לראשונה מאז ערב יום כיפור נפתחו הבוקר (ראשון) מוסדות הלימוד בעיר שדרות כשיותר מ-8,000 תלמידים הגיעו לגנים ולבתי הספר. חיילים וחברי כיתות כוננות תגברו את האבטחה סביב בתי הספר, ויש מי שחושש כי החזרה - כמעט חמישה חודשים אחרי הטבח - מוקדמת מדי.
שירה מסאמי, תושבת שדרות ואם ל-5, אמורה לחזור לביתה בשבוע הבא ואמרה בריאיון לאולפן ynet כי היא חוששת לשלוח את הילדים למסגרות: "הצבא לא סיים את העבודה, אין ביטחון. זה לא מקובל עלינו שגרת חיים תחת אזעקות. פעם ביום, פעמיים בשבוע - אלו לא חיים. לחזור לשגרה שהיא מלחמה? זה משהו שאין ברירה אבל זו לא מציאות שבה אנחנו רוצים לגדל את הילדים שלנו".

3 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
החיילת המתינה בכניסה, ובשדרות חזרו ללימודים
(צילום: גדי קבלו)
לדבריה, "הילדים מתחננים לחזור לשדרות. הם מוכנים גם במחיר של טבח. מהקטן בן 3 ועד הגדול בן 12". היא ציינה כי "ברור לכולם שכרגע אין ביטחון. לגדל ילדים ככה - מציאות של אין ברירה. זו לא מציאות שאנחנו חפצים בה. אנחנו דורשים באותה הנשימה לסיים את העבודה ברצועה, לא להפקיר אותנו שוב. על כל ירי - תגובת מחץ. יש לי אפשרות לא לגור לעוטף, אבל אני רוצה לחזור. זו האדמה שלי, המולדת שלי, אנחנו אוהבים את העיר הזאת וחבל הארץ היפהפה הזה".
המסגרות אמנם נפתחו הבוקר באופן מלא אך תחילה, כפי שנחשף ב-ynet, משרד החינוך נערך לחזרה ללימודים החל מ-4 בפברואר וראש העיר שדרות אלון דוידי פרסם בתגובה הודעה ארוכה לתושבים בה צוין בין השאר: "לא אאפשר כפייה על תושבינו וילדינו לשוב לבתיהם ולמסגרות החינוך ללא הבטחת ביטחונם על ידי הממשלה ומערכת הביטחון".
3 צפייה בגלריה
יונתן יצחק
יונתן יצחק
יונתן יצחק, תלמיד כיתה ד' 2 , חוזר ללימודים
3 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
חוזרים ללימודים בשדרות
(צילום: גדי קבלו)
לפני כשלושה שבועות נפתחו מסגרות מצומצמות בעיר לילדי הגנים וכיתות א'-ג'. גננות ומורות שהתלוננו בעבר כי הן חוששות לחזור בשלב הזה, קיבלו בשבועות האחרונים מסר מאנשי מחוז הדרום של משרד החינוך - מי שלא יחזור, יצא לחופשה ללא תשלום.
יש לציין כי העירייה הודיעה לתושבים כי ניתן עבורם אישור לשהייה במלונות הפינוי עד 7 ביולי. "כל תושב יוכל להישאר בבתי המלון או בהסדר מענק אכלוס עד לתאריך זה", נמסר מהעירייה. "חשוב לציין כי ההחלטה על המתווה המוסכם תלויה באישור ראש הממשלה. עדיין מתקיימים דיונים מול משרד ראש הממשלה, מינהלת תקומה ומשרד האוצר בנוגע לגובה מענקי האכלוס ומענקי השיבה לעיר".
בגן הפקאן, אליו הגיעו היום 18 מתוך 31 ילדים, חלק מההורים העדיפו שלא לשלוח את ילדיהם: "ישנה התרגשות, אנחנו חוזרים מחדש, זה יותר מרגש מפתיחת שנת הלימודים שהייתה, אנחנו מבינים את החששות של חלק מההורים. אנחנו יודעים שהצבא פה ואנחנו מרגישים בטוחים", אמרה גינת יערי הגננת. אלון דוידי ראש עיירית שדרות ערך סיור בבוקר יחד עם שר החינוך יואב קיש ואמר, "כדי שבשדרות יהיה שקט ובטוח צריך להכריע את החמאס והג'יהאד, ואני קורא לממשלה לא לחזור על הטעות בדרום גם בצפון. כדי שיהיה שקט בצפון צריך להכריע את החיזבאאלה בגבול. ולא בהסכמים".
