הסכנה להדבקה מחודשת בגלל ביקור בשטחים: אחת הבעיות שאליה התייחסו בימים האחרונים פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו והממונה על תיק הקורונה בחברה הערבית איימן סייף היא תופעת השכרת האולמות בשטחים שמהווה מתכון בטוח להדבקה בנגיף. בנוסף לכך, אלפים בחברה הערבית מנצלים את המעבר הקל לשטחי הרשות הפלסטינית על מנת "להשתחרר" מהגבלות הקורונה.
הכפר החצוי ברטעה, שמחציתו בתחומי ישראל ומחציתו השנייה בתחום הרשות, מהווה סמן עיקרי לבעיה שאותה מזהים גמזו וסייף. האכיפה על תקנות הקורונה בצד הפלסטיני של הכפר כמעט לא קיימת, ישראלים מנצלים את הפרצה כדי לחגוג וליהנות - ולדברי סייף המחיר עלול להיות לא פשוט.
9 צפייה בגלריה
ברטעה
ברטעה
העומס בברטעה. "אפשר לטעות ולחשוב שמדובר בחג"
9 צפייה בגלריה
ברטעה
ברטעה
חנויות בגדים פתוחות בכפר
עבד אל-רחים, תושב החלק הפלסטיני של ברטעה, סיפר אתמול (ראשון) על החתונות שמתקיימות באולמות האירועים: "ראיתי משפחות ששכרו אולמות וקיימו חתונות עם מאות משתתפים. לפחות 400 אורחים. הכי קל לקיים חתונות אצלנו כי אין מי שיאכוף את החוקים. המשטרה הפלסטינית לא אוכפת כמו משטרת ישראל".
הוא הוסיף: "אני אחד מאלה ששומרים על ההוראות כי נדבקתי בקורונה ועברתי ימים קשים. כואב לי מאוד שאני רואה חתונות שמתקיימות ואנשים שמזלזלים בבריאות".
9 צפייה בגלריה
מפה ברטעה
מפה ברטעה
ברטעה. מחצית הכפר בידי ישראל ומחצית ברשות הפלסטינית
תושב ואדי ערה שהוזמן בתקופה האחרונה לאחת החתונות בחלק הפלסטיני של ברטעה סיפר כי נדבק בנגיף: "הייתי בחתונה ואחרי כמה ימים התברר שנדבקתי. בהתחלה חשבתי שזה קרה בעבודה אבל נודע לי אחר כך שהיו עוד נדבקים בחתונה. אין לנו שליטה על המצב. חובה שימצאו פתרון".
ואם לא די בכך, ערבים מאזור הגליל והמשולש מגיעים לשוק הגדול בחלק הפלסטיני של ברטעה שפתוח עד שעות הלילה כדי לערוך קניות ולאכול במסעדות. מדיווחים מהשטח עולה כי רבים מהמבקרים הישראלים בשוק לא שומרים על ריחוק חברתי או עוטים מסכות.
אסמא, תושבת אזור הגליל שביקרה אתמול בשוק, אמרה: "הגעתי לשוק כי חסרים לי הרבה דברים שאני צריכה ואני לא מצליחה לקנות בגלל שבתי העסק בישראל לא עובדים. נכון שצפוף בשוק אבל אין מה לעשות. אני יודעת שזה לא לפי הכללים ומקווה שנחזור לשגרת החיים בקרוב, אבל אני גם לא יכולה להשאיר את הילדים שלי בלי ביגוד מתאים". גם אמש נרשם עומס תנועה בכביש הראשי של השוק בשל תנועת המבקרים במקום.
9 צפייה בגלריה
ברטעה
ברטעה
העומסים בכפר, אמש
9 צפייה בגלריה
ברטעה
ברטעה
החנויות הפתוחות בכפר
ואולם, לא רק ברטעה מטרידה את הגורמים האחראי בישראל. גם למקומות נוספים בשטחים נכנסים מדי יום אלפי ישראלים שמבלים בין היתר במסעדות ובחנויות. כך למשל, בטול כרם החנויות שלשום היו מלאות וניתן היה לחשוב שמדובר ביום חג. עומס כבד של כלי רכב נרשם גם במחסום תאנים שמוביל לאזור.
תושב טמרה שהגיע עם בני משפחתו למסעדה בשוק בטול כרם אמר: "איך זה יכול להיות שפתחו את חופי הים שצפופים באנשים אבל המסעדות ובתי העסק סגורים? אין היגיון בהחלטות, נמאס לנו להישאר בבית. עוד מעט אנחנו נחנקים".

"אם נמשיך להתעלם מהסכנה – התוצאות יהיו לא פשוטות"

הממונה על הקורונה בחברה הערבית סייף אמר כי מדובר ב"עניין חמור מאוד שעלול גם להגדיל את אחוז התחלואה. לצערי, אין מי שיאכוף את המעבר בברטעה, לכן אנשים באים לכפר ועושים מה שבא להם. אני התרעתי וממשיך בדרכי כדי להגביר את המודעות, והכול למען הבריאות של כולנו".
סייף הוסיף כי "בשטחים כמעט לא מדברים על הקורונה - כאילו אין כלום. אם האנשים ימשיכו להתעלם מהסכנה יהיו לה תוצאות לא פשוטות. בתקופה הזו חייבים שכולם ישתפו פעולה כדי שנציל את עצמנו מהנגיף ונחזור לשגרת החיים".
9 צפייה בגלריה
רוני גמזו ושרון אלרעי פרייס בביקור באום אל פחם
רוני גמזו ושרון אלרעי פרייס בביקור באום אל פחם
פרופ' גמזו וד"ר אלרעי פרייס בביקור באום אל פחם לצד ראש העיר
9 צפייה בגלריה
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
איימן סייף, ראש דסק חברה ערבית ב"מגן ישראל״
לאחר הביקור של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו באום אל-פחם ובבאקה אל-גרבייה שלשום, אמר סייף כי אם ימשיכו שיעורי התחלואה לטפס בחלק מהיישובים הערביים – גם הטלת סגר עליהם נשקלת. לפי שעה, מג'דל שמס מוגדרת אדומה ואמש הוחלט כי החל מהיום ועד שבת יחולו בה הגבלות.
הערים "המהבהבות", כלומר אלו שנמצאות על הסף של הפיכה לאדומות, הן: אום אל-פחם, שפרעם, רהט, עראבה, טייבה וסכנין. יישובים "מהבהבים" (מתחת ל-25 אלף נפש): ערערה, אבו סנאן, דיר אל-אסד, כפר קאסם, מרר וקריית עקרון.
פורסם לראשונה: 23:22, 25.10.20