1 צפייה בגלריה
מחלוקת סביב תיק האוצר. סמוטריץ' ודרעי
מחלוקת סביב תיק האוצר. סמוטריץ' ודרעי
מחלוקת סביב תיק האוצר. סמוטריץ' ודרעי
(צילום: מוטי קמחי, רפי קוץ)
בצל המחלוקת בין השניים סביב תיק האוצר, נפגשו היום (ראשון) יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ש"ס אריה דרעי. הפגישה הסתיימה ללא התקדמות, וסמוטריץ' אמר לדרעי כי אם ימשיך לדרוש את תיק האוצר, בכוונתו לדרוש מראש הממשלה המיועד נתניהו את תיק הביטחון.
לפי ההערכה, בליכוד שואפים ששניהם יריבו - ויוותרו על דרישותיהם. במקרה כזה, אפשר יהיה לתת לסמוטריץ' תיק קטן יותר מהביטחון, מאחר שדרעי מוותר על התיק הבכיר.
מוקדם יותר היום הודיע יו"ר ש"ס דרעי לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כי הוא מעוניין לכהן כשר האוצר. על התפקיד נלחם גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', וגורמים במפלגתו הודיעו מיד לאחר מכן כי הוא ידרוש את תפקיד שר הביטחון. "סמוטריץ' הוא שר הביטחון הבא של ישראל", נכתב בהודעה בשם גורמים בציונות הדתית.
בנוסף תדרוש המפלגה את תיקי החינוך והדתות, וכן "הסכמים קואליציוניים מפורטים", בניגוד לעמדת נתניהו. "נדרוש סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה", הוסיפו. גורמים פוליטיים המעורים במשא ומתן אמרו ל-ynet כי "ננהל מו"מ על התיק ונראה איך זה ייגמר".
נזכיר כי על מינויו של דרעי, ייתכן פרסום חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, שעלולה למנוע ממנו כהונה בתפקיד שר בעקבות הרשעתו בהסדר טיעון בעבירות מס והדרישה האפשרית להטיל עליו קלון.
במקביל, שותפו של סמוטריץ', יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מתעקש בשיחות סגורות עם מקורביו על המשרד לביטחון הפנים: "כולם אומרים לי לא לקחת את ביטחון הפנים, 'חפש משהו אחר', אבל התחייבתי בקמפיין ולכן אני חייב לקחת עכשיו. הלכתי על קמפיין של ביטחון אישי, ואני מחויב למילה שלי, להבטחות שלי לציבור". בנוסף לתיק שבו יבחר דרעי, ש"ס צפויה לקבל גם את המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בעוד משרד השיכון לצד ועדת הכספים יילכו ליהדות התורה.

מוקדם יותר הטיל נשיא המדינה יצחק הרצוג את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו, שצפוי לכונן בקרוב ממשלה שישית בראשותו. ב"מצעד הממליצים" שנערך בשבוע שעבר בבית הנשיא השיג יו"ר הליכוד 64 ממליצים, ואלה גם צפויים להיות שותפיו העתידיים בממשלה ה-37 ובכנסת.
תוכניתו של נתניהו להשבעת הממשלה במהירות הבזק כבר השבוע, סמוך מאוד להשבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי, ככל הנראה כבר לא תתממש. הסיבה: המשא ומתן הקואליציוני עדיין נמשך, וכך גם הקרב על התיקים, ולכן לא ברור אם הצדדים יגיעו להסכמות במהירות הנדרשת. עם זאת, בליכוד מעריכים כי כבר לאחר השבעת הכנסת השבוע יוחלף יו"ר הכנסת מיקי לוי בנציג מטעמם - עוד השבוע. המועמדים המובילים הם השרים לשעבר אמיר אוחנה ויריב לוין, שכבר כיהן בתפקיד בכנסת ה-23.
במפלגה ינסו לסיים את השיחות עם השותפות בנוגע לחלוקת התיקים ולקווי היסוד עד סוף השבוע הקרוב ומיד לאחר מכן יתפנה נתניהו לעסוק בענייני מפלגתו. רק לאחר שיתברר אלו תיקים נותרו בידי הליכוד יערוך נתניהו סבב שיחות עם כל חברי הרשימה, ישמע את רצונותיהם ובאותה הזדמנות יערוך איתם תיאום ציפיות לגבי התפקיד שיאיישו. נכון לרגע זה התפקידים הבכירים שצפויים להישאר בידי הליכוד הם יו"ר הכנסת, שר החוץ, שר המשפטים ושורה של תפקידי שרים נוספים שנחשבים בכירים מעט פחות.
בתוך כך, ח"כ ווליד טאהא מרע"מ פרסם כי נפגש עם יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ בועז טופורובסקי, והבהיר לו כי רע"מ לא תהיה חלק מהגוש המתגבש באופוזיציה. "היא תגבש את עמדותיה ותחליט לגבי צעדיה הבאים בהתאם לנושאים האקוטיים של החברה הערבית", כתב בטוויטר.