מבצע החיסונים נגד קורונה בעיצומו ואתמול (רביעי) החלו בקופות החולים לחסן מבוטחים מגיל 50 ומעלה. אך קשישים רבים שטרם חוסנו נותרו מאחור והם מתארים את הייאוש בהליך המתיש לקבלת החיסון שישחרר אותם מאימת הנגיף.
4 צפייה בגלריה
מתחסנים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון. ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
אמו בת ה-83 של גילי לוי, אסתר, היא אחת מאלה שטרם קיבלו את החיסון ולדבריו בקופת החולים טוענים שהיא לא עומדת בקריטריונים. "אימא שלי חלתה בקורונה בחודש מרץ ונרפאה ובבדיקות דם שעשתה לאחרונה נמצא כי אין לה נוגדנים לנגיף", סיפר. "התקשרתי למוקד של קופת החולים בשביל לקבוע לה תור לחיסון אבל כשמקישים את תעודת הזהות שלה אומרים שהיא לא בקבוצת אוכלוסייה שזכאית להתחסן. הם מודעים לבעיה וניסו אפילו לסדר את זה אבל בינתיים נגמרו החיסונים וכל אחד מהנציגים מפנה אותי למקום אחר במוקד והם לא מצליחים לפתור את זה. אימא שלי בינתיים בלי חיסון ואני רואה שכולם מתחסנים. אני לא יכול לקחת את אימא שלי בספונטניות להמתין בתור שעות. אני צריך תור מסודר".

"ההתנהלות מול קופת החולים מעייפת", אומר לוי. "אני חושב על כל אותם אנשים שאין להם את היכולת להתעסק בזה. וזה מתסכל שצעירים ממנה התחסנו כבר, צריכים לתת תעדוף למבוגרים. היא כל הזמן שואלת מה עם החיסון ולא מבינה למה זה מתעכב כל כך. היא אישה מבוגרת וסובלת מדלקת פרקים. קשה לה לצאת מהבית כי היא מפחדת שיחזור לה נגיף הקורונה. היא גרה לבד עם מטפלת והמצב הנפשי שלה לא טוב בגלל הקורונה. היא בלי המשפחה והנכדים שזה מה שמשמח אותה. הבדידות יותר גרועה מהקורונה ולכן חשוב שהיא תתחסן בהקדם כי רק כך היא תוכל לחזור לשגרה".
4 צפייה בגלריה
אסתר לוי
אסתר לוי
"כל הזמן שואלת מה עם החיסון". אסתר לוי
הוריו של מידד ברקוביץ הם ניצולי שואה בני 87 שגם הם טרם קיבלו את החיסון. "קבעתי להורים שלי תור לפני כשלושה שבועות ל-11 בינואר. חיכינו לחיסון ויום לפני קיבלנו הודעה שהתור בוטל עקב מחסור בחיסונים ושהם ייצרו קשר כשהמלאי יתחדש כדי לקבוע תור חדש, אבל עד כה אף אחד לא חזר אלינו וכבר התחילו לחסן את בני ה-50.
"אבא שלי עם קוצב לב ושניהם ניצולי שואה ולשניהם אין חיסון. נכנסתי לאתר כדי לקבוע תור והתברר שהחיסון השני נהפך להיות לחיסון הראשון וזה אומר שהם צריכים להישאר בבית עוד חודש וחצי ואין עם מי לדבר. ניסיתי לקבוע אתמול תור מוקדם יותר ואין שום מענה במוקד".
גם ברקוביץ כועס שלא דואגים תחילה לקשישים. "זה מאוד מכעיס כי אני לפחות גר פה לידם ורואה אותם מדי פעם אבל הילדים שלי לא ראו אותם חצי שנה כי אנחנו חוששים להדביק אותם. אין לנו עוד הרבה שנים להיות איתם ועל זה המלחמה. המצב הנפשי שלהם מאוד קשה ורואים את ההידרדרות שלהם. הם לדעתי בדיכאון והם לא מבינים את זה, רואים את זה בירידה במשקל. זה לא פשוט".
לדבריו, "החיסון הוא התקווה שלהם לחזור לחיים ולראות את הנכדים. איך אנשים התחסנו בלי תורים לפניהם? הקופה החליטה והמדינה החליטה שמחסנים קודם את בני ה-60 ומעלה אז למה זה לא קורה? התנהלות מאכזבת כלפי קשישים".
