האות של הפלישה? עוד לפני פתיחת מלחמת רוסיה-אוקראינה אתמול (חמישי), זוהו על עשרות טנקים וכלי רכב צבאיים רוסיים נוספים סימונים מסתוריים שכוללים את האות Z. ברשתות החברתיות ובתקשורת העולמית החלו תהיות לגבי הסיבה לכך - ותשובה ברורה ומוסכמת עדיין אין.
בסרטונים ובתמונות נראתה על כלי הרכב הרוסיים האות עצמה, או כשהיא מוקפת במשולש, במרובע או בעיגול – כולם בצבע לבן. על חלק מכלי הרכב נראו גם סימונים אחרים כמשולש לבן עם שני קווים בכל אחד מצדדיו, משולשים אדומים ועיגולים לבנים. פרט לטנקים, הסימונים נראו גם על משאיות ועל כלי רכב אמפיביים.
2 צפייה בגלריה
טנקים רוסיים עם סימון Z עליהם
טנקים רוסיים עם סימון Z עליהם
למנוע פגיעה מהאויר? Z על כלי רכב רוסיים
אחת ההשערות הייתה שמטרת הסימונים היא זיהוי של הכוחות הרוסיים, כך שלא ייפגעו מאש ידידותית - למשל מהאוויר. אחרים שיערו כי הסימונים מראים לאן כלי הרכב אמורים להגיע במקרה של פלישה. ב"ניו יורק פוסט" נכתב כי רוב לי, מומחה לצבא רוסיה, העריך כי הטנקים ושאר כלי הרכב שסומנו באות Z נועדו להגיע לכיוון חרקוב שבמזרח אוקראינה, העיר השנייה בגודלה במדינה.
הסיבה היא שרבים מאותם כלי הרכב תועדו באזור העיר הרוסית בלגורוד, קרוב לגבול האוקראיני. חרקוב הייתה מהיעדים הראשונים של צבא רוסיה עם פתיחת הפלישה, וראש העיר אמר אתמול בערב שהטנקים הרוסיים מקיפים את עירו.
"ברוב התיעודים ה-Z הייתה בתוך מרובע, אבל במשאית עם הוביצר נראתה האות בתוך משולש. ייתכן שמדובר בכוח משימה אחר", העלה לי השערה. הסימונים לא היו מוגבלים רק לכוחות הסדירים של רוסיה. לי שיתף תמונות של מה שטען שהם כוחות המשמר הלאומי ומשאיות הסעת אסירים – גם כן עם סימונים דומים.
במקבית המקרים הסימונים הללו הם מבוססי מיקום. אם הם היו מסמנים את כלי הרכב רק כרוסיים, היינו רואים רק סימון אחד", אמר פרופ' מייקל קלארק ל"סקיי ניוז". "העובדה שהם שונים מראה אילו כלי רכב נעים למשל צפון-מזרחה ואילו צפון-מערבה". לדבריו, סימונים שכאלו מוספים לרוב רק זמן קצר לפני מתקפה, כך שכוחות האויב לא יוכלו ללמוד אותם.