עדיין אין הסכמות עם המוחים באוניברסיטת קולומביה, זו הצעת ה"פשרה" של הנשיאה: מינוש שפיק, נשיאת אוניברסיטת קולומביה שעומדת בלב סערת המחאות בקמפוסים בארה"ב, שלחה היום (שני) מכתב לקהילת האוניברסיטה שבו עדכנה את חבריה במגעים עם הסטודנטים הפרו-פלסטינים - במסגרתם הציעה להשקיע כספים בעזה, בעוד לא יוסרו השקעות מישראל.
״האוניברסיטה הציעה להשקיע בבריאות ובחינוך בעזה, לרבות תמיכה בהתפתחות הגיל הרך ותמיכה בתלמידים וחוקרים עקורים", כתבה במכתב. לטענתה, "יש רעיונות חשובים שעלו מהדיאלוג הזה, ואנו מתכננים לחקור את המשך העיסוק בהם בעתיד". היא כאמור הבהירה כי "בעוד שהאוניברסיטה לא תמכור (השקעות - ד"א) מישראל, האוניברסיטה הציעה להגיע ללוח זמנים מזורז לבחינת הצעות חדשות של הסטודנטים על-ידי הוועדה המייעצת להשקעות באחריות חברתית, הגוף שדן בענייני הסרת השקעות".

2 צפייה בגלריה
נשיאת קולומביה, מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קולומביה
נשיאת קולומביה, מפגינים פרו פלסטינים ב אוניברסיטת קולומביה
הנשיאה מינוש, והמחאות באוניברסיטת קולומביה
(צילום: AP Photo/Jose Luis Magana, Kena Betancur / AFP)
לדברי הנשיאה מינוש, האוניברסיטה גם הציעה לפרסם תהליך שיאפשר גישה לסטודנטים לרשימת החזקות ההשקעות הישירות של המוסד, ולהגדיל את תדירות העדכונים שלה. בנוסף, האוניברסיטה הציעה לכנס ועדה מיוחדת שתטפל בסוגיית החופש האקדמי ותתחיל דיון על גישה וחסמים פיננסיים לתוכניות אקדמיות ולמרכזים גלובליים.
מינוש גם פונה ישירות לסטודנטים וחברי הסגל היהודים וכותבת כי היא "יודעת שרבים מהם, וגם תלמידים אחרים, מצאו את האווירה בלתי-נסבלת בשבועות האחרונים. רבים עזבו את הקמפוס, וזו טרגדיה. לאותם סטודנטים ומשפחותיהם, אני רוצה לומר בבירור: אתם חלק מוערך מקהילת קולומביה. זה גם הקמפוס שלכם. אנחנו מחויבים להפוך את קולומביה לבטוחה עבור כולם, ולהבטיח שאתם מרגישים רצויים ומוערכים. הערכים שלנו - כמו גם החובות שלנו על פי חוקי זכויות האזרח - מאלצים אותנו לגנות שנאה ולהגן על כל חבר בקהילה שלנו מפני הטרדה ואפליה. שפה ופעולות אנטישמיות אינן מקובלות והקריאות לאלימות הן פשוט מתועבות".
עוד הוסיפה מינוש כי "כפי שהוכיחו שבעת החודשים האחרונים, הקמפוס שלנו סוער סביב המחלוקות על המלחמה בעזה. כל השנה, ביקשנו לאפשר לסטודנטים ולסגל שלנו הזדמנויות לנהל דיאלוג בונה, וסיפקנו מקום נרחב להפגנות ועצרות שיתקיימו בשלווה וללא הפרעות לחיים האקדמיים. אבל עלינו לקחת בחשבון את הזכויות של כל חברי הקהילה שלנו. המאהל יצר סביבה לא מסבירת פנים עבור רבים מהסטודנטים והסגל היהודיים שלנו".
לטענת הנשיאה, "שחקנים חיצוניים תרמו ליצירת סביבה עוינת בניגוד לחוק, שאינה בטוחה לכולם - כולל לשכנינו. זאת הסחת דעת רועשת עבור התלמידים שלנו הלומדים למבחנים ולכל מי שמנסה להשלים את שנת הלימודים האקדמית". מינוש מוסיפה כי ההפגנות תימשכנה, אך במקומות מורשים בלבד, עם פנייה של המוחים בהתראה של יומיים מראש. "אין לנו שום כוונה לדכא את חופש הביטוי או את הזכות למחאה שלווה", הדגישה.
2 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטיניים באוניברסיטת קולומביה
מפגינים פרו פלסטיניים באוניברסיטת קולומביה
"פנו את מאהל המחאה, נשקיע בעזה"
(צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)
מינוש כותבת כי המשא ומתן למעשה נכשל בינתיים, אך עודו מתמשך. "למרבה הצער, לא הצלחנו להגיע להסכמה. שני הצדדים בדיונים הללו הציעו הצעות חזקות ומתחשבות ועבדו בתום לב כדי להגיע לבסיס משותף. אנו מודים לכולם על עבודתם החרוצה, השעות הארוכות והמאמץ הזהיר והלוואי שהגיעו לתוצאה אחרת. מטרת השיחות של האוניברסיטה הייתה החלטה בשיתוף פעולה עם המפגינים שתגרום להסרה מסודרת של המאהל מהדשא. הסטודנטים התבקשו גם להתחייב להמשיך ולמלא אחר כללי האוניברסיטה, לרבות אלה על הזמן, המקום והאופן להפגנות ואירועים".
לאחר ההודעה ששלחה הנשיאה, פרסמה האוניברסיטה הודעת אזהרה למפגינים, שבה הם נקראים לעזוב את מאהל המחאה שהקימו עד השעה 14:00 (שעון מקומי) ולא - יושעו. ההנהלה גם הודיעה על סגירת הקמפוס הראשי לכל מי שאינו סטודנט או נמנה עם סגל האוניברסיטה. "המאהל והשיבוש הבלתי מורשה בקמפוס יוצרים סביבה לא מסבירת פנים עבור חברי הקהילה שלנו", נכתב באזהרה שהועברה לסטודנטים במאהל. "גם גורמים חיצוניים תרמו לסביבה הזו, במיוחד סביב השערים שלנו, וגרמו לחששות בטיחותיים - כולל עבור שכנינו".
אתמול, בצל גל המחאות ששטף את ארה"ב ויעדים נוספים בעולם, אוניברסיטת קולומביה בחרה לראשונה בהיסטוריה שלה בסטודנטית ישראלית, מאיה פלטק (23), כנשיאת ארגון הסטודנטים לתואר ראשון של המוסד היוקרתי.
בשבוע שעבר, בזמן שהנשיאה של המוסד מעידה בשימוע בפני הקונגרס על הנסיקה בתקריות אנטישמיות בקמפוס מאז התחילה המלחמה בעזה, קבוצה של סטודנטים פרו-פלסטינים הקימה על המדשאה המרכזית של הקמפוס 50 אוהלים. הם סירבו להתפנות עד שהאוניברסיטה תכריז על הסרת השקעותיה בישראל ובחברות שלטענתם תומכות במאמץ המלחמתי שלה בעזה. לדרישה הזו כאמור, הנשיאה שפיק מסרבת בינתיים.
כשהנשיאה, מינוש שפיק, חזרה לקמפוס מהשימוע ובקשותיה להתפנות מרצון לא נענו, היא החליטה להזמין את משטרת ניו יורק לשטח הקמפוס. התוצאה הייתה מעצר המוני של יותר מ-100 סטודנטים ותמונות איקוניות שהניעו תנועה שלמה. בימים שלאחר מכן התמונות האלה של שוטרים נאבקים בסטודנטים יחזרו על עצמן בקמפוסים שונים בארצות הברית, הנשיאה תינזף על המהלך שלא תואם עם הסנאט של המוסד, וההנהלה תודיע כי לא תזמין יותר כוחות משטרה. המאהל, בינתיים, עומד על כנו גם עתה.