אביו של אילן נפטר מקורונה ולאמו בת ה-80 שרה טרם נקבע תור לחיסון. "אימא שלי היא סיעודית מאה אחוז ואושפזה לפני כשבועיים בבית החולים בגלל בעיה בריאותית. במהלך האשפוז לא נתנו לנו חיסון למרות שבבית החולים בו הייתה מאושפזת חיסנו אחרים. במכתב השחרור נכתב כי היא זכאית לחיסון. ניסיתי להתקשר לקופת חולים אבל נאמר לי שבסניף שהיא מטופלת לא מחסנים. בסוף במוקד קיבלתי תור ליום שבת ואפילו שאימי דתייה החלטנו ללכת כי זה פיקוח נפש. מספר ימים לפני המועד קיבלנו הודעה שהתור בוטל כי אין חיסונים. הבטיחו לי מהמוקד שיחזרו אליי לקבוע תור חדש אבל טרם קיבלתי שיחה כזו ובינתיים היא לא מחוסנת".
"איך צעירים ממנה התחסנו?", תוהה גם אילן. "מחרטטים אותי בקופת החולים בכל מיני סיפורים שאותם הצעירים חיכו מהבוקר והתחסנו מעודפים, אז למה לא אומרים לי שיש עודפים? למה לא קוראים לה להתחסן מהעודפים? אבא שלי נפטר מקורונה ואני מבקש לפחות לשמור על אימא. אתם משחקים עם אישה מבוגרת? אין לכם מצפון? אין לכם לב? אין עם מי לדבר. אני בן 59 וכבר חוסנתי ואימא שלי לא".
4 צפייה בגלריה
שרה צברי
שרה צברי
"מבקש לפחות לשמור על אימא". שרה, אימו של אילן
"אנחנו מאוד מפחדים לבוא לבקר אותה כדי לא להדביק אותה", הוסיף אילן. "המצב הנפשי שלה על הפנים, הקורונה שברה אותה לגמרי. הלבד לא פשוט לה. לעשות את השבתות ואת החגים לבד זה קשה. היא הייתה רגילה לסביבה של כולם ופתאום היא מתמודדת עם בדידות. היא נתנה מעצמה כל כך הרבה והתנדבה בהרבה מקומות וביום שהיא צריכה לקבל משהו לא נותנים לה. יש לי כעס מאוד גדול. קודם תחסנו מבוגרים ואחרי זה חברה הצעירים. זה מקומם ומכעיס ועצוב ואפילו מעליב שככה מתייחסים לאנשים מבוגרים".
4 צפייה בגלריה
רבקה מורי עם המטפלת שלה
רבקה מורי עם המטפלת שלה
רבקה מורי עם המטפלת שלה
דורית גלזר היא בתה של רבקה מורי בת ה-83 שכמו רבים אחרים עדיין לא קיבלה את החיסון. "אני כבר למעלה משלושה שבועות מנסה להשיג לה תור במוקד של קופת החולים וכל הזמן אומרים לי שיחזרו אליי ואף אחד לא חוזר. לפני יומיים התקשרתי והנציגה אומרת לי שנגמרו החיסונים. היום דיברתי שוב עם נציגה במוקד והיא לקחה את הפרטים ואמרה שתחזור אליי אבל עד לרגע זה אף אחד לא חזר. לפני כשבועיים הם אמרו לי ללכת להיכל הספורט ושנחכה בתור ואם יתפנה שניכנס וזה יחס מזלזל כלפי אישה מבוגרת. מטרטרים אותנו. ההרגשה כאילו שחבל לבזבז עליהם את החיסונים".
"אימא שלי מרותקת לבית וצריכה ללכת לכל מיני טיפולים בחוץ אבל אנחנו מאוד מפחדים להוציא אותה מהבית כדי שהיא לא תידבק", אומרת גלזר. "היא מוגבלת עם חצי גוף משותק. מצחיק שמחסנים בני 50 ועל כל בני ה-80 פלוס חבל להם לבזבז תחמושת. זה לא הוגן".
משרד הבריאות עדכן אמש כי עד כה 21.44% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד נגיף הקורונה, ו-0.97% גם את המנה השנייה. לראשונה פרסם המשרד את נתוני שיעור המחוסנים במנה ראשונה ושנייה לפי יישובים.
במהלך היממה האחרונה התחסנו עוד 24,421 ישראלים במנה הראשונה של החיסון ובסך הכול עומד מספרם על יותר מ-1.9 מיליון. כ-33 אלף ישראלים התחסנו אתמול במנה השנייה ומספרם מתקרב ל-86 אלף.
פורסם לראשונה: 23:19, 13.01.21