אמיר כהן, מפקד מחוז דרום במשטרה, אמר ל-ynet: "אנחנו זוכרים מה היה פה עד לפני חודשיים, שלושה, ארבעה ואפילו טיפה יותר. ותראה איזה יופי, תנועה של כלי רכב, אזרחים מגיעים, סומכים, מאמינים, ובעזרת השם אנחנו ניתן את הביטחון שצריך. תראה איזה יופי, תראה איזה תמונות יפהפיות. אנחנו שמחים שזה מה שקרה".
רם זהבי, מנהל מחוז דרום במשרד החינוך: "בביקור שלי בבי"ס התיכון עמדתי בטקס פתיחת שנה, עמדו שם מאות תלמידי חטיבה עליונה. בביקור שלי בגני הילדים בבוקר, פגשתי כ-50 אחוז מהתלמידים בכיתות הגן ואני שואל את הגננת מה עם התלמידים, היא אומרת: אדוני מנהל המחוז, הם עוד יגיעו. חלקם יגיעו היום, חלקם יגיעו מחר ומחרתיים. התושבים בעיר נותנים אמון, גם בצהל, גם במנהיגות המקומית ובכל המנהיגות הישראלית ובהחלט אנחנו רואים חזרה לשגרה בעיר שדרות".
"אנחנו סומכים על צה"ל וסומכים על מערכת הביטחון שנותנת לנו מעטפת ביטחונית. ומי שבכל זאת מבקש לא לחזור העירה, אנחנו נותנים לו מענה חינוכי"
ספר לנו קצת נתונים, כמה בתי ספר וגנים נפתחו פה, כמה תלמידים "כמשרד החינוך אנחנו נערכנו לפתיחה מלאה של כל המערכת, למעלה מעשרים מוסדות חינוך ו-85 גני ילדים. נערכנו שבוע וחצי להכנת המסגרות, קלטנו מחדש את כל סגל החינוך, הכשרנו אותם במהלך השבוע האחרון יחד עם פסיכולוגים וצוותי יועצים ומבחינתנו הבוקר פתחנו כמעט את כל המערכת, אנחנו נשלים את הפתיחה הזאת מחר ומחרתיים, והחל מיום רביעי המערכת תפעל באופן מלא, יום לימודים מלא, שעות לימוד מלאות, כלל גני הילדים, כלל בתי הספר, כלל הכיתות יהיו פתוחים כאן".
מה אתה אומר להורים שעדיין חוששים לשלוח את הילדים? "אני אומר החשש הזה הוא לגמרי מובן, כולנו אזרחים במדינת ישראל. המלחמה עדיין בעיצומה. הורה דואג לילד שלו וזה הכי טבעי. אני אומר שצה"ל נמצא כאן בעצימות גבוהה, גם בתוך הרצועה וגם בתוך העיר, נותן מעטפת של ביטחון. ואני אומר להורים: אנחנו אנשי חינוך. אנחנו סומכים על צה"ל וסומכים על מערכת הביטחון שנותנת לנו מעטפת ביטחונית. ומי שבכל זאת מבקש לא לחזור העירה, אנחנו נותנים לו מענה חינוכי במקום שבו הוא נמצא בכל רחבי מדינת ישראל, מערכת החינוך של מדינת ישראל פתחה את שעריה החל מה-7 באוקטובר בכל רחבי הארץ וקלטה אליה ילדים מפונים מרחבי הדרום. יש ילדים כאלה שנמצאים היום באזור חיפה, יש ילדים שנמצאים באיזור נתניה, יש ילדים שנמצאים באיזור ירושלים ות"א. כל תלמיד שעדיין לא חזר העירה, נמצא לו מקום במערכת החינוך ברחבי הארץ".