעור בערבית בהפרש של שעה, ועכשיו הם יהיו באותו זמן", סיפרה. התור היה להסדרת מסמכי התושבות שלה באחת הסוכנויות הממשלתיות שפועלות עדיין לפי שעון החורף, והשיעור נערך בארגון שהחליט לעבור לשעון קיץ.
שתי חברות הסלולר בלבנון קראו ללקחותיהן לשנות את ההגדרות בשעוני הטלפונים למצב ידני, כדי למנוע מהשעה לזוז אוטומטית קדימה, אבל במקרים רבים גם במצב ידני השעה השתנתה. גם חברת התעופה הלאומית "מידל איסט איירליינס" מצאה עצמה במצב בעייתי, והודיעה כי אף שתישאר בשעון חורף היא תתאים את זמני הטיסות שלה כדי לעמוד בלוחות זמנים של שדות תעופה בעולם.
6 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ למטה הבנר המרכזי ב לבנון על רקע משבר כלכלי 24 במרץ
הפגנה מחוץ למטה הבנר המרכזי ב לבנון על רקע משבר כלכלי 24 במרץ
הפגנה סוערת ביום שישי האחרון מחוץ למטה הבנק המרכזי בביירות, בצל המשבר הכלכלי חסר התקדים
(צילום: AP)
"הקרב על השעון" מגיע כשברקע המשבר הכלכלי חסר התקדים בלבנון, משבר שכמותו לא ידעה מאז סיום מלחמת האזרחים בתחילת שנות ה-90. המטבע המקומי איבד כ-95% מערכו מאז 2019, ובנקים נאלצים למנוע מלקוחות למשוך כספים ולבצע העברות, כך שתושבים אינם יכולים לקבל גישה לחסכונות שלהם – כשהאינפלציה ממשיכה לזנק. כדי להיחלץ מהמשבר זקוקה לבנון לסיוע בינלאומי, אבל התורמים במערב מתנים סיוע שכזה ברפורמות כלכליות נרחבות, שביירות מתקשה להוציא לפועל בשל המבוי הסתום במערכת הפוליטית – משבר שבמסגרתו מאז נובמבר אין למדינה נשיא והממשלה הפכה לממשלת מעבר.
רבים בלבנון מאשימים את הפוליטיקאים ואת האליטות בלבנון באחריות למשבר, בשל השחיתות והניהול הכושל שלהם בעשרות השנים האחרונות, והכאוס הנוכחי סביב המעבר לשעון קיץ הוא עבורם עדות נוספת לכך. ברשת החברתית טוויטר שיתפו היום כמה גולשים הקלטה ישנה של המוזיקאי והמלחין הלבנוני זיאד רבאני, שבה הוא תוקף את הפוליטיקאים בעודו מדבר על סוגיית המעבר לשעון קיץ. "בכל שנה, הם מזיזים את השעון קדימה בשעה אחת – ומשאירים אותנו עשר שנים אחורה", אומר רבאני בהקלטה. "אתם צריכים לשים לב גם לשנים, לא רק לשעה".