המתיחות הביטחונית, שהסלימה בעקבות ירי רקטות מרצועת עזה ושורת פיגועי דקירה מאז בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע ולכידת ארבעה מהם, עמדה במוקד הכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן בהרצליה. שרת הפנים איילת שקד טענה הבוקר (יום ג') בכנס: "חמאס בעזה, גם אחרי שומר החומות, מסתבר שהוא לא מספיק מורתע".
התגברות פעולות הטרור בעקבות הימלטות האסירים הביטחוניים כללה בשבוע החולף ירי של ארבע רקטות מרצועת עזה, ניסיון של מחבל לדקור שוטר בעיר העתיקה בירושלים, ניסיון של מחבל לדקור חייל בצומת גוש עציון ופיגוע הדקירה אתמול ליד התחנה המרכזית בירושלים שבו נפצעו שני צעירים באורח קל עד בינוני.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
איילת שקד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
שרת הפנים שקד
(צילום: מוטי קמחי)
שרת הפנים שקד הטילה את האחריות בנושא הביטחוני על הממשלה הקודמת. לדבריה, "אנחנו רק שלושה חודשים לתוך הממשלה עם ירושה מאוד קשה שקיבלנו גם בתחום האיראני וגם בגזרה הצפונית עם חיזבאללה.
"חמאס בעזה לא מספיק מורתע ואנחנו בהחלט חושבים שנידרש לעימות בדרום רצועת עזה, אבל זה צריך להיות בזמן שמתאים לישראל ולא לחמאס. אנחנו רואים על כל בלון וכל עפיפון תקיפות של צה"ל ברצועה, זה לא מה שהיה בעבר. ישראל תפעל כשיתאים לה ולא כשיתאים לחמאס".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
נפתלי בנט וא סיסי בפגישה בשארם א שייח במצרים
רה"מ בנט בפגישתו במצרים עם הנשיא א-סיסי
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
יום אחרי שראש הממשלה נפתלי בנט נפגש בשארם א-שייח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשאלה השרה שקד אם בנט יסכים להיפגש גם עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כפי שעשה באחרונה שר הביטחון בני גנץ. "הפגישה עם הנשיא א-סיסי הייתה מצוינת והתמקדה בשיתופי הפעולה בין ישראל למצרים. כמובן גם התמקדה בסוגיית עזה ומעבר רפיח", אמרה שרת הפנים. "הייתה פגישה טובה ונוצרה תשתית ליחסים בין המדינות.
"בעניין אבו מאזן דעתי לא השתנתה - אבו מאזן מעביר כספים למחבלים ולדעתי הוא לא פרטנר. ראש הממשלה לא ייפגש איתו ולא מתכוון להיפגש איתו".

שר המשפטים גדעון סער נשאל גם הוא בכנס על המציאות הביטחונית והאפשרות לשיח עם אבו מאזן. הוא השיב: "לצערנו, השכנים שלנו לא רוצים להתקדם לפתרון הסכסוך, ממשיכים לשלם משכורות למחבלים ובני משפחותיהם ותובעים אותנו בבית הדין בהאג, אבל ברגע שתהיה הנהגה שתרצה למצוא פתרון ריאלי - דעתי תהיה שונה. ההנהגה הפלסטינית הנוכחית אינה מעוניינת בקץ הסכסוך וראינו את זה כשאולמרט הציע הצעות מרחיקות לכת לאבו מאזן וגם להן לא קיבל תשובה חיובית".
בהתייחסו למתיחות הביטחונית מול רצועת עזה, אמר השר סער כי היה רוצה להגיע למצב שיש שקט לא רק מסבב לחימה אחד לאחר. לדבריו, "לא מאוד מזמן נסוגנו מרצועת עזה ועקרנו כל נוכחות צבאית משם, מצד שני חמאס והג'יהאד האיסלאמי כופים עלינו עימות ונצטרך לעמוד בעימות בלי אשליות בדגש על טיפול במרכיב בניין הכוח".
סער טען כי הסכם כלכלי עם עזה, בהתאם לתוכנית שהציג השבוע בכנס שר החוץ יאיר לפיד, אינו ריאלי ולכן יש לפעול בצורה אחרת. שר המשפטים לא שלל אפשרות לכניסה קרקעית צבאית לעזה. "אני חושב שבמבצע האחרון היו הישגים, יש פער גדול בין הממד המעשי שהיה שם לבין הממד התודעתי, אני לא רוצה מראש להגיד מה יהיו דפוסי הפעולה הצבאית שלנו אבל בטווח הזמן הנראה לעין אינני רואה פתרון של הבעיה".