הפרלמנט של איטליה אישר אתמול (יום ד') את החוק שנועד למנוע מאזרחי המדינה להביא לעולם ילדים בפונדקאות בחו"ל – גם במדינות שבהן הפונדקאות חוקית. החוק שקידמה ממשלת הימין של ג'ורג'ה מלוני יועבר כעת לאישור הסנאט, שבו לקואליציה יש רוב מוצק, ורק אז יהפוך לרשמי.
חוק הפונדקאות בחו"ל אושר בפרלמנט ברוב של 166 מול 109. החוק יחול על אזרחים איטלקים בלבד, ומאיים להעניש את ההורים בקנסות של עד מיליון אירו ובעונשי מאסר של עד שנתיים. בקואליציה השמרנית של מלוני חגגו את אישור החוק בפרלמנט. שרת המשפחה, יוג'ניה רוצ'לה, אמרה: "היום הזה הוא יום חשוב שמציב את איטליה בחזית ההגנה על נשים וילדים ברמה הבינלאומית. אנחנו מקווים שההצבעה תעורר דיון בינלאומי על ההליך הזה, במטרה להביא לביטולו".
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני
ג'ורג'ה מלוני. מקדמת את "ערכי המשפחה המסורתית"
(צילום: Kacper Pempel/File Photo)
הפונדקאות באיטליה אסורה משנת 2004. הליך של הפריה חוץ גופית מתאפשר רק לזוגות הטרוסקסואליים, ולזוגות חד-מיניים גם לא ניתנת הזדמנות לאמץ ילדים. הרחבת האיסור על פונדקאות הייתה אחת מהמשימות של שתיים מחברות הקואליציה, שרבים מגדירים כמפלגות ימין קיצוני – "האחים של איטליה" בראשות מלוני ו"הליגה" של מתיאו סלביני.
במפלגתה של מלוני כינו אתמול את הליך הפונדקאות "רחם להשכרה" ש"מעליב את כבוד הנשים ופוגע בזכויות הילד". בחודש מרץ אמר מחוקק במפלגה שפונדקאות היא "פשע חמור מפדופיליה".
3 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני עם סגנה מתיאו סלביני במהלך ביקור באזור ליד זירת אסון טביעת מהגרים ב קלבריה ב-9 במרץ
 ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני עם סגנה מתיאו סלביני במהלך ביקור באזור ליד זירת אסון טביעת מהגרים ב קלבריה ב-9 במרץ
מלוני עם מתיאו סלביני, שותף בכיר בקואליציה שלה
(צילום: AFP)
לפי הגרדיאן, רוב הזוגות האיטלקיים שמחפשים הליך פונדקאות בחו"ל הם הטרוסקסואליים. אף שהחוק מוצג כ"איסור אוניברסלי" ויחול הן על זוגות חד-מיניים והן על זוגות הטרוסקסואליים, מתנגדיה רואים בה חלק מהניסיון של ממשלת מלוני לפעול נגד להט"בים ולפגוע במה שהיא רואה כ"משפחות לא מסורתיות". מתנגדי החוק אומרים שהוא מנוגד לחוקה, ויפגע בזכויות הילד.
חוק הפונדקאות עורר זעם בקהילת הלהט"ב באיטליה, שמודאגת מהצעדים שעשתה מלוני מאז עלייתה לשלטון באוקטובר. אמש, לקראת ההצבעה בפרלמנט, הגיעו מאות אנשים להפגנה ברומא נגד החוק. מריו קולומרינו, הומו בן 32 שרוצה להיות בעתיד אב לילדים, אמר שהחוק הוא "הומופוביה בחסות המדינה". הוא הוסיף: "במקום לטפל במשבר האקלים, בשריפות, בבעיות חמורות, במחירי הדלק, הממשלה רואה לנכון להתעסק בדברים האלה, שלא מטרידים הרבה אנשים".
במפלגה הדמוקרטית מהאופוזיציה אמרו כי החוק הוא "חרפה משפטית" שנועדה להסיח את דעתם של האיטלקים, "בימים שבהם איטליה בוערת בדרום, ובצפון מתמודדים עם סופות חסרות תקדים".
3 צפייה בגלריה
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
בית הנבחרים של איטליה פונדקאות
הפרלמנט האיטלקי אישר את החוק. האופוזיציה מחתה: "בושה"
(צילום: רויטרס )
בנוסף לאיסור על פונדקאות אוסרת איטליה גם אוסרת על נישואים חד-מיניים, וזוגות להט"ביים נאלצים זה שנים להיאבק כדי שבן הזוג שאיננו ההורה הביולוגי של הילדים במשפחה יזכה לזכויות הוריות עליהם, כגון האפשרות לקבל החלטות רפואיות לגביהם או לאסוף אותם מבית הספר בלי צורך באישור כתוב מההורה הביולוגי. מכיוון שאין חוק שמכיר בילדים של זוגות חד-מיניים שנולדו בפונדקאות בחו"ל, כמה ערים באיטליה - בהן מילאנו וטורינו - החליטו לעשות זאת על דעת עצמן. בחודש מרץ הנחה משרד הפנים האיטלקי את הרשויות המקומיות להפסיק לעשות זאת – ומאז חלק משמותיהם של הורי הילדים שנולדו בפונדקאות נמחקו מהרישומים העירוניים.