1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
המהומה בכנסת בדיון על אישור חוק החשמל
(צילום: יואב דודקביץ')
מבלי להידרש לדיון אם חוק החשמל שעבר אתמול (יום ד') נכון וטוב למדינת ישראל, חשוב להביט במציאות נכוחה: העובדה שאזרחים רבים חיים שנים ארוכות בלי תשתיות חשמל ומים מחייבת טיפול. החוק לא מושלם, ואולי גם תורם לעבריינות בנייה, אבל עיקרו הומניטרי ומשכך אסור לו לעצור במחסום – הזכות של אזרח המדינה לקבל חשמל במעלה אדומים לא שונה מהזכות של אזרח לקבל חשמל ביישוב בדואי או בעשהאל שבהר חברון. אם הומניטרי, אז לכולם.
חוק החשמל הוא בעצם מעקף למכשול בירוקרטי שמונע חיבור חשמל בבנייה בלתי חוקית. באמצעות החוק ניתן לקבל חשמל גם אם המבנה לא חוקי, בכפוף לתנאים מסוימים. בין היתר טיפל בחוק ח"כ וואליד טאהא (רע"מ) והוא בעיקר נותן מענה להתיישבות הבדואית שטרם הוסדרה בנגב ובגליל.
המתנגדים מימין מסבירים כי מדובר בחוק רע מאוד, שפוגע באינטרסים של מדינת ישראל. "מכרתם את הדרום", "אירוע בסדר גודל של ההתנתקות", הם זעקו במליאה. משמאל טוענים שמדובר בתיקון עוול היסטורי. "יש בישראל אזרחיות ואזרחים שעד היום לא יכלו להתחבר חוקית לתשתיות בסיסיות של חשמל, והיום מפלגת העבודה שותפה לתיקון העוול הזה", צייצה שרת התחבורה מרב מיכאלי.
אם ההומניטריות נעצרת במחסום, אז תתכבד הממשלה ותחוקק חוק ספציפי שמדבר לאוכלוסייה הבדואית. שייכתב בסעיפי החוק שרק מי ששייך למשפחה כזו או אחרת זכאי לחשמל
כעת בואו ננקה את הפוליטיקה ונבחן אם כולם שווים בפני החוק. כבר שנתיים שהמונח "התיישבות צעירה" מצלצל באוזנינו. מדובר במאחזים וביישובים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון שלא הוסדרו. הם לא "צעירים", חלקם אפילו "מבוגרים" מאוד, ולא לכולם מעמד משפטי דומה. יש יישובים שכבר כמעט מוסדרים, ויש כאלה שהסיכוי להסדירם נמוך.
אלישע בן קימון אלישע בן קימון צילום: אבי מועלם
המתיישבים גיבשו רשימת זהב של יישובים "קלים" להסדרה. לדוגמה, מבואות יריחו שבבקעת הירדן. היישוב מונה כ-60 משפחות. הוא הוקם על ידי משרד השיכון, יושב על אדמות מדינה ונהנה מהחלטת ממשלה. למרות זאת, אין שם חשמל קבוע. ההבדל בין מבואות יריחו להתיישבות הבדואית הוא המחסום שבדרך. הפוליטיקה. על מנת שהחוק יחול על ההתיישבות הצעירה, יש צורך בצו של אלוף הפיקוד. המתנחלים במגעים מול שר הביטחון בני גנץ כדי לייצר צו שכזה.
אם ההומניטריות נעצרת במחסום, אז תתכבד הממשלה ותחוקק חוק ספציפי שמדבר לאוכלוסייה הבדואית. שייכתב בסעיפי החוק שרק מי ששייך למשפחה כזו או אחרת זכאי לחשמל. תהיו מספיק הוגנים לעמוד מול הציבור ולהגיד: חשוב לנו כעת הבדואים, את המתיישבים נשאיר לאחר כך. תגידו שהזרם הוא פוליטי.
  • אלישע בן קימון הוא כתב יהודה ושומרון של ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com