ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יו"ר הציונות הדתית וראש מועצת שומרון יוסי דגן פרסמו הבוקר (חמישי) גינויים לתוקפי מג"ד הצנחנים ולוחמי ליד חווארה - וח"כ איתמר בן גביר, שגינה גם הוא, הטיל את האחריות על שר הביטחון בני גנץ ודובר צה"ל, שלדבריו הסתיר שהאירוע החל ביידוי אבנים מהצד הפלסטיני.
"אני מגנה בתוקף את האלימות נגד לוחמי צה"ל וקורא לכוחות הביטחון למצות את הדין עם הפורעים", אמר נתניהו שהדגיש כי הוא "מוחה על הניסיון להכתים ציבור גדול של מתיישבים בגלל מעשה פסול של בודדים. הרוב המוחלט של המתיישבים מכבדים את החוק, משרתים בצה"ל ומוקירים תודה עמוקה ללוחמינו שמגנים על כולנו".
כפי שפורסם ב-ynet, כוחות הביטחון עצרו צעיר כבן 20 - חייל מהשומרון - בחשד לתקיפת הלוחמים. "החשודים עלו לכלי הרכב עימם הגיעו למקום והחלו בנסיעה תוך נסיון להימלט מהכוחות", אמרו במשטרה והדגישו כי צפויים מעצרים נוספים. "כוחות משטרה וצבא החלו בסריקות במהלכם עצרו חשוד שישב ברכב שנמלט".
מפקד מחוז ש"י, ניצב עוזי לוי, הנחה להעביר את חקירת האירוע למפלג הפשיעה הלאומנית בימ"ר ש"י, ואמר: "נמשיך לפעול בנחישות ובאפס סובלנות כלפי כל אלו שהיו מעורבים באירועים האלימים האחרונים ובתקיפת כוחות הביטחון ולא נעבור לסדר היום עד שנשים ידינו על כל המעורבים ונמצה עמם את הדין בחומרה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
"קורא לכוחות הביטחון למצות את הדין עם הפורעים". נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"גנץ מפקיר את חיי המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון". בן גביר
(צילום: קובי קואנקס)
יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' צייץ בטוויטר כי "לא מרימים יד על חייל צה"ל. נקודה", ואילו שותפו לסיעה איתמר בן גביר מסר: "אלימות נגד חיילי צה"ל היא פסולה תמיד, ואין לה מקום בשום מצב, אף פעם, ואני מגנה אותה בתוקף. אבל העובדה שדובר צה"ל בחר להוציא הודעה 'בה נכתב כי 'הלילה התקיימה הפרת סדר אלימה של עשרות מתיישבים במרחב חווארה, במסגרתה יידו אבנים לעבר רכבים פלסטינים", מבלי לציין שקודם לכן אבנים יודו לעבר יהודים בידי 'פלסטינים' במקום, כאשר הוא מציג תמונה חד צדדית באופן שקרי - היא חמורה מאוד".
בן גביר הוסיף כי "זוהי עוד עדות לפוליטיזציה שמנסה להכניס בני גנץ לצה"ל. גנץ מפקיר את חיי המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון, מפקיר את חיילי צה"ל וכובל את ידיהם במאבק בטרור, ומפקיר את בטחונה של מדינת ישראל. האחריות רובצת על כתפיו".
יצוין כי במערכת הביטחון הזהירו בימים האחרונים כי לוחמי צה"ל באזור מצאו את עצמם עוסקים יותר באלימות מצד יהודים מאשר שמירה על הביטחון - וגורמים בצה"ל, שב"כ והמשטרה פנו להנהגת המתנחלים ולרבנים כדי להרגיע את הרוחות בשטח.
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר כי חלקם הגדול של התוקפים כלל לא מתנחלים, ומסר: "המופרעים שתקפו את חיילי צה"ל אינם חלק מרוח השומרון וכולנו בזים למי שתוקף חיילים. אנחנו אוהבים את חיילי צה"ל ומפקדיו. מדובר בקומץ בריונים וכולם יודעים שהם לא מייצגים בשום צורה את ההתיישבות בשומרון, מי שמנסה לרמוז אחרת הוא צבוע. כולם גם יודעים שחלקם הגדול כלל לא מההתיישבות בשומרון".

יו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן הוסיף כי "הפורעים הם קומץ לא מייצג שבמעשיהם הבזוי שומטים את הקרקע של כל מהות ישיבתנו בארץ ופוגעים בעצם היסודות של הבית הלאומי. כל המרים יד על אחיו אינו חלק מאיתנו. אנחנו מגנים ומוקיעים את מעשיהם ודורשים לחקור ולמצות עימם את הדין הפלילי".
שרת התחבורה, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, התייחסה לאלימות התוקפים וכתבה בחשבון הטוויטר שלה: "כשהבריון שלהם מנופף באקדח ברחובות ומחובק על ידי נתניהו, זו התוצאה. הם מקבלים תחושה שהם מעל החוק. הגיע הזמן להפסיק לפחד מהלובי שלהם, מהביביזם והבנגביריזם ולעצור את הטרור הזה. הגיע הזמן לפעול נגדם ביד קשה ולהעמיד את חבורת האנרכיסטים, פורעי החוק הללו לדין".
ח"כ מוסי רז (מרצ) הוסיף: "אסור לראות את התקרית החמורה הזו במנותק מהקשר. אתמול הותקפו באכזריות פעילות זכויות אדם, בימים שלפני כן הותקפו תושבי חווארה הפלסטינים. אלימות מתנחלים מגבירה את עוצמתה בכל יום וחייבים לטפל בה במלוא החומרה."
גם בתנועת "שלום עכשיו" הגיבו על התקרית, ומסרו: "מתנחלים אלימים מנצלים את תקופת הבחירות כדי להבעיר את השטח. לצערנו, שר הביטחון בני גנץ, מנסה לקושש קולות ימין, והמתנחלים מריחים דם. עליו להתעשת ולהורות על יד קשה נגד טרור המתנחלים המשתולל שאינו מבחין בין חיילים, פלסטינים או פעילי שמאל. אם לא נעצור את הפושעים האלימים על הגבעות, נקבל את האלימות וההסתה משתוללות בתוך ישראל."
מוקדם יותר גינה הרמטכ"ל אביב כוכבי את התקיפה בחריפות, ואמר כי "מדובר באירוע חמור ביותר המגלם התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה שדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. אני מגבה את פעילותם החשובה של לוחמי צה"ל הפועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל. לא מתקבל על הדעת שלוחמי צה"ל אשר מגנים בחריצות ובמסירות יותקפו באלימות ע"י מתיישבים".
ראש הממשלה יאיר לפיד הוסיף כי "המתפרעים היהודים שתקפו הלילה באלימות את לוחמי צה"ל בחווארה הם עבריינים מסוכנים שיש להוקיע אותם ולמצות איתם הדין ללא היסוס ובמלוא החומרה. הם מסכנים את חיי הלוחמים שלנו והם פוגעים במדינת ישראל. אני מחזק את הכוחות הלוחמים בשטח ואת מג"ד הצנחנים וחייליו שנמצאים שם כדי להגן על עם ישראל".
ואילו שר הביטחון בני גנץ אמר: "נפעל למיצוי הדין עם העבריינים שאינם מייצגים את ההתיישבות ופוגעים ביכולת לספק ביטחון לאזרחי ישראל ולתושבי האזור. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא ורוח גבית להמשיך לפעול ולבצע את משימתם המבצעית".