2 צפייה בגלריה
חצי חצאים גלי בהרב מיארה ואסדת הגז כריש
חצי חצאים גלי בהרב מיארה ואסדת הגז כריש
חצי חצאים גלי בהרב מיארה ואסדת הגז כריש
(צילום: מוטי קמחי אוראל כהן)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה אמש (שלישי) חוות דעת לגבי הליך אישור הסכם הגבול הימי עם לבנון. "אין חובה בדין להביא הסכם מסוג זה לאישור הכנסת", כתבה. "לצד זאת, לאור האופי המיוחד של ההסכם, והקרבה המשמעותית לתאריך הבחירות, הבאת ההסכם לאישור הכנסת היא האפשרות העדיפה והראויה בראי דיני הבחירות, אם כי אין מניעה משפטית לנקוט חלופה של הנחת ההסכם לידיעת הכנסת, למשך תקופה בת שבועיים".
• לקריאת חוות הדעת המלאה - לחצו כאן
לדברי היועמ"שית, "ההחלטה באיזו דרך לנקוט – האם ההסכם יונח לידיעת הכנסת או יובא לאישורה – צריכה להתקבל על ידי הממשלה במליאתה". מחוות הדעת עולה כי בהרב-מיארה תגן בבג"ץ גם על חלופה של הנחת ההסכם לעיון הכנסת ללא הצבעה. אתמול הזכירו גורמים משפטיים שבדרך כלל נמנע בג"ץ מהתערבות בהסכמים מדיניים בטיעון של "אי שפיטות מוסדית", אך הוא עשוי לתהות בעניין תקינות אישור ההסכם במהלך מערכת בחירות.
במקביל, בג"ץ הורה למדינה להגיב עד היום בשעה 10:00 בבוקר לעתירות שהגישו אתמול פורום קהלת וארגון לביא לבקשת צו ביניים נגד ההליך לאישור ההסכם. לטענת העותרים, "ההסכם נעשה בחוסר סמכות ועוד בתקופת בחירות".


היום צפוי ראש הממשלה יאיר לפיד לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחר מכן לקיים ישיבת ממשלה מיוחדת שבה יתבקשו השרים לאשר את הליך אישור ההסכם על קביעת גבולות המים הכלכליים בין ישראל ולבנון. המתווך האמריקני מסר אתמול את הטיוטה הסופית והאחרונה לישראל, ולאחר עיון בה קבעו בלשכת לפיד כי היא עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי.
2 צפייה בגלריה
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
התכנסות הקבינט המדיני בטחוני
הקבינט המדיני בטחוני
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
לאחר ישיבית הקבינט, תקיים הממשלה דיון על הסכם והצבעה על פרוצדורת האישור שלו. הפרוצדורה שתאושר תהיה שההסכם יונח בפני הכנסת, ובעוד שבועיים הממשלה תאשר אותו בהצבעה דה-פקטו. הליך האישור צפוי להסתיים ב-26 באוקטובר - כשבוע לפני הבחירות לכנסת.
יו"ר הכנסת מיקי לוי הודיע כי לאחר פנייה שהגיעה ממזכירות הממשלה, ולאור חשיבות הנושא, הוא החליט לאפשר את הנחת הסכם תיחום הגבול הימי הצפוני בין ישראל ללבנון היום במליאת הכנסת, בכפוף להחלטת הממשלה. "הנחת ההסכם", נמסר, "תאפשר לחברי הכנסת לעיין בפרטיו בהקדם האפשרי מיד לאחר הדיון שייערך בממשלה".

לאחר תום 14 ימי ההפקדה בכנסת - ניתן יהיה לחתום על ההסכם מול לבנון בנאקורה, אך לא בטוח שמהלך זה יקרה לפני הבחירות. מי שיחתום על ההסכם מהצד הישראלי יהיה צוות המשא ומתן ולא ראש הממשלה לפיד.
רוב הנושאים המשפטיים כבר נדונו בעל פה בצוות השרים המצומצם שעסק בהסכם ובהם ראש הממשלה יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער. היועצת צפויה להדגיש בישיבה היום בפני השרים את הליכי אישור ההסכם תוך תשומת לב לשלושה היבטים – תקדימים של אישור הסכמים מדיניים בינלאומיים בעבר, תקנון הממשלה המסדיר את הנושא ודיני הבחירות, שכן מדובר בהסכם נדיר בישורת האחרונה של מערכת בחירות המנועה לקבל החלטות מהותיות.
גורמים משפטיים מעריכים שבהרב-מיארה תסביר לשרים כי אם תידרש להשיב לבג"ץ מהי הסיבה להחרגה של אישור הסכם מדיני במהלך מערכת בחירות, יוצגו חוות דעת של גורמים במערכת הביטחון, חלקן בסיווג הסודי ביותר, המסבירות "דחיפות וחיוניות" לאישור דווקא כעת. כן יודגש כי אישור ההסכם ימנע הסלמה ביטחונית בשטח.
גורמי פרקליטות העוסקים בבג"צים הדגישו בימים האחרונים שניתן יהיה להגן גם על עמדה משפטית שאין לערוך משאל עם על אישור ההסכם, מכיוון שמדובר בהסכם על חלוקת מים. לדבריהם "אין מדובר במושגים של חילופי שטחים, או ויתור על שטחים, במובנם המהותי". בחוק יסוד: משאל עם, שקיבלה הכנסת ב-2014 נקבע שהסכם מדיני הכולל ויתור על שטחים שבהם חלים "המשפט, השיפוט והמינהל" של מדינת ישראל יהיה טעון אישור של משאל עם, אלא אם אושר בכנסת ברוב משמעותי של שמונים ח"כים. החוק אושר אז כדי להקשות על ממשלות עתידיות לשנות את מעמדן של ירושלים, רמת הגולן או לבצע תיקוני גבול באמצעות חילופי שטחים שבריבונות ישראלית כחלק מהסכם מדיני.
בתוך כך, יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה ח"כ יריב לוין ויו"ר סיעת הציונות הדתית ח"כ אורית סטרוק פנו ליועצת המשפטית לממשלה, ודרשו ממנה להעביר להם את חוות הדעת שמסרה בקבינט, ולפיה, כך לטענתם, המליצה לראש הממשלה לפיד להעביר את הסכם הגבול הימי עם לבנון לאישור הכנסת.
פורסם לראשונה: 23:33, 11.10